Vyučujeme – vychováváme – rozvíjíme

Střední odborná škola se zaměřuje na poskytování speciálně pedagogické péče v oblasti středního a středního odborného vzdělávání. Studium v rozsahu jednoho, dvou a tří let je zakončené závěrečnou zkouškou nebo závěrečnou zkouškou s výučním listem.

Škola cílí na osobnostní rozvoj žáků – podporu jejich sebevědomí, asertivitu, vytváření optimálních podmínek pro vzdělávání s respektem k jedinečnosti každého z nich. Důležitým aspektem výchovně-vzdělávacího působení SOŠ je včleňování individualit do kolektivu učících se spolužáků, ale i do proměnlivých skupin vrstevníků v rámci zájmových aktivit ve škole i na internátu.

Na konkrétních příkladech a situacích text demonstruje, jak škola rozvíjí socioemoční učení, vytváří rovné příležitosti pro každého žáka, inkluduje ho při jeho jinakosti do vrstevnické skupiny žáků školy a současně připravuje na život ve většinové společnosti.

Příkladem inspirativní praxe je ve střední odborné škole soubor aktivit prolínajících všemi součástmi školy – pedagogickým procesem v teoretické výuce, odborným výcvikem i výchovně-vzdělávacím působením na internátu školy.

Škola je určena žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. V důsledku rozličnosti handicapů zaměstnanci věnují patřičnou pozornost osobnostnímu rozvoji žáků, zohledňují spektrum jejich postižení, vedou je k toleranci respektu ke spolužákům a dbají na jejich včleňování do kolektivu.

Inspirací je lidsky empatický, odborně erudovaný a spolupracující sbor. Vysoké hodnocení náleží škole za nadstandardní zázemí a kvalitní materiálové vybavení.

V rámci příkladu inspirativní praxe se škola zaměřila na definování aktivit, kterými cílí na rozvoj osobnosti žáků. Pedagogové se soustředí především na zapojení a včlenění všech žáků do kolektivu ostatních, na posilování jejich sebevědomí, ale i na toleranci k jinakosti každého z nich. Zaměření bude akcentovat posílení personálních a sociálních kompetencí, které socioemočním učením zprostředkují jednotlivcům přijetí kolektivem vrstevníků, aniž by museli zažít negativní zkušenost vyplývající často z předsudků či stereotypizace okolí. Škola se snaží, aby tento proces byl obousměrně fungující, tzn. pedagogickým působením a realizací aktivit napříč všemi součástmi školy formuje osobnosti žáků tak, aby svým vystupováním a chováním vytvářeli bezpečné prostředí pro inkluzi ostatních vrstevníků do komunity.

Podpora potenciálu žáků, kteří jsou v rámci svých speciálně vzdělávacích potřeb na rozdílné úrovni, patří ke stěžejním pilířům pedagogického působení učitelů střední odborné školy. Otevřená komunikace a tolerance k odlišnosti, potřebám či schopnostem druhých spolu s jasně deklarovanými požadavky a pravidly soužití ve školním prostředí představují pevný základ úspěšného naplnění uvedeného inspekčního kritéria.

Příkladem inspirativní praxe SOŠ jsou aktivity, které směřují k rozvoji osobnosti žáků – k posilování jejich sebevědomí, schopnosti akceptovat a tolerovat handicapy ostatních spolužáků v rámci vzdělávacího procesu ve škole či v mimoškolních aktivitách. Kooperovat, společně se podílet na dosahování stanovených cílůpodnětném přátelském prostředí s rodinnou atmosférou a včleňovat všechny žáky do organizovaných aktivit – to je jeden z cílů zaměstnanců SOŠ Liberec.

Pro větší přehlednost a možné demonstrování naplnění daného kritéria rozdělujeme vybrané indikátory do definovaných oblastí, které tvoří vzájemně propojené součásti školy:

  1.  Charakteristika výchovně-vzdělávacího procesu v oblasti teoretické výuky a odborného výcviku (popis uplatňovaných metod, nástrojů a přístupů pedagogů při výuce).
  2. Stěžejní aktivity žáků nesouvisející přímo s výukou, ale deklarující zapojení žáků do aktivit adekvátních jejich handicapům (Den mezinárodní kuchyně, Kulový blesk, Majáles, vánoční sportovní dopoledne, cyklisticko-turistický kurz).
  3. Pravidelné aktivity na internátě vedoucí k naplnění kritéria PIP a akcentující začlenění jedinců do kolektivu v rámci činností organizovaných internátem SOŠ (rukodělné kroužky, účast v partnerském projektu Firmičky).
  4. Podíly úspěšných absolventů studia a počty žáků, kteří zahájili vzdělávání v dalším oboru vzdělání ve Střední odborné škole, Liberec, Jablonecká 999, příspěvková organizace.

Při naplňování daného kritéria škola vychází ze skutečnosti, že žáci jsou vzděláváni ve střední škole zřízené přímo pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Navenek se může zdát, že jsou vlastně již plnohodnotně vytvořeny podmínky pro osobnostní rozvoj žáků a žáci tak nemohou být ohroženi vyčleněním z kolektivu vysokými nároky na výkon ze strany pedagogů, nepřijetím či nepochopením spolužáky, nízkým sebevědomím apod. Přestože všichni žáci mají diagnostikováno postižení, které je opravňuje ke vzdělávání v tomto typu školy, není jednoznačně možné hovořit o společném vzdělávání homogenní skupiny. Spektrum handicapů je tak rozmanité, že i v rámci pedagogického působení je potřeba používat specifické metody a formy práce – vždy s přihlédnutím k individualitě každého žáka.

Výrazným nástrojem, který zohledňuje speciální vzdělávací potřeby monitorované skupiny a napomáhá realizaci kritéria 6.3, je počet žáků ve třídě. Legislativně nastavený je maximální počet 14 žáků v teoretické výuce, 8–12 žáků (dle oborů vzdělání) se vzdělává v rámci odborného výcviku. Přestože toto opatření není specifické pouze pro tuto školu, je důležitým faktorem při vedení výuky.

