Výchozí situací příkladu inspirativní praxe byla snaha VOŠP metodicky zlepšit spolupráci s klíčovými vnějšími partnery profesní školy, se zaměstnavateli absolventů. A to formou projektu spolupráce s dalšími důležitými vnějšími partnery školy, se zahraničními školami. Realizace projektu tak pomohla zlepšit spolupráci školy s vnějšími partnery hned ve dvou ohledech.
VOŠP připravila a realizovala projekt DOVOS – Digital Online Verification of Skills – z několika vnitřních důvodů.
Tím prvním byla potřeba zmapovat obsah výuky a převést jej do podoby plánovaných výstupů z učení. To znamenalo převést stávající moduly/předměty, ze kterých se výukový plán skládá, do takové podoby, která je vhodná pro věcnou a informativní komunikaci se zaměstnavateli. Výstupy z učení umožňují, aby zaměstnavatelé snadněji rozpoznali konkrétní dovednosti a schopnosti uchazečů o zaměstnání.
Druhým důvodem pro realizaci projektu byla potřeba zavést modulární členění výuky, které je založené na definici výstupů z učení (learning outcomes). Ty vyjadřují požadované klíčové kompetence absolventů nezbytné pro úspěšné začlenění do praxe. Cíle uvažovaného projektu se shodovaly se záměrem Národního ústavu pro vzdělávání (NÚV), který hledal další uplatnění systému ECVET – Evropský systém kreditů pro odborné vzdělávání a přípravu, který přispívá k přenosu a uznání znalostí, dovedností a kompetencí získaných v průběhu studijní nebo pracovní stáže doma či v zahraničí. VOŠP iniciovala projekt spolupráce se zahraničními partnery, který byl připravený a vypracovaný v rámci zkvalitňování praktické přípravy studentů VOŠP a partnerských škol.
VOŠP vytvořila a vedla mezinárodní tým partnerů. Protože v českém vzdělávacím systému neexistuje databáze zahraničních škol jako případných partnerů pro tento typ projektů, kromě systematické rešerše systémů odborných praxí na zahraničních, oborově spřízněných školách, VOŠP zhodnotila účast na projektech EURASHE, resp. Sdružení profesního terciárního vzdělávání jako jeho českého zastoupení. Využila osobní kontakty pedagogů VOŠP, kteří pomohli oslovit zahraniční školy, seznámit je s připravovaným projektem a získat konkrétní odborníky na straně partnerů pro osobní spolupráci. Partnery projektu se staly University College Leuven-Limburg, Belgie, Thomas More University College, Mechelen, Belgie a University of St Mark and St John, Plymouth, Spojené království.
Financování projektu bylo zajištěno z dotace Erasmus+ KA 2 – Strategická partnerství, poskytovatelem dotace byl Dům zahraniční spolupráce (DZS). Dům zahraniční spolupráce dlouhodobě prosazuje zapojení prvků ECVET do projektů odborného vzdělávání napříč spektrem škol, takže projekt postavený cele na ECVETu měl při podání projektové žádosti dobré vyhlídky na schválení. Iniciátorem a příjemcem dotace se stala VOŠP, koordinátorem projektu pedagog školy Dominik Fellner.
Celý postup při vzniku projektu byl výjimečný v tom, že škola se nepřihlásila k vypsanému a již formulovanému zadání, ale na základě vlastních potřeb a díky znalosti situace v evropském vzdělávání sama předjednala projektový rámec a vytvořila vlastní projekt spolupráce s partnery, který může být modelem pro podobné záměry. Cíle projektu byly přitom v souladu s národní vzdělávací politikou a s konkrétními možnostmi financování zpracovaného zadání.
Jednou osou projektu a také konkrétním produktem projektu byla vytvořená aplikace pro správu praxí a takové metodické vedení odborných praxí, které umožňuje soustavný dialog školy s partnery z řad zaměstnavatelů.
Aplikace projektu DOVOS poskytuje – vedle správy činností souvisejících s organizací praxí – také správu jednotek očekávaných výstupů z učení. Poskytovatel praxe může hodnotit výsledky a průběh praxe. Může také ve spolupráci se školou vytvořit konkrétní popis činností studentů na praktickém vyučování ve firmě.
Toto se typicky realizuje prostřednictvím smlouvy o učení. Smlouvy o učení představují finální dokument v aplikaci DOVOS. Každá smlouva o učení vychází z již zadaného memoranda o spolupráci, týká se tedy vždy jedné školy a jednoho partnera. Smlouva o učení je vytvořena pro konkrétního studenta, který bude v partnerské organizaci konat konkrétní odbornou praxi definovanou jednotkami učení uvedenými právě ve smlouvě o učení (viz příloha č. 3).
Smlouvu o učení lze samozřejmě tisknout, její výsledky hodnotit a následně exportovat např. do systému LMS (zkratka pro Learning Management System - označuje systém řízení učení v digitálním prostředí.) Moodle.
Smlouva o učení shrnuje plánovaný průběh praxe, resp. praktické výuky a definuje soubor výstupů z učení – tzv. jednotek. Jednotky výstupy z učení představují ucelené sady výstupů z učení. S pomocí jednotek popisujeme profesní kvalifikace, části vzdělávacích programů a v našem případě také obsah odborných praxí.
Aplikace dále umožňuje poskytovateli praxe (instruktor ve firmě) se školou dohodnout seznam kritérií pro vyhodnocení praxe. Do aplikace je možné vepsat vedle odborných dovedností také tzv. měkké dovednosti. Před zahájením praxe se student musí seznámit s kritérii hodnocení praxe. To umožňuje kvalitnější spolupráci mezi studentem a instruktorem praxe. Praxe jako nedílná součást studia na vyšších odborných školách je na každé škole spravována způsobem, který si každá škola sama vypracovala.
V našem konkrétním příkladu byl postup před realizací projektu následující:
- Projekt probíhal od 09/2015 do 08/2018, tedy v rozsahu tří let. Skládal se z několika klíčových aktivit – tvorby metodiky, sady jednotek výstupů z učení pro multimediální žurnalistiku, designu a vývoje aplikace, praktických vzdělávacích aktivit formou mezinárodní spolupráce studentských týmů a diseminačních aktivit pro vzdělávací i profesní instituce.
Diseminační aktivity proběhly formou seminářů a workshopů pro zástupce vzdělávacích institucