Klima školy

Použití evaluačního nástroje  v podobě dotazníků zaměřených na klima školy pro učitele, žáky a rodiče doporučujeme pro rychlé zjištění (screening) klimatu školy. Nástroj ale není vhodný pro zjišťování drobných rozdílů vnímaných dotazovaných v konkrétních aspektech života ve škole. Pro tento účel byly v projektu Cesta ke kvalitě připraveny další hodnotící nástroje, které jsou k dispozici na tomto hodnotícím webu.

Považujeme za vhodnou náročnost při čtení otázek, online prostředí a pozornost u specifických skupin žáků (u žáků se specifickými poruchami učení, s motorickým omezením, s omezenou znalostí jazyka atd.).

V s teorií i praktickými zkušenostmi doporučujeme zvážit také v případě velkých škol sídlících v několika budovách, sloučených subjektů či škol s detašovanými výukovými pracovišti, zda lze předpokládat mezi všemi učiteli, žáky a rodiči běžný kontakt a komunikaci o škole. V případech totiž může být účelné zadávat šetření na pracovištích (kde přirozeně ke každé komunikaci) a nechat systém vypracovat pro každou zprávu zvlášť. Toto rozhodnutí je plněno v kompetenci vedení školy a koordinátora autoevaluace.

Nástroj předpokládá získání odpovědi alespoň ze dvou skupin dotazovaných , například od všech učitelů a od všech žáků. V případě, že to není možné, doporučujeme zvolit jiný hodnotící nástroj.

V InspIS DATA je dostupný zjednodušený nástroj Shoda v názorech , který porovnává odpovědi ředitele , pedagogů a žáků . Souhrnný přehled umožňuje vedení školy získat pohledy širšího spektra respondentů na situaci v některých oblastech charakterizujících školní klima. Po vyplnění dotazníků ředitele, pedagogiky a žáků v systému InspIS DATA je možné zobrazit Přehled shody v názorech , který přináší grafické vyhodnocení odpovědí i shody mezi názory ředitele, pedagogů a žáků.

 

Přílohy