K naplňování kritéria v oblasti podpory a rozvoje osobnosti žáka při výuce považuje škola za stěžejní roli pedagoga. Pro práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami je nezbytně nutné plné vzdělání zahrnující i studium speciální pedagogiky. V dané škole jej téměř všichni pedagogičtí zaměstnanci absolvovali. Většina v třísemestrovém kurzu, několik pedagogů v magisterském studiu. Výuka musí být často individualizovaná, pedagog do vyučovací hodiny připravuje i několik verzí příprav – vždy s ohledem na danou skupinu a individuální dispozice žáků. Pro některé žáky je vypracováván individuální vzdělávací plán. Smyslem práce pedagoga není však převzít aktivitu za žáky, pedagog je průvodcem a vytváří podnětné prostředí, které žáka motivuje k jeho aktivní práci po dílčích úsecích, jež je schopen zvládnout (příloha č. 4). Vždy je zohledněn handicap žáka, tempo práce přizpůsobeno aktuálnímu emocionálnímu rozpoložení či zdravotnímu stavu. Aby byl žák skupinou přijat bez předsudků, je nutné, aby učitel otevřeně s žáky komunikoval. V tomto je nenahraditelná osobnost třídního učitele, který svoji třídu nejlépe zná. Tento, pro školu prvoliniový poradenský pracovník, současně intenzivně spolupracuje s ostatními vyučujícími. Žáci jsou schopni přijmout „odlišná pravidla hry“, pokud znají jejich důvod, a nepociťují nespravedlnost.

Žáci mají k dispozici školní metodičku prevence, mohou využívat konzultační hodiny jednotlivých vyučujících. Poradenskou činnost zajišťuje výchovná poradkyně, která je v kontaktu se školskými poradenskými zařízeními.

Nedílnou součástí práce při včleňování všech žáků do procesů školy je přítomnost asistentů pedagoga. Jejich motivační úloha pro pedagoga i žáka je v SOŠ velmi důležitá a je vnímána jako důležitá součást úspěšného procesu vzdělávání. Významným přínosem asistenta pedagoga je kromě součinnosti v pedagogickém procesu taktéž působení na rozvoj sociálních a personálních kompetencí jednotlivých žáků. Dokladem této důležité aktivity je např. postupné zapojení žáků, kteří mají asistenta indikovaného z důvodu obtížného vřazení do kolektivu žáků. Jedná se o žáky, kteří se na začátku studia obávali v průběhu dne opustit kmenovou třídu, a např. přestávku ve výuce měli posunutou na čas, kdy ji s nimi netráví ostatní spolužáci na chodbě. Dokladem nezbytnosti pozice asistenta pedagoga může být příklad žákyně s diagnostikovaným středně funkčním autismem. Přílišný ruch a mnoho vizuálních a sluchových podnětů ji stresovaly tak, že nebyla schopna se soustředit na výuku. Měla výrazný problém se začleněním se do kolektivu, nejslabšími složkami jejích schopností byly sociální dovednosti, emoce a porozumění životním situacím. Svými specifickými hlasitými projevy v průběhu vyučovacích hodin narušovala vzdělávání ostatním žákům. Bylo potřeba pracovat s reakcemi žáků ve třídě, vést je k toleranci postižení dívky, její jinakosti a současně všem umožnit vzdělávání. Postupná adaptace na nové prostředí s pomocí asistenta a zohlednění individuálních potřeb vedly k vymezení hranic únosnosti a přijatelnosti nežádoucích projevů chování. Nešlo o jednoduchý proces, v průběhu docházky docházelo k náročným situacím, nebylo možné se opřít o spolupráci se zákonným zástupcem, dívka nerozuměla základním společenským a hygienickým pravidlům. Asistentka pedagoga musela monitorovat chování žákyně i spolužáků, aby nebyla ohrožena jejich bezpečnost v důsledku nepravidelné medikace a následných agresivních projevů chování dívky. Ne vždy se podařilo zvládnout všechny kritické situace tak, jak by si škola představovala. Díky pozitivnímu přístupu, trpělivosti a součinnosti pedagogů a asistentů pedagoga se však podařilo mnoho rizikových faktorů eliminovat, dívku částečně socializovat a spolužáky naučit respektu k odlišnosti.

Pedagogové citlivě pracují se systémem hodnocení a využívají metody formativního hodnocení. Např. oblast hodnocení a sebehodnocení bývá součástí hospitačního záznamu a při hospitačních rozhovorech je jedním z hodnocených kritérií (příloha č. 3). V posledních letech škola v této oblasti zaznamenala posun. Žáci, kteří se aktivně zapojují do procesu hodnocení ostatních nebo se učí pracovat se systémem sebehodnocení, jsou jejich prostřednictvím výrazněji aktivizováni. Souběžně jsou schopni velmi reálně zhodnotit výkony své i svých spolužáků. Ocenění vrstevnickou skupinou je pro adolescenty v tomto věku cennější než autorita dospělého a umožňuje tak neformální včlenění všech žáků do kolektivu. Hodnocení, srovnávání výkonů či určování pořadí bývá pro některé žáky okamžikem „nastavení zrcadla“ jejich vnímání sebe sama a současně může predikovat postavení ve skupině spolužáků. Tyto metody hodnocení se škola snaží začlenit do všech vyučovacích předmětů. Ne vždy se daří představy naplnit, jedná se o úkol dlouhodobého charakteru.

Jedním z konkrétních příkladů, kde se hodnocení spolužáky daří, je např. tělesná výchova. Jako u většiny výchovných předmětů je zde problematika klasifikace diskutabilní a žákům se může jevit někdy nespravedlivá. Ne každý žák je vzhledem k širokému spektru postižení fyzicky schopen splnit stanovená kritéria hodnocení, učitel musí při hodnocení výkonů výrazně diferencovat. Škála výkonů může zavdávat v některých případech průchod emocím žáků, vzájemnému porovnávání nesrovnatelného. Cestou, jak předejít pocitům, že je spolužák ve výhodě, bylo zapojení žáků do hodnocení. Uvědomění si a pojmenování pozitivních výsledků a rezerv výkonu ve vztahu ke konkrétnímu postižení pomohlo rozvoji tolerance i respektu k jinakosti. Ve výuce využívá učitel na konci vyučovací hodiny krátký časový úsek (3–5 min.) nejen k hodnocení práce v hodině, ale prostor pro reflexi dostávají i žáci. Přes počáteční nechuť a obavy žáků být hodnotitelem se podařilo z verbálního hodnocení utvořit součást hodin. Hodně napomohla odlišnost prostředí, uvolněnější atmosféra a citlivá korekce slovních hodnocení žáků, kterou pedagog poskytoval. Žáci s přibývající četností vrstevnického hodnocení získali větší sebejistotu, učí se pracovat s chybou, přijímat zodpovědnost za své učení a současně se dočkali ocenění od spolužáků. Handicapy své i ostatních začali více vnímat jako osobitost, ne jen jako svoji nedokonalost. Klasifikaci nevnímají tak intenzivně jako stresor a důvod k obavám. Současně tento trend napomohl implementaci prvků sebehodnocení do výuky. Tento způsob práce se žáky se škole osvědčuje, je to prostředek adaptace jedinců na reálné situace v osobním či profesním životě. Zároveň sebehodnocení škola považuje za jeden z nejobtížněji dosažitelných cílů pedagogického procesu, zejména u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Veškerá nastavení speciálně pedagogického přístupu ke každému ze žáků vychází z Doporučení školského poradenského zařízení pro vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. V doporučení jsou stanovena podpůrná opatření třetího až pátého stupně, která umožňují realizovat práva žáků na rovný přístup ke vzdělávání navzdory jejich postižení.

Z analýzy Výroční zprávy (2018/2019) vyplývá, že škola cíleně oslovuje a následně se věnuje žákům, kteří by jinak po základní škole již na další vzdělávání rezignovali. Kromě jiných forem využívá k oslovení budoucích žáků projektové dny. Realizací těchto dnů nabízí žákům, kterým se v předchozím typu škol příliš nedařilo, významnou motivaci. Tito žáci mohou mít obavy z náročnosti středního vzdělávání, mají nízkou vnitřní motivaci k dalšímu studiu a slabé morálně volní vlastnosti. Škola jim umožňuje vyzkoušet si praktické činnosti v nabízených oborech vzdělání, seznámit se s prostředím již před nástupem do školy a eliminovat některé z potenciálních stresorů. Nedílnou součástí tohoto procesu je také spolupráce s rodinami žáků, jelikož mají významný vliv na postoj žáků ke vzdělávání. Tuto spolupráci škola realizuje např. prostřednictvím informačních schůzek před začátkem studia, kde se mohou seznámit s prostředím školy i pedagogy.

Závěry inspekčního šetření vyznívají velmi příznivě pro obě složky školy, tedy výchovně-vzdělávací v rámci výuky a volnočasové na internátě. Inspekce vyzdvihla rovný přístup ke vzdělávání všech žáků, kritéria pro přijímání nemají diskriminační charakter, pedagogický sbor individuálně a citlivě přistupuje ke vzdělávacím potřebám i individuálním specifikám každého jedince. Průběh výchovně-vzdělávací činnosti internátu, jenž nabízí všem žákům maximální rozvoj odpovídající jejich potřebám a možnostem, je dle ČŠI na výborné úrovni. Podle zjištění může být definován jako příklad inspirativní praxe (viz inspekční zpráva).

V průběhu sledovaných hodin byla jasně zřejmá uvolněná, přátelská atmosféra, jež evokovala jasně stanovená pravidla chování ve třídě. Nebyl zaznamenán žádný náznak nepřátelského chování ani od žáků směrem k učiteli, ani mezi žáky navzájem. Zároveň chování učitelů k žákům bylo vždy respektující, vstřícné, učitel byl přirozeným vzorem pro žáky. Dané učivo bylo propojováno s odborným výcvikem či praktickým životem (např. tvorba dopisu v elektronické podobě – žádost o práci) a ukázkou, kde se s danou problematikou v životě žáci setkají. Učitelé pro splnění daných cílů využívali převážně metody slovní (vyprávění, vysvětlování), názorně-demonstrační (předvádění, instruktáž) a dovednostně-praktické. K aktivizaci učitelé využívali diskusní metody. Vzhledem k malému počtu žáků ve třídě byla výuka vedena frontálně s individualizovanými úkoly. Při hodnocení žáků učitelé vesměs využívali slovní hodnocení a pobízeli žáky k sebereflexi.

Z návštěv školy a z pozorování jasně vyplývá, že výchovně-vzdělávací proces je na velmi vysoké úrovni, prolíná se všemi složkami střední odborné školy. K vysokému standardu péče o žáky přispěla jednotná vize školy, která je přenášena prostřednictvím kompaktního týmu vedení školy do všech úseků. Jednotnost, důslednost se vstřícným přístupem založeným na otevřené komunikaci patří mezi silné stránky pedagogického sboru, jež lze identifikovat při návštěvách školy. Implementace těchto vzorců chování do práce s handicapovanými žáky je tedy přirozená a žáky motivuje k vzájemné toleranci a respektu k osobnosti druhých. Dokladem vstřícné atmosféry, otevřeného přístupu pedagogů a jejich empatie je šetření sociálního klimatu učitelského sboru (příloha č. 1).

K vysoké úrovni fungování škola dospěla pečlivým výběrem pedagogů a několikaletým vylaďováním pedagogického sboru. V současné době představuje kolektiv zaměstnanců věkově i genderově vyvážený tým, ve kterém si každý žák může nalézt svůj vzor, s nímž má možnost se neformálně identifikovat. Pedagogové respektují osobnost každého žáka a snaží se vytvořit co nejlepší podmínky pro vzdělání i inkluzi do většinové společnosti.

Níže budou představeny tradiční aktivity SOŠ, jež dokladují dané kritérium a ukazují způsob motivace a začlenění žáků do výchovně-vzdělávacího procesu.

V předchozích letech byl realizován projekt Kurz španělské kuchyně připravený ve spolupráci se španělskou ambasádou. Akce byla přirozeným pokračováním úspěšného projektu s názvem Den španělské kuchyně. Kurz se zaměřoval na rozšíření portfolia teoretických vědomostí a hlavně praktických dovedností žáků oboru Stravovací a ubytovací služby pod vedením španělského šéfkuchaře. S obsahovou náplní kurzu a jeho celkovým pojetím byli žáci, zástupci ambasády i všichni zúčastnění velmi spokojeni. Škola následně zrealizovala i Den mexické kuchyně. Na záměru pokračovat v realizaci podobně zaměřených aktivit i v dalších letech se shodli organizátoři, zájem projevili i žáci (Výroční zpráva 2018/2019).

Aktivita cílí na zapojení handicapovaných jedinců do přípravy v profesní oblasti a umožňuje žákům prožít den pod vedením zahraničního šéfkuchaře, který je naučí připravit národní jídlo vybrané mezinárodní kuchyně. V rámci kurzu se zapojí všichni žáci kuchařského oboru a realizují se šéfkuchařem zvolené menu. Osobní přítomnost cizince, který se žáky pracuje bez předsudků, jsou pro něj partnery a všichni kooperují s cílem vytvořit společnými silami hodnotný pokrm, je významným zpestřením v procesu přípravy žáků na budoucí povolání. Opakovaná slova chvály z úst koordinátorů této aktivity i přítomnost ambasadorů vybraných zemí představuje neopakovatelný zážitek pro všechny zúčastněné. Ve vazbě na tuto aktivitu připravují v podmínkách detašovaného pracoviště v oborech se žáky s nejvýraznějšími handicapy podobný program, kde sami žáci vytvářejí menu vybraných zemí, připravují prezentaci o zvycích, pokrmech či významných událostech daného státu. Součástí je závěrečná prezentace třídy ve stylovém oděvu (Výroční zpráva 2018/2019, příloha č. 7).

Aktivita organizovaná sekcí odborného výcviku. Zprostředkovává žákům napříč všemi obory vzdělání dovednostní disciplíny oboru, ve kterém se v současné době nevzdělávají. Symbolika „kulového blesku“, kdy týmy žáků 2. ročníků postupují po jednotlivých stanovištích a soutěží v plnění zadaných pracovních úkolů s vazbou na daný obor vzdělání, umožňuje nahlédnout „pod pokličku“ ostatních oborů. Žáci mohou posoudit náročnost a atraktivitu jiných oborů a také ocenit dosud nepoznané dovednosti vrstevníků. Soutěžní atmosféra a vzájemná podpora účastníků spolu s fair play duchem jsou hodnoty, které ctí všichni účastníci. Velmi emotivní bývá okamžik předávání cen vítězům (jedná se o dorty vyrobené jejich spolužáky z oboru Stravovací a ubytovací služby), který probíhá v úvodu následujícího Majálesu. Velmi často se na medailových pozicích umísťují týmy, které jsou složené ze žáků s výraznějšími handicapy. Jejich vzájemná podpora, ochota spolupracovat, komunikovat a motivace k jiné pracovní činnosti stojí za celkovým úspěchem dané třídy. Ocenění z rukou ředitele školy a potlesk žáků a pedagogů školy představuje pro tyto soutěžící emočně silný zážitek, na který dlouho vzpomínají (příloha č. 9).

Přínosem této aktivity je také podpora učící se komunity žáků, neboť i na základě této zkušenosti objeví žáci taje dalších oborů vzdělání a při vhodně dávkované podpoře od učitelů a průběžné motivaci pokračují někteří ze žáků v dalším oboru vzdělání. Žáci se učí respektu k práci ostatních žáků jiných oborů, stejně jako se učí úctě k jiným řemeslům (viz Výroční zpráva 2018/2019).

Společně realizovaná aktivita pro žáky a pedagogy celé školy. V průběhu školního roku se pravidelně vyhodnocují a oceňují úspěšní žáci. Majáles a vánoční besídka patří mezi každoroční příležitosti této evaluace. Oslava studentského (žákovského) života a jara je událostí, která vždy vyvolá hodně pozitivních emocí. Programovou náplň tvoří a prezentují žáci internátu, oborů umístěných v Jedličkově ústavu i školy v Jablonecké ulici. Ocenění vítězných týmů akce „Kulový blesk“ v úvodu patří již k tradicím školy. Následuje módní přehlídka modelů vytvořených žáky a žákyněmi, které se aktivně účastní i spolužáci na vozících. Přestože tito žáci vzhledem k typům postižení bojují s ostychem, obtížně navazují komunikaci a jejich sebevědomí není vysoké, v týmu mezi žáky ostatních oborů se za podpory pedagogů osmělují a programu se účastní. Kromě osobní prezentace modelů je samozřejmostí, že i oni se podílejí na jejich realizaci (např. přišití knoflíku, finální dozdobení, upravení účesu vystupujícím). Součástí dopoledne jsou i pěvecká a pohybová vystoupení, drobné soutěže a společně strávený čas u opékání vuřtů. Škola organizací této akce podporuje osobnostní rozvoj žáků, cílí na rozvoj sociálních a komunikačních kompetencí, podporuje pospolitost žáků i pozitivní vazby s pedagogy. Finanční podpora Nadace SYNER umožňuje každoroční konání této akce a je dokladem zájmu o znevýhodněné žáky (příloha č. 8, Výroční zpráva 2018/2019).

