Hodnoticí aktivity

Hodnoticí aktivity

Pro hodnocení klíčových kompetencí byly vytvořeny hodnoticí nástroje, které by měly ukázat možnou cestu pojetí rozvoje, sledování a hodnocení klíčových kompetencí. Pro tento účel byla zvolena forma prakticky využitelných hodnoticích aktivit.
Snahou autorských týmů bylo vytvářet hodnoticí aktivity, které by využívaly metody obvyklé v daných vzdělávacích oborech (aktivity, které by bylo možné jednoduše využít ve výuce ať ve zveřejněné podobě, nebo v podobě, kterou si pro konkrétní výuku upraví podle podmínek dané třídy). Hodnoticí aktivity v některých případech obsahují metody, jejichž využívání by bylo ve výuce žádoucí, čímž mohou napomoci zaměřit pozornost nikoliv na realizaci metody, ale na žáka a jeho výsledky vzdělávání v oblasti klíčových kompetencí.
Zvolený název: „hodnoticí aktivita“ by měl vystihovat, že se vždy jedná o aktivitu, která sice může být různého časového rozsahu, ale umožňuje sledovat činnosti žáka, a tím poskytnout podklady pro hodnocení.
Jednotlivé hodnoticí aktivity se liší rozsahem a náročností navrženého hodnocení. Od aktivit, kdy je hodnocení předem strukturováno a role učitele spočívá jen v administraci, závěrečné reflexi a transformaci výsledku ve zpětnou informaci žákovi, po hodnocení založené výrazněji na učitelském posouzení žákova výkonu s využitím obsahových specifik dané aktivity. Oba přístupy mohou učitelům při využívání hodnoticích aktivit přinášet užitek a být efektivní.


Struktura hodnoticích aktivit

Struktura všech hodnoticích aktivit je podobná. Vhodné je nejprve se seznámit s anotací hodnoticí aktivity, která je v úvodu aktivity v části Kompetence na InspIS DATA. Pro výběr vhodné hodnoticí aktivity jsou dostupné i další í údaje, např. vzdělávací obor, resp. očekávaný výstup z RVP ZV, sledovaná klíčová kompetence, doporučená věková skupina, časová dotace nutná na realizaci hodnoticí aktivity.
V základních informacích lze najít i další důležité informace: znalostní a kompetenční předpoklady žáků (co by žáci měli zvládnout, aby se bez obtíží dalo vše realizovat), případné prostorové a materiální požadavky na realizaci, dále podrobnější informace k hodnoceným schopnostem a dovednostem klíčové kompetence a informace o tom, z jakých součástí se hodnoticí aktivita skládá (např. pracovní listy, zadání, sebehodnocení žáka, hodnotící arch učitele…).
V přílohách jsou k dispozici součásti hodnoticí aktivity – tedy to, co budete potřebovat, abyste si mohli aktivitu sami ve výuce vyzkoušet (např. pracovní listy, zadání, sebehodnocení žáka, hodnotící arch učitele, řešení, hodnotící škála, komentáře k hodnocení).


Seznam aktivit, které můžete nalézt v databázi InspIS DATA

Název kompetence
Měřená kompetence
Ročník
Úroveň hodnocení
Zážitek z prázdnin
Kompetence komunikativní
3. – 5. ročník
uroven2.png
Řešení sporu
Kompetence sociální a personální
4. ročník
uroven2.png
Nová identita
Kompetence komunikativní
4. – 5. ročník
uroven3.png
Šikana
Kompetence k řešení problému
5. ročník
uroven3.png
Název kompetence
Měřená kompetence
Ročník
Úroveň hodnocení
Pojízdná prodejna
Kompetence k řešení problémů
5. ročník
uroven4-(1).png
Objednávka
Kompetence k řešení problémů
5. ročník
uroven4-(1).png
Čtení grafů
Kompetence komunikativní
6. – 9. ročník
uroven4-(1).png
Druhy komunikace
Kompetence komunikativní
6. – 9. ročník
uroven3.png
Matematikon
Kompetence k řešení problému
6. – 9. ročník
uroven4-(1).png
Běh pro radost
Kompetence k řešení problému
7. – 9. ročník
uroven4-(1).png
Reflexe
Kompetence k řešení problému
8. – 9. ročník
uroven3.png
Název kompetence
Měřená kompetence
Ročník
Úroveň hodnocení
Africké osobnosti
Kompetence k řešení problémů
5. – 9. ročník
uroven3.png
Od vchodu ke třídě
Kompetence sociální a personální
8. – 9. ročník
uroven4-(1).png
Název kompetence
Měřená kompetence
Ročník
Úroveň hodnocení
Včelí úl
Kompetence sociální a personální
3. – 5. ročník
uroven4-(1).png
Besídka
Kompetence sociální a personální
4. – 5. ročník
uroven3.png
Lapač snů
Kompetence sociální a personální
6. ročník
uroven3.png
Název kompetence
Měřená kompetence
Ročník
Úroveň hodnocení
Proč se to dělá
Kompetence občanská
6. – 9. ročník
uroven2.png
Zahrada
Kompetence občanská
7. ročník
uroven2.png
Beton
Kompetence k učení
8. – 9. ročník
uroven2.png
Geneticky modifikované organismy
Kompetence komunikativní
9. ročník
uroven3.png

Jednotlivé úrovně
uroven1.png
uroven2.png
 
uroven3.png
uroven4-(1).png
1. úroveň - začínající
2. úroveň - poučený
3. úroveň - aktivně užívající
4. úroveň - pokročilý