Když Marek nastoupil do prvního ročníku, nemluvil ani nenavazoval oční kontakt. V poradně Markovi diagnostikovali dětský autismus a doporučili mamince umístit ho v dětském stacionáři. S tím se nehodlala hned smířit, chtěla to nejdřív alespoň někde zkusit, nejlépe v nějaké malé škole.
Ředitelka Sadovské školy ji přivítala s tím, že v této oblasti nemají žádné zkušenosti, ale udělají maximum pro to, aby k nim Marek mohl chodit. Markova budoucí učitelka měla zájem to s ním zkusit. „Měla jsem hlavně chuť – pro mě ty děti, které se nějak vymykaly, to byla pro mě výzva a měla jsem chuť to překonat. A byla velká výhoda, že maminka maximálně, ale maximálně spolupracovala,“ říká Markova třídní učitelka. Před nástupem do 1. ročníku jela budoucí Markova učitelka do mateřské školy, kam chodil, aby se podívala, jak se projevuje, a vyptala se učitelek na to, jak s ním pracovat.
Marek měl také diabetes, proto byla od první třídy každý den ve škole přítomná jeho matka, takže spolu s učitelkou neustále konzultovaly, jak řešit Markovy nežádoucí projevy, co by pomohlo, co by mohly zkusit. V prvních měsících školy Marek, ve snaze navázat kontakt, děti hodně fyzicky napadal. Když se rodiče začali ozývat, učitelka se s maminkou dohodly, že na třídních schůzkách všem vysvětlí, co s Markem je. „To její charisma, to její vystoupení mělo velkou váhu a rodiče začali s dětmi doma taky pracovat, to bylo úžasný,“ popisuje Markova třídní učitelka vystoupení jeho maminky. Během půl roku děti Marka začaly tolerovat, ba dokonce i chránit. Vše pokračovalo zdárně i ve 4. a 5. třídě pod vedením nové učitelky.
Krize nastala při přestupu na druhý stupeň. Přestože pedagogové dostali velmi podrobnou zprávu o tom, jak s Markem pracovat, ne všichni ji vzali za své. Několik vyučujících bylo toho názoru, že „…když to zvládli ostatní, zvládne to [Marek] taky. A trošku jsme tam měli třenice mezi sebou, protože – co si budeme povídat – když je Marek v nepohodě, tak se mu to odrazí na cukru, takže jsem řešila další problém, tak jsme bojovali, ale já jsem taková neústupná, říká“ Markova maminka. Pak přišel důrazný pokyn od ředitelky a nakonec pedagogové přišli na to, že když se budou doporučením řídit, všechno bude fungovat lépe. Na konci šesté třídy se problémy srovnaly. „Já jsem věděla, že je tam dalších 12 dětí, které s ním přešly z 1. stupně, a to bylo jeho 12 asistentů, třeba mi i zavolaly, že mu nebylo dobře a tak,“ vzpomíná Markova maminka.
V deváté třídě výchovná poradkyně školy spolu s matkou hledaly střední školu, kde by Marek mohl pokračovat. Cílem bylo najít jakoukoliv střední školu, kde budou ochotni Marka vzít, aby si mohl vyzkoušet seznámení s novými lidmi a začlenění do nového neznámého prostředí. Jeho silnou stránkou nebyly ruční práce, ale jazyky. Nastoupil na malou soukromou obchodní akademii, kam chodil tři roky. Poslední ročník kvůli celkovému vyčerpání zůstal doma, ale spolužáci ho pozvali na maturitní ples a společně se rozloučili. Dnes je Markovi 21 let, příležitostně pomáhá s jazykovými korekturami.
„Nejvíc si cením toho, že ta škola (ZŠ Regionu Karlovarský venkov) věřila, že když mu tu šanci dáme, tak z něj může něco být. …Kdybych nepotkala tuhle školu a tyhle lidi… Neumíte si představit, kam on se díky nim v životě dostal, je to z velké části jejich zásluha,“ popisuje Markova maminka.