Vánoční sportovní dopoledne představuje v životě žáků SOŠ významný motivační zážitekpříležitost navázat neformální kontakty se žáky, kteří nejsou součástí jejich třídních kolektivů. Dopoledne zaměřené na sportovní soutěže podporuje u žáků pocit sounáležitosti se skupinou třídy. Žáci svojí aktivitou v míře, kterou jim postižení umožní, přispívají k výsledku celé třídy a soutěží s týmy ostatních tříd. Cílem není dosažení nejvyšších výkonů, ale podpora jedinců, kteří ve sportovních aktivitách moc úspěchu nezažívají. Složení jednotlivých disciplín umožňuje objevit nepoznaný potenciál žáků, kteří prvoplánově ve sportu nevynikají. Tým, v němž se žáci v rámci disciplín mohou střídat, dává možnost včlenit do aktivit všechny žáky. Ti, kdo právě nesoutěží, podporují svůj tým, fandí mu, případně tvoří realizační tým. Ocenění všech zapojených žáků a intenzivní podpora pedagogů dává účastníkům zažít pocit spolupráce. Jsou součástí týmu a radují se ze společně dosaženého výsledku. Žáci se každoročně na sportovní dopoledne těší a intenzivně tuto aktivitu prožívají (přímé pozorování).

Silným zážitkem v oblasti tělesné výchovy a pohybu je realizace cyklisticko-turistického kurzu. Každoročně v září vyjíždějí pedagogové se skupinou zájemců do blízkého okolí za pohybovými aktivitami zahrnujícími převážně cykloturistiku, turistiku a drobné pohybové hry. Pět dní v kolektivu vrstevníků s neformálním pedagogickým přístupem učitelů výrazně motivuje žáky i pedagogy do další práce ve školním prostředí. Pro většinu žáků je několikadenní pobyt v přírodě se skupinou blízkých osob či rodiny nedosažitelným nadstandardem, který jim škola prostřednictvím tohoto výjezdu umožňuje absolvovat. Skupina cca 35 žáků zdarma s využitím dotačních titulů podporujících handicapované žáky pracuje prožitkovou formou na zvyšování fyzické kondice, péči o zdraví či na rozšiřování vědomostí. Cílem akce je podpora a rozvoj osobnosti každého účastníka. Žáci si osvojují zásady soužití v komunitě vrstevníků, objevují přínos jednotlivců k prospěchu celé skupiny, učí se kooperovat a současně být tolerantní k rezervám a handicapům svým i ostatních. Pobyt je šancí pro všechny zájemce, kteří se cítí na to zvládnout několik dní v odlišném prostředí. Podmínkou výjezdu není nutnost vynikajících sportovních výkonů či pohybových dispozic – naopak je silně akcentován sociální aspekt a přínos podpory rozvoje osobnosti žáků. O oblíbenosti akce svědčí každoročně vyšší počet zájemců, neformální diskuze účastníků, stejně jako písemné vzkazy řediteli školy (příloha č. 5), které žáci každoročně v rámci kontaktních her ve večerním programu výjezdu píšou. Velmi často žáci prostřednictvím neformálních aktivit poznají další spolužáky, nacházejí společná témata pro vzájemné sdílení, navážou přátelský vztah, který často udržují a prohlubují i po návratu do školního prostředí. Jednoznačně škola vnímá posun v sociálních a personálních kompetencích žáků ve vztahu k vrstevníkům, stejně jako k pedagogům (Výroční zpráva 2018/2019).

Nedílnou součástí akce je přítomnost ředitele školy a zástupkyně, kteří jeden den osobní přítomností iniciují proces včleňování žáků do kolektivu, vnímají, jak se žáci vzájemně podporují, pomáhají si a komunikují. Dokladem zdárnosti celé akce je i fakt, že za devět let konání této akce se neobjevil žádný výrazný kázeňský přestupek. Žáci si času a péče ze strany pedagogů velmi považují (rozhovor s vedením školy).

V gesci Střední odborné školy Liberec je zajištění provozu internátu a domova mládeže. Kromě žáků SOŠ ubytovaných na internátě jsou na domově mládeže ubytováni žáci dalších středních škol a také vrstevníci aktivně se věnující fotbalu na vrcholové úrovni v rámci fotbalové akademie FC Slovan Liberec. Škola nabízí širokou škálu různorodých aktivit. Při preferenci aktivit škola vždy přihlíží ke skladbě ubytovaných žáků.

Největší zájem žáci tradičně projevují o kroužky se sportovní tematikou, děvčata preferují kroužek vaření. Žáci s oblibou vyhledávají i kroužky zaměřené na rukodělné činnosti – např. drátkování, výroba keramiky, práce s korálky, košíkářská výroba, zhotovování drobných šperků a ozdob. Výsledky práce žáků škola prezentuje i na prodejních akcích určených široké veřejnosti. Snahou školy je zdokonalení manuální zručnosti, fyzické zdatnosti žáků s kombinovaným postižením. Důraz je kladen na posilování sebevědomí každého jedince a jeho schopnosti spolupráce se zdravými i handicapovanými vrstevníky. Škola umožňuje účastnit se zájmových aktivit i žákům, kteří nejsou ubytováni na internátě či domově mládeže. Cílí tak na propojení všech oblastí a zapojení širokého spektra žáků do nabízených aktivit – při aktivitách tak spolupracují zdraví adolescenti z výběrových středních škol se svými vrstevníky s postižením. Vzájemná spolupráce učí všechny zúčastněné toleranci k jinakosti, podporuje proces učení v odlišné komunitě lidí a rozvíjí potenciál každého z nich.

