Úrovně klíčových kompetencí
1. Začínající
Jedná se o úroveň začátečníka. Představuje počáteční rodící se, a to spíše samovolné (nevědomé) užívání některých dílčích prvků klíčových kompetencí. Žák tyto dílčí prvky začíná s dopomocí (zejména učitele) postupně objevovat a zapojovat do svého vzdělávání a rozvoje. Z pohledu žáka se jedná o nahodilý rozvoj dovedností, převažuje spíše intuitivní formování (reflektující jeho věk).
2. Poučený
Úroveň poučeného představuje další stupeň ve formování a získávání základní osobní praktické zkušenosti i představy o dílčím základu klíčových kompetencí. Na této úrovni si žák již začíná postupně budovat potřebné základní “stavební” prvky pro formování vlastních dovedností v jednotlivých klíčových kompetencích. Děje se tak na základě zejména praktických osobních zkušeností, cílenějšího a již záměrného rozvíjení.
3. Aktivně užívající
Úroveň aktivně užívajícího představuje již zcela zřejmou praktickou zkušenost s danou klíčovou kompetencí v celém jejím obsahu. Žák cíleně dále buduje a rozvíjí dovednosti obsažené v dané klíčové kompetenci. Získává přehled o vlastní úrovni a osvojení. Dokáže reflektovat vlastní dovednosti v jednotlivých klíčových kompetencích, které jsou definovány v RVP ZV.
4. Pokročilý
Pokročilá úroveň přesahuje požadovanou optimální úroveň (definovanou RVP ZV) tím, že jde mnohem více do hloubky (detailnější osvojení i vhled do jednotlivých částí klíčových kompetencí). Úroveň rozšiřuje základní osvojený a vybudovaný osobní rámec nad definovanou optimální úroveň.
Jednotlivé aspekty v jednotlivých kompetencích
Pracovní činnost v rámci daných podmínek
- dodržuje vymezená pravidla;
- dodržuje ověřené pracovní postupy, případně tyto postupy zdokonaluje;
- plní své povinnosti a závazky;
- adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky;
- používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení;
- přistupuje k výsledkům pracovní činnosti z hlediska kvality, funkčnosti, hospodárnosti a společenského významu, i z hlediska ochrany svého zdraví i zdraví druhých, ochrany životního prostředí i ochrany kulturních a společenských hodnot.
Sebereflexe a vědomé ovlivňování osobního i profesního rozvoje
- využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i přípravy na budoucnost;
- činí podložená rozhodnutí o dalším vzdělávání a profesním zaměření;
- chápe podstatu, cíl a riziko podnikání;
- orientuje se v základních aktivitách potřebných k uskutečnění podnikatelského záměru,
- rozvíjí své podnikatelské myšlení.
Jednání podle práv a povinností
- využívá znalost svých práv a povinností ve škole i mimo školu;
- dokáže určit základní principy, na nichž spočívají zákony a společenské normy;
- chápe historické, politické a sociální souvislosti společenských problémů;
- reflektuje sociální a kulturní rozmanitost, rovnost žen a mužů;
- vnímá, že situace každodenního života lze vidět z různých perspektiv, umí vysvětlit podstatu předsudků, uvede a vysvětlí příklady předsudků, odmítá útlak a hrubé zacházení;
Naplňování aktivního občanství
- reflektuje život místního společenství a své možnosti začlenit se do něj;
- rozpozná projevy lidské solidarity, navrhuje způsoby, jak se do nich zapojit;
- umí se v některých situacích rozhodnout zodpovědně, v některých situacích poskytne pomoc;
- rozumí významu kulturního a historického dědictví, respektuje a chrání jej;
- rozumí fungování institucí místní samosprávy a státní správy a chápe jejich vliv na každodenní život občanů;
- na základě znalosti fungování institucí demokratického politického systému vysvětlí možnosti participace občanů na politickém životě;
- vnímá a umí na příkladech vysvětlit souvislost mezi programy politických stran a odpovídajícími politickými kroky;
- umí uvést příklady ohrožení demokracie v dějinách i v současnosti;
- respektuje požadavky na kvalitní životní prostředí, rozhoduje se v zájmu podpory a ochrany zdraví a trvale udržitelného života na Zemi;
- umí vysvětlit některé konkrétní ekologické souvislosti života společnosti;
Přiklad aktivity:
Člověk a příroda – Zahrada pro 7. ročník
Účinná spolupráce
- na základě poznání svých možností nebo přijetí určité role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce;
