Ve čtyřletém cyklu je pravidelným výstupem obou typů čtyřletých dotazníků uvedených u indikátoru 1 SWOT analýza identifikující oblasti ke zlepšení. Zpracovaný dokument je společným výstupem všech pedagogických pracovníků. Aktivity směřující k vytvoření SWOT analýzy probíhají stejně jako hodnoticí pohovory na výjezdních poradách, ale v delším časovém horizontu. Porada probíhá v době pololetních prázdnin, aby učitelé měli dostatek energie na všechny plánované činnosti. Učitelé si na tyto dny s předstihem připravují potřebné materiály (většinou v době vánočních prázdnin žáků), na kterých se bude na konci ledna pracovat. Prvotní výstupy ke SWOT analýze jsou vypracovány v oddělených skupinách pedagogického sboru složených z učitelů, vychovatelů a asistentů s přiděleným členem rozšířeného vedení školy. Práce v těchto skupinách se ředitelka školy neúčastní. Na analýzy vytvořené jednotlivými skupinami navazuje řízený rozhovor s celým pedagogickým sborem, práce s flipcharty, dataprojektorem, postupně se eliminují nedůležité body.
V době, kdy současná ředitelka školy nastoupila do funkce, bylo negativní klima uvnitř pedagogického sboru podpořeno i nepodnětným materiálním zázemím. Příležitostí školy bylo např. rozšíření spolupráce s obcí, změna postoje a přístupu k práci, účast v projektech a jejich využití ke zlepšení úrovně vzdělávání ve škole apod. Zjištění, že pedagogové své pracovní prostředí nevnímají jako podnětné, bylo počátečním impulzem k hledání cesty, jak ve škole i tímto způsobem podpořit prosociální klima. Přiložená tabulka SWOT analýzy z roku 2010 je odrazem tohoto stavu.
Tabulka č. 1 SWOT analýza – rok 2010
SILNÉ STRÁNKY |
SLABÉ STRÁNKY |
PŘÍLEŽITOSTI |
HROZBY |
malá škola |
vybavenost tříd ICT technikou |
zviditelnit se, např. Ekoškola |
pomluvy nespokojených rodičů |
výuka cizího jazyka od 1. ročníku |
vzhled školní družiny |
jednání s lidmi |
nová škola na Vítězné ulici |
dobrý kolektiv zaměstnanců |
vzhled školního dvora |
přístup k práci, naše postoje |
neochota učitelů dělat práci mimo úvazek |
menší počet tříd |
malá tělocvična |
rozšířit působnost na obec a rodiče |
chování žáků v kombinaci s nefunkčními rodinami |
užší kolektiv pracovníků školy |
vybavenost tříd ICT technikou |
účast v projektech |
mnoho administrativy |
neanonymita |
nevhodná jídelna |
využití spolupráce s různými organizacemi |
nedostatečná komunikace – žák, škola, rodič |
dobrá komunikace s rodiči |
chybí prostory pro společné akce |
prezentovat se jako klidná a bezpečná škola |
málo finančních prostředků na odměny a vybavení školy |
výborná poloha v centru města |
pasivita některých učitelů |
účast v soutěžích |
finanční náročnost projektů |
příjemná atmosféra v kolektivu |
nedostatek místa pro pohyb dětí o přestávkách |
využít jména Jungmann |
ekonomická náročnost provozu školy |
ekologizace školy |
není školní pozemek a venkovní učebna |
hledání nadaných žáků |
velká vytíženost některých pedagogů |
školník |
není prezentace na veřejnosti |
veřejná vystoupení |
neochota rodičů pomoci žákům se školou |
podpora učitelů vedením |
chybí nadšení a chuť dělat něco navíc |
profilace školy |
nejednotnost učitelů v toleranci nevhodného chování žáků |
tradice školy |
slabá podpora začínajících učitelů |
využít projektů ke zlepšení výuky ve škole |
rostoucí agresivita a vandalismus žáků |
