Hodnoticí aktivity

Hodnoticí aktivity

Pro hodnocení klíčových kompetencí byly vytvořeny hodnoticí nástroje, které by měly ukázat možnou cestu pojetí rozvoje, sledování a hodnocení klíčových kompetencí. Pro tento účel byla zvolena forma prakticky využitelných hodnoticích aktivit.
Snahou autorských týmů bylo vytvářet hodnoticí aktivity, které by využívaly metody obvyklé v daných vzdělávacích oborech (aktivity, které by bylo možné jednoduše využít ve výuce ať ve zveřejněné podobě, nebo v podobě, kterou si pro konkrétní výuku upraví podle podmínek dané třídy). Hodnoticí aktivity v některých případech obsahují metody, jejichž využívání by bylo ve výuce žádoucí, čímž mohou napomoci zaměřit pozornost nikoliv na realizaci metody, ale na žáka a jeho výsledky vzdělávání v oblasti klíčových kompetencí.
Zvolený název: „hodnoticí aktivita“ by měl vystihovat, že se vždy jedná o aktivitu, která sice může být různého časového rozsahu, ale umožňuje sledovat činnosti žáka, a tím poskytnout podklady pro hodnocení.
Jednotlivé hodnoticí aktivity se liší rozsahem a náročností navrženého hodnocení. Od aktivit, kdy je hodnocení předem strukturováno a role učitele spočívá jen v administraci, závěrečné reflexi a transformaci výsledku ve zpětnou informaci žákovi, po hodnocení založené výrazněji na učitelském posouzení žákova výkonu s využitím obsahových specifik dané aktivity. Oba přístupy mohou učitelům při využívání hodnoticích aktivit přinášet užitek a být efektivní.