- účinně spolupracuje při dosažení společného cíle;
- podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel spolupráce;
- přispívá k utváření příjemné pracovní atmosféry;
- chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu;
- přispívá k diskusi v malé skupině i celé třídy;
Adekvátní interakce a sebereflexe
- oceňuje zkušenosti druhých lidí a umí jim naslouchat;
- dovede rozvíjet kvalitní mezilidské vztahy;
- v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá;
- respektuje různá hlediska a čerpá poučení od druhých;
- před případným přijímáním názorů či vzorců chování kriticky posoudí jejich přínos pro svůj rozvoj;
- ovládá seberegulaci pro řízení vlastního jednání i v interakcích ve známých situacích;
- vytváří si pozitivní, ale realistickou představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru, samostatnost, sebeúctu ve známých nebo standardních situacích;
Přiklad aktivity:
Člověk a svět práce – Včelí úl pro 3. – 5. ročník
Způsob vyjadřování
- v písemném i ústním projevu formuluje a vyjadřuje myšlenky a názory věcně správně, výstižně, souvisle;
- dovede svůj písemný i ústní projev přizpůsobit účelu a adresátovi sdělení;
- dovede se vyjádřit i reagovat adekvátně tvořivě;
Naslouchání s porozuměním a adekvátní interakce
- naslouchá promluvám druhých lidí s porozuměním a vhodně na ně reaguje;
- umí vhodně argumentovat a obhajovat svůj názor, umí vlastní názor rozvíjet;
- dovede získané komunikační dovednosti využít k vytváření sociálních vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi;
Účelné využívání komunikačních prostředků technologií
- rozlišuje informační hodnotu různých typů textů, zvukových, grafických, obrazových a filmových materiálů, běžně užívaných informačních a komunikačních prostředků;
- dovede účelně využívat informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci;
Přiklad aktivity:
Člověk a jeho svět – Nová identita pro 4. – 5. ročník
Analýza problému, vystižení podstaty problému
- rozpozná a s vystižením podstaty formuluje problém týkající se školního i mimoškolního prostředí;
- uvede podstatné rysy problému (tj. dle povahy problému např. jeho charakter, příčiny a důsledky);
- formuluje otázku či otázky, které je třeba řešit;
Plánování a řešení problému
- odhadne, do jaké míry bude schopen daný problém (otázky) řešit;
- téměř samostatně vyhledá spolehlivé informace, které potřebuje k řešení problémů, ve více důvěryhodných zdrojích;
- navrhne konkrétní způsob řešení problému;
- k řešení konkrétního problému umí přistoupit samostatně i se vhodně zapojit do řešení ve spolupráci s jinými;
- k řešení problémů využívá logické, matematické a empirické postupy;
- uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí;
Formulování závěrů a reflexe celého postupu řešení
- na základě výsledků řešení problému formuluje závěry a zjištění;
- provede hodnocení řešení problému, zejména adekvátnost postupu řešení a přínos výsledku;
- upozorní na nedostatky použitého postupu řešení problému, na základě získaných zkušeností navrhne celkové zlepšení postupu;
Přiklad aktivity:
Matematika – Pojízdná prodejna , pro 5. ročník
Znalost a využití různých způsobů učení
- rozpozná a popíše vlastní studijní potřeby, vnímá smysl učení, popíše motivaci k učení;
- zná různé učební metody a strategie a dokáže je využívat pro své efektivní učení (plánuje, organizuje a řídí vlastní učení);
Využívání informací z různých zdrojů
- efektivně vyhledává, třídí a propojuje informace z různých zdrojů;
- věcně správně používá obecně využívané termíny, znaky a symboly;
- na základě propojení a pochopení poznatků z různých oblastí si vytváří komplexnější (ucelený) pohled na studované jevy (např. uvádí poznatky do souvislostí, do širších celků);
- získané porozumění dokáže využívat v dalším procesu učení, při komunikaci, resp. tvůrčích činnostech a v praktickém životě;
Sebereflexe procesu učení a jeho výsledků
- kriticky posoudí vlastní pokrok v učení;
- ze získaných výsledků učení vyvozuje závěry pro jejich další využití;
- určí překážky či problémy bránící vlastnímu učení;
- plánuje, jakým způsobem by mohl své učení zdokonalit;
Přiklad aktivity:
Člověk a příroda – Beton, pro 8. – 9. ročník
Podklady ke stažení