Střední odborná škola, Liberec, Jablonecká 999, příspěvková organizace (dále SOŠ Liberec, škola) je škola zřízená podle § 16 odst. 9 školského zákona. Zařízení je určeno absolventům základních škol či základních škol praktických, kteří se zde vzdělávají v souladu s Doporučením školského poradenského zařízení doplněného informovaným souhlasem zákonného zástupce žáka nebo zletilého žáka. Jedná se o moderně vybavenou tzv. spádovou speciální školu v Libereckém kraji, která poskytuje vzdělání pouze žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.
Žáci přijímaní do vzdělávacích oborů kategorie „E“ nekonají přijímací zkoušku, bodové ohodnocení stanovených kritérií v rámci přijímacího řízení spolu s Doporučením školského poradenského zařízení ke vzdělávání znamenají splnění kritérií pro přijetí. U oborů vzdělání, kam se hlásí žáci s výraznějšími handicapy a kombinovaným postižením, se školní přijímací zkouška koná.
Vzdělávání žáků v oborech vzdělání probíhá jeden, dva nebo tři roky formou denního studia. Pedagogové rozvíjejí u žáků vědomosti a dovednosti v teoretické i praktické výuce, které se u většiny oborů po týdnu střídají.
V nabídce vzdělání má SOŠ celkem 12 oborů. Pro žáky s kombinovaným postižením více vadami jsou určeny především obory na detašovaném pracovišti. Žákům, kteří mají trvalé bydliště mimo Liberec, škola nabízí ubytování na internátě s možností celodenního stravování.
Střední odborná škola klade důraz na sociální rozměr pedagogického působení. Vizí školy z hlediska pedagogického působení je komplexní příprava žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na reálný profesní i občanský život, na inkluzi do společnosti navzdory handicapům, které pro ně budou v některých oblastech limitující. Akcentace jedinečnosti žáků, zohlednění jejich handicapů a současně nevyčlenění z vrstevnické skupiny či společnosti je směr, který dlouhodobě všichni zaměstnanci implementují do vzdělávacího i výchovného procesu.
Ve výchovně-vzdělávacím procesu škola též věnuje výraznou pozornost prevenci sociálněpatologických jevů, stejně jako výchovnému poradenství. Obtížná adaptace žáků na odlišné prostředí střední školy, neschopnost a nechuť respektovat společenské normy a elementární pravidla školy či problematika školní neúspěšnosti patří mezi problémy, které škola nejčastěji řeší. Nevyhovující rodinné prostředí žáků (nepodnětné prostředí, neúplná rodina, nedostatek financí) ovlivňuje prospěch, chování i docházku žáků do školy. K těmto faktorům ohrožujícím úspěšné absolvování studia pedagogové při svém působení přihlíží a snaží se je kompenzovat. Tato intervence některým žákům umožnila překlenout krizová období jejich studia. Proto je dlouhodobým záměrem školy motivovat pedagogy i nadále k proaktivnímu přístupu.