málo žáků ve třídách |
negativní klima ve škole |
využít projektů k hodnocení změn ve škole |
nedostatečná výchova v rodině |
dlouholetá tradice |
neochota se zlepšovat |
|
nezájem města, neúspěch vypracovaných projektů |
příjemné prostředí v okolí školy |
učitelé navzájem nespolupracují |
|
nezájem rodičů o školu |
rodinné prostředí školy |
pasivita učitelů v rozvoji školy |
|
zavedení pojmu u veřejnosti „druhořadá škola“ |
individuální přístup |
|
|
navštěvují ji převážně sociálně slabší žáci |
umíme se poprat s konkurencí |
|
|
propagace indiv. přístupu může vést k náboru horších žáků |
menší škola – méně příležitostí k šikaně |
|
|
|
snadná orientace žáků v menších prostorách |
|
|
|
všichni se navzájem znají |
|
|
|
Cíleným zaměřením na systematické zlepšování slabých stránek se postupně podařilo některé z nich transformovat do silných. SWOT analýza z roku 2015 potvrzuje radikální změnu v nastavení školy. K silným stránkám se mj. zařadily oblasti strategie vedení, stabilizovaný a kvalifikovaný pedagogický sbor ochotný se vzdělávat, pozitivní klima ve škole.
Tabulka č. 2 SWOT analýza – rok 2015
SILNÉ STRÁNKY |
SLABÉ STRÁNKY |
PŘÍLEŽITOSTI |
HROZBY |
strategie vedení, stabilizovaný a kvalifikovaný pedagogický sbor |
rezervy v individuální práci se žáky |
zapojení do atraktivních projektů |
narůstající administrativa |
otevřenost školy a komunikace školy s rodiči |
rezervy ve vlastním hodnocení žáků |
úspěchy v soutěžích s dosahem do komunity a dále |
vyhlášky MŠMT |
zaměření školy v ŠVP |
třídění odpadu na 2. stupni |
nalezení zdroje financí k rozšíření služeb a opravám |
příliv nepřizpůsobivých žáků |
tradice školy, vztah ke komunitě |
snižování nároků na žáky |
spolupráce s MŠ na přechodu žáků do 1. třídy |
populační křivka |
školní družina školy |
relaxační zóny na 1. stupni |
prezentace školy v médiích |
kariérní systém pedagogů |
spokojený vzdělaný žák, spokojený rodič |
nevhodné elektrické rozvody, není wifi |
účast v charitních projektech |
ztráta zájmu o školu v případě nepřijetí |
stabilní pedagogický kolektiv ochotný se vzdělávat |
nutná oprava podlah a obložení ve třídách |
účast na atraktivních a vhodných DVPP |
přístup zřizovatele k potřebám školy |
materiální zabezpečení výuky |
|
spolupráce školy s ostatními subjekty mimo školu |
škola vychovává za rodiče |
pozitivní klima ve škole |
|
|
|
Ředitelství školy má dlouhodobý zájem neustále zvyšovat kvalitu školy v souladu s kurikulární reformou. Z motta „Škola je taková, jací jsou její učitelé“, kterým se subjekt zaštiťuje, vyplývá jednoznačné přesvědčení o tom, že potenciál pedagogů je pro vytváření školního klimatu nejdůležitější. Proto je součástí hodnocení školy i analýza potřeb učitelů nejen v oblasti jejich dalšího vzdělávání. Kvalita lidských zdrojů stoupá účastí v DVPP a v projektech. Výsledky vzdělávání učitelé průběžně vzájemně sdílejí, pro svou výuku si kladou další cíle. Atmosféra ve škole a vzájemné vztahy, jejichž základem je vzájemná důvěra a otevřenost, mezi učiteli výrazně ovlivňují pracovní klima. Klima vytváří a ovlivňuje i kvalita pracovního zázemí. Ředitelka školy si na základě všech realizovaných analytických zjištění byla vědoma, že materiální podmínky pro práci pedagogů nejsou dostačující. Bylo potřeba hledat vhodnou cestu ke kvalitativnímu posunu i v této oblasti.