Naplňování kritéria 6.1 lze sledovat podle několika skupin indikátorů – pracovně vymezujeme tři široce pojaté skupiny na základě míry přímého vztahu ke kritériu a možností metodologického uchopení. První z nich pracovně nazýváme „dostupnost“ školy ve smyslu rovného přístupu žáků s nejrůznějším zázemím ke vzdělávání, druhý „prostupnost“, kdy je důraz kladen na kvalitu vzdělávání a jeho výstupů včetně možnosti pokračovat bez znevýhodnění na dalším stupni, třetí se týká faktorů, které společné vzdělávání umožňují. Analogicky např. nástroj Ukazatel inkluze (Booth a Ainscow, 2007, u nás adaptoval Lukas, 2012) referuje o rovinách inkluzivní praxe, kultury a politiky, přičemž za klíčovou se považuje kultura.
Naplnění prvního indikátoru je věcně i formálně nejsnáze uchopitelné. Opírá se o možnost prostého věcného konstatování, že škola je dostupná různorodým skupinám žáků a vzdělávání v ní je „společné“. Nikdo z dané lokality (spádové oblasti školy) není vylučován z procesu vzdělávání (Lukas, 2012), přijímací řízení probíhá na legální rovině – respektuje právní předpisy. Poměrně jednoznačně lze také posoudit, zda škola realizuje jednotné kurikulum, tedy zda není „vnitřně segregovaná“ na rovině rozdělení žáků do tříd, budov apod., nebo se prvky „vnitřní segregace“ neobjevují např. při realizaci některých segmentů výuky, zda je vzdělávání v rámci ŠVP poskytováno bezúplatně a zda se žáci bez rozdílu zapojují do akcí a aktivit školy. Potřebná a účelná individualizace vzdělávání má probíhat na úrovni podpůrných opatření, jimž se věnuje především navazující kritérium 6.2, zde jde ale i o vytváření příležitostí pro zapojení žáků, kterým by mohly různé individuální překážky bránit v účasti na plnohodnotném vzdělávání a aktivitách školy.
Druhou skupinu indikátorů zahrnuje spíše hodnocení, lze ji vyjádřit otázkou „jak?“ (… se daří pracovat s různorodou, desegregovanou komunitou žáků; poskytovat „speciální podporu“ apod.). Označení „prostupnost“ odkazuje především k dobré dosažené úrovni základního vzdělání a možnosti pokračovat bez omezení na dalším stupni. Obecný komentář ke kritériím oblasti 6 naznačuje, že předpokladem spravedlnosti ve smyslu „rovných příležitostí“ ke vzdělávání je ohled k jeho průběhu a výsledkům a inkluzivní charakter školy tak například nekoliduje s úrovní vzdělávání, s pozitivním a podpůrným klimatem apod., jak popisujeme v oddílu 2. K dílčím indikátorům patří ukazatele výsledků (např. úspěšnost žáků v dokončování školy, úspěšnost absolventů školy při přijímacím řízení na SŠ a v dalším studiu), ale i procesů, které k výsledkům vedou (efekt „speciální podpory“, způsob hodnocení a práce s výsledky žáků, práce s motivací a projevy „vysokých očekávání“). „Prostupnost“ lze chápat i směrem navenek jako spolupráci školy s dalšími školami a partnery, účast na životě komunity a rozvoj sociálních kompetencí žáků.
Třetí skupina indikátorů se týká komplexu podmínek, které (úspěšné) společné vzdělávání umožňují. Zachycují širší kontext faktorů, které škola aktivně utváří či ovlivňuje, i těch, se kterými pracuje jako se zdroji a příležitostmi nebo naopak jako s rizikovými faktory. Sociokulturní rovina společného vzdělávání přirozeně klade na sledování kontextu v určitém smyslu větší nároky než např. inkluze žáka s dílčím zdravotním znevýhodněním. Navzdory praktické náročnosti je možné optimální zacházení s individuálními specifickými nároky vyjádřit jednoduchým algoritmem jako osa či cyklus „pedagogicko-psychologická či medicínská diagnostika – plán podpůrných opatření – realizace – vyhodnocení“. Ve společném vzdělávání se ve větší míře uplatňují metody práce se skupinou (např. školní třídou), resp. celou komunitou (školy – souhra rodičů, žáků, učitelů, vedení školy, pracovníků ŠPZ…, ale i širšího sociálního prostředí).
Tuto skutečnost reflektují i aktuálně dostupné a užívané metodiky pro hodnocení inkluzivních škol, jimiž se při vymezení třetí skupiny indikátorů inspirujeme. Důležitá vodítka lze nalézt v koncepcích připravenosti školy k inkluzivnímu vzdělávání (Lukas, 2012), inkluzivního prostředí (Tannenbergerová, 2016) nebo ve sledování inkluzivity na rovině kultury a politiky školy, podmínek ke vzdělávání a jeho průběhu, hodnocení a spolupráce (Adamus, 2015; Tannenbergerová et al., 2015) nebo strategického managementu inkluzivní školy (Svozil a Foist, 2016). Další ukazatele, především pokud se jedná o podporu koherence společenství, využívání rozmanitosti jako zdroje a role inkluze při rozvoji sociálních, komunikačních a personálních dovedností, plynule navazují na kritérium 6.3.
Kromě sledování konkrétních ukazatelů uvedených v Komplexním systému hodnocení (průběh přijímacího řízení, přítomnost žáků z definovaných skupin, realizace jednotného vzdělávání…) se proto předkládaný příklad inspirativní praxe opírá i o analýzu inkluzivního aspektu školní kultury, politiky a klimatu, ve vnitřních i vnějších vztazích. Na úrovni dokumentace lze sledovat zásady prosazované školním řádem, částečně i strategický management ve vztahu k posilování zázemí společného vzdělávání, například budování a koncepci školního poradenského pracoviště a jeho praxi; prostřednictvím rozhovorů, pozorování a případně dotazníkových šetření dále způsob vedení školy, povahu interakcí mezi učiteli a žáky i mezi učiteli navzájem a další ukazatele klimatu školy, práci při řešení konfliktů a obtížných situací v životě školy.