Prvotní ostych či nechuť k zapojení se do aktivit, které byly žáky vnímány jako povinnosti, byly překonány. Na první pohled zřetelné handicapy pozbyly své důležitosti. Přínos každého jedince k výslednému výrobku byl pro další práci a spolupráci v týmu cenný a motivující. Příkladem úspěšné adaptace může být žákyně, která se po nástupu na internát obtížně adaptovala na prostředí a režim. Těžce nesla odloučení od rodiny, různorodost kolektivu ji stresovala, bylo pro ni obtížné spolupracovat. Dívka měla diagnostikován PAS (porucha autistického spektra). Pro jedince s touto diagnózou představuje změna prostředí velmi výrazný zásah do jejich prožívání a chování. Velmi často může vést ke zhoršení zdravotního stavu, k potřebě úpravy medikace. Jejímu ubytování nedávala rodina ani škola příliš šancí na úspěch. Dívka nikdy nebyla delší dobu mimo okruh rodiny, která byla plně funkční, s pevnými emočními vazbami. Pro dívku byla bezpečným prostorem, který jí poskytoval jistotu a ochranu před neznámými situacemi. Škola s ohledem na reakci žákyně pružně hledala a využívala různých adaptačních nástrojů. Základem byla intenzivní komunikace se zákonnými zástupci. Nastavení prodlužujících se časových úseků pobytu na internátě, zajištění téměř nepřetržitého dohledu využitím asistentů pedagoga nebo výběrem empatické, na prostředí adaptované starší žákyně jako spolubydlící. Nejdůležitější bylo celý proces neuspěchat, nechat všem zúčastněným čas na adaptaci bez ohledu na průběh školního roku a obecně platná pravidla. Důležité bylo propojení s oblastí teorie a praxe ve škole důsledným předáváním kompetencí, ale i plynulým tokem informací. Pokud by nedošlo k aklimatizaci dívky na internátě, bylo by ohroženo její vzdělávání, protože dojezdová vzdálenost z místa bydliště a postižení dívky neumožňovaly její každodenní dojíždění. Dívka po malých krůčcích byla již na konci prvního roku schopna aklimatizace na režimová opatření internátu a s dopomocí pověřené osoby se byla schopna účastnit i vybraných aktivit (např. zvládla navlékání korálků – komponentů pro výrobu náramků, přípravy prodejních cedulek k nabízeným výrobkům, jít se spolužáky na kulturní představení). Úplné samostatnosti nikdy nedosáhla (nebylo to ani možné, ani cílem působení školy). Největším oceněním pro zaměstnance školy bylo, když se rodiče po jarních prázdninách vyjádřili, že se dívka nemohla dočkat, kdy už pojede do školy, že se těší na paní vychovatelku a kamarádky. Na počátku ubytování „na zkoušku“ nikdo nepředpokládal, že tuto zátěžovou situaci obě strany zvládnou. Po jejím ukončení všechny posílilo vědomí, že zapojit do života školy lze i žáky s výrazným postižením.

Účast vyučujících na aktivitách internátu, jejich neformální komunikace s ubytovanými žáky napomohly získat učitelům jiný náhled na žáka v průběhu formálního vzdělávání. Eliminovaly se předsudky o některých žácích a sdílené informace umožnily komplexnější péči o žáka v SOŠ – ve škole i na internátě. Překonání komunikačních bariér vede k upevňování vzájemných vztahů mezi žáky a posouvá hranici realizace společných aktivit a programů. Vrcholem tolerance všech vůči sobě, respektu vůči jinakosti a projevu zájmu o ostatní bývá každoroční vánoční besídka internátu a domova mládeže, na které participují všichni ubytovaní napříč obory vzdělání i středními školami (Výroční zpráva 2018/2019, příloha č. 6).

Podnětné prostředí podporující v každém účastníkovi maximální rozvoj, který odpovídá jeho možnostem a potřebám, je dle hodnocení ČŠI příkladem inspirativní praxe (šetření ČŠI 2016).

Jedná se o mezinárodní projekt, do kterého jsou zapojeny tři střední školy Libereckého kraje a tři powiaty (samosprávné celky na úrovni okresů) v Polsku. Žáci realizací dílčích aktivit vytváří fiktivní firmy (minipodniky). Jednotlivými kroky získávají znalosti a dovednosti potřebné pro řízení výroby i služeb, fungování firmy. Škola zrealizovala šest minipodniků: keramickou dílnu, košíkářskou dílnu, vazačskou dílnu, reklamní agenturu, nakladatelství časopisu a zámečnickou dílnu (Výroční zpráva 2018/2019, s. 29). Zdravá a fungující firma stojí na úspěšně koučovaném systému řízení a delegování jednotlivých kompetencí. S podporou pedagogů se žákům daří velmi zdárně vytvářet „podnikatelský inkubátor“ a osvojovat si dovednosti potřebné v reálném pracovním životě, přebírat fiktivní pracovní pozice korespondující s realitou fungující firmy. Mnozí ze zúčastněných na začátku projektu v důsledku handicapů, nízké míry sebevědomí a komunikačních zábran měli výrazné obavy do této aktivity vstoupit.

Fungující minipodniky se nakonec staly obrovským překvapením. Žáci výrazně posílili sociální, personální a komunikační kompetence. Nenásilným směřováním prostřednictvím pomoci vychovatelů v sobě objevili zápal a nadšení pro práci a důvěra v jejich samostatnost přinesla hodnotné výstupy. Konkrétním dokladem kompaktnosti týmu, individuální zodpovědnosti jednotlivců za práci minipodniku a snahy vyrovnat se světu zdravých dospělých je realizace prezentace „ředitelky firmy“ na konferenci projektu. Prezentaci fiktivní firmy vedla žákyně, která při nástupu do vzdělávání téměř s nikým nemluvila. Zkoušení v rámci teoretické výuky zvládala pouze písemnou formou, komunikovat odmítala. Její zájem o obor, který studovala, individuální přístup pedagogů v teoretické výuce, při odborném výcviku a vychovatelů na internátě umožnily dívce rozvinout svůj potenciál. Zažila přijetí ve skupině vrstevníků, respekt individuálního tempa při vzdělávání od pedagogů a toleranci ke své jinakosti. Jednotná linie všech participujících součástí školy dívku zklidnila, čímž odblokovala řečový handicap. Dívka bezprostředně po ukončení studia začala pracovat v oboru. Příklad jedné z „ředitelek podniku“ je dokladem, že přijetí všech členů týmu, podpora potenciálu každého účastníka a překonání předsudků o schopnostech handicapovaných stojí za reprezentativními výstupy projektu.

Přes veškerou možnou pedagogickou intervenci v průběhu vzdělávacího cyklu několik žáků studium předčasně ukončí. Z neformálních rozhovorů s učiteli školy je zřejmé, že nízká vnitřní motivace ke studiu, vidina finančního obnosu za krátkodobou brigádu či nedostatek morálně volních vlastností k překonávání překážek spojených se studijními povinnostmi patří k nejčastějším důvodům unáhlených rozhodnutí studium předčasně ukončit. Nezanedbatelný bývá také tlak rodiny, aby žák začal finančně přispívat do rodinného rozpočtu. Řádově se jedná o cca 40–45 žáků ročně, což představuje 14–15 % žáků. Žákům, kterým se studium nedaří úspěšně zvládat, nabízí škola i variantu přestupu na jednodušší obor v rámci SOŠ, případně umožňuje opakování ročníku (v roce 2019 např. 23 žáků, viz Výroční zpráva 2018/2019).

Indikátorem kritéria rovného přístupu k žákům s individuálním zohledněním osobních handicapů je příprava a vykonání závěrečných zkoušek. V rámci jednotného zadání závěrečných zkoušek vždy nastavuje škola metody a způsoby práce, na které je žák v průběhu studia zvyklý a které determinují úspěšné vykonání závěrečných zkoušek. Přístup pedagogů zajišťuje téměř 100% úspěšnost žáků u závěrečné zkoušky. Úspěšnost žáků u zkoušek je výsledkem toho, že škola monitoruje úspěšnost žáků v průběhu celého vzdělávacího cyklu. 

Školní rok Počet žáků konajících ZZ Počet žáků, kteří úspěšně vykonali ZZ Celkový počet žáků
2017/2018 79 76 228
2018/2019 58 57 231
2019/2020 73 71 243

Zapojení absolventů do reálného občanského a profesního života je pro zaměstnance SOŠ jedním z hlavních cílů pedagogického působení. Přechod žáků po absolvování studia na např. obor vzdělání kategorie „H“ se vzhledem k jejich handicapům vyskytuje pouze výjimečně. Velmi cenné a vnímané jako známka adaptace a zájmu o vzdělávání je rozhodnutí některých žáků studovat další obor vzdělání v SOŠ Liberec. Není neobvyklé, že někteří žáci absolvují dva až tři obory vzdělání ve střední odborné škole. Toto lze považovat ve vztahu k popisovanému kritériu za doklad úspěšně inkludovaného jedince, který se adaptoval na školní prostředí, vytvořil si pozitivní vztah s pedagogy a překonal vnitřní zábrany z budoucího nového kolektivu spolužáků. Absolvováním dalšího oboru získávají často osobnostně nezralí jedinci další šanci osvojit si a prohloubit své pracovní návyky, připravit se na úskalí pracovního i občanského života ve světě dospělých. Nezpochybnitelným přínosem tohoto procesu je také získání vyšší fyzické kondice, která je pro některé z nich často limitující pro výkon práce ve vybraném oboru vzdělání. Kombinací dalšího oboru vzdělání a postupného zapojení i do pracovního života např. prostřednictvím příležitostných přivýdělků škola naplňuje kritérium inkluze handicapovaného jedince do reálného pracovního prostředí a cílí na plynulý přechod žáka ze školního prostředí do pracovního procesu.

Nezanedbatelnou devízou spojenou s absolvováním dalšího oboru vzdělání je získání nového výučního listu a tím zvýšení šance uplatnění na trhu práce.

Školní rok Počet žáků, kteří vstoupili do druhého či dalšího oboru
2017/2018 31
2018/2019 38
2019/2020 30


Počet žáků vstupujících do dalšího oboru vzdělání má několik let vyrovnanou bilanci.

Nejvyšší počet žáků, kteří vstupují do dalších oborů vzdělání, pochází ze sekce Obchodní a praktické školy umístěné v Jedličkově ústavu. Komorní rodinné prostředí formující osobnosti žáků a umožňující jejich včleňování do kolektivu a následně do společnosti je dokladem příkladné speciálně pedagogické péče. Jako příklad inspirativní praxe jej hodnotí i ČŠI v Inspekční zprávě čj. ČŠIL-113/16-L z roku 2016.

Potenciálním rizikem i příležitostí současně může být specifičnost samotného fungování střední odborné školy jako propojeného celku se všemi jeho součástmi. Jedná se o komfortně koncipovaný areál umožňující komplexní působení a formování osobnosti žáků v průběhu každodenních činností v oblasti teoretické a praktické výuky, při pobytu na internátě a volnočasových aktivitách. V tomto ohledu je areál ojedinělý. SOŠ Liberec tento fakt vnímá jako příležitost, kterou v maximální možné míře využívá a těží z ní ve prospěch péče o žáky. Sepětí SOŠ se specifiky regionu či kompaktnost erudovaného pedagogického sboru jsou indikátory úspěšně fungující školy.

Tato příležitost však může být i latentním rizikem právě z důvodu specifičnosti zařízení. Při neadekvátně nastavených pravidlech by mohlo hrozit vytvoření příliš ochranitelského prostředí pro žáky. Proces přípravy na život ve většinové společnosti a přirozená adaptace na ni by tak mohla být ohrožena. Projekty a činnosti, jež se realizují v této SOŠ, nejsou vždy lehce přenositelné do prostředí jiných odborných škol z rozličných důvodů. Školy nemusí disponovat tak optimálními materiálními podmínkami, obtížné bývá navázání spolupráce s firmami či zajištění sponzoringu.

Dalším možným rizikem vnějšího vlivu by mohla být legislativně příliš striktně nastavená inkluze handicapovaných žáků do škol určených pro zdravé jedince bez ohledu na reálné potřeby žáků a jejich osobnostní rozvoj. Toto riziko by se mohlo týkat nejen popisované školy, mohlo by ohrozit fungování všech středních škol zřízených dle § 16 odst. 9 školského zákona, tedy škol určených ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Rizikem ohrožujícím naplňování kritérií zevnitř prostředí by mohla být náročnost pedagogické práce v tomto typu školy po stránce profesních i osobnostních dovedností, stejně jako podmínka speciálně pedagogického vzdělání. Riziko vyšší fluktuace učitelů spolu s personální obměnou vedení školy by se mohly stát riziky, které by mohly být překážkou naplnění kritéria v dané střední odborné škole.

Střední odborná škola, Liberec, Jablonecká 999, příspěvková organizace (dále SOŠ Liberec, škola) je škola zřízená podle § 16 odst. 9 školského zákona. Zařízení je určeno absolventům základních škol či základních škol praktických, kteří se zde vzdělávají v souladu s Doporučením školského poradenského zařízení doplněného informovaným souhlasem zákonného zástupce žáka nebo zletilého žáka. Jedná se o moderně vybavenou tzv. spádovou speciální školu v Libereckém kraji, která poskytuje vzdělání pouze žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.

Žáci přijímaní do vzdělávacích oborů kategorie „E“ nekonají přijímací zkoušku, bodové ohodnocení stanovených kritérií v rámci přijímacího řízení spolu s Doporučením školského poradenského zařízení ke vzdělávání znamenají splnění kritérií pro přijetí. U oborů vzdělání, kam se hlásí žáci s výraznějšími handicapy a kombinovaným postižením, se školní přijímací zkouška koná.

Vzdělávání žáků v oborech vzdělání probíhá jeden, dva nebo tři roky formou denního studia. Pedagogové rozvíjejí u žáků vědomosti a dovednosti v teoretické i praktické výuce, které se u většiny oborů po týdnu střídají.

V nabídce vzdělání má SOŠ celkem 12 oborů. Pro žáky s kombinovaným postižením více vadami jsou určeny především obory na detašovaném pracovišti. Žákům, kteří mají trvalé bydliště mimo Liberec, škola nabízí ubytování na internátě s možností celodenního stravování.

Více o škole zde.

Pro dokladování daného kritéria 6.3 byla využita kombinace několika výzkumných metod:

Nedílnou součástí sběru dat při dokladování kritéria byly pravidelné návštěvy SOŠ garantky PIP. Nastavený plán sběru dat byl bohužel narušen uzavřením škol z důvodu pandemie covidu-19 v roce 2020 i 2021. Z původního záměru musely být vynechány rozhovory s učiteli školy a přímé pozorování bylo částečně nahrazeno a doplněno hlubší analýzou již stávajících dokumentů školy včetně studia již proběhlých aktivit v SOŠ v předešlých letech.

Pro přímé (zúčastněné) pozorování v hodinách byl vytvořen pozorovací arch (příloha č. 2) a v rámci náslechů byly akcentovány tyto oblasti dokladující kritérium 6.3:

 
  • Atmosféra ve třídě, sociální klima, způsob komunikace (verbální i neverbální) mezi učitelem a žáky a mezi žáky navzájem, sociální vztahy.
  • Vzdělávací oblast – formy a metody práce, množství učiva a jeho diferenciace, individuální přístup k jednotlivým žákům, způsob motivace, přesah a propojení učiva s praktickým životem.

Příklad inspirativní praxe ve střední odborné škole zahrnuje komplexní přístup pedagogů k jedincům, kteří se vzdělávají ve škole speciálně zřízené pro žáky s přiznanými podpůrnými opatřeními. Žáci sice ne vždy prvoplánově, ale přesto vnímají potřebu své inkluze do vrstevnické skupiny podobně handicapovaných žáků. Touží po ocenění, respektu a přijetí v prostředí školy, stejně jako ve většinové společnosti. Přínosem PIP je jednotnost, komplexnost a důslednost přístupu pedagogů k žákům. To vše ve spojení s jejich kvalifikovaností a současně empatií, prostřednictvím které vytvářejí pozitivní klima podporující jedinečnost každého žáka. Respekt k možnostem žáků spolu s nadstandardně vybaveným areálem umožňujícím jejich přípravu na budoucí profesní i společenské uplatnění tvoří nejdůležitější faktory pozitivních výstupů příkladů inspirativní praxe. Spokojenost žáků, kteří i přes své handicapy zažívají úspěch při vzdělávání, se projevuje také v jejich podílu na transparentních výsledcích činnosti školy prostřednictvím zapojení do produktivní práce v rámci odborného výcviku i volnočasových aktivit. Škola v projektu demonstrovala pouze aktivity, které vnímá jako stěžejní z důvodu jejich jednoznačnosti při naplňování inspekčního kritéria. Kritéria, které cílí na podporu jedinečnosti žáků, rozvíjí jejich osobnost a učí toleranci k ostatním spolužákům. Cílem působení školy je dbát na to, aby žádný z žáků nebyl z kolektivu vyčleňován, naopak aby si uvědomil on i jeho okolí, že každý jedinec má přidanou hodnotou své osobnosti nezpochybnitelný přínos k úspěchu celého kolektivu.

Přenositelný a uplatnitelný v podmínkách jiné školy podobného typu je rozhodně pedagogický přístup, který musí být jednoznačně pozitivní, se zřetelným zájmem o žáky. Dobrým manažerským přístupem vedení školy je dlouholetý pečlivý výběr vhodných pedagogů. Škola pokračuje ve vytváření pevných základů budoucí úspěšné inkluze žáků do kolektivu handicapovaných i do většinové společnosti.

Dotazníkové šetření v rámci přezkoumání kvality systému managementu ve školním roce 2014/2015
Vyplněný hospitační formulář
Hospitační záznam - náslechové archy
Cyklisticko-turistický kurz - zpětná vazba od žáků (po kliknutí na odkaz se stáhne soubor .zip)
Kroužky na internátu - fotodokumentace (po kliknutí na odkaz se stáhne soubor .zip)
Projekt Španělská kuchyně - fotodokumentace (po kliknutí na odkaz se stáhne soubor .zip)
Projekt Majáles - fotodokumentace (po kliknutí na odkaz se stáhne soubor .zip)
Projekt Kulový blesk - fotodokumentace (po kliknutí na odkaz se stáhne soubor .zip)
Formulář hospitačního záznamu

Autorky: Helena Picková, Lenka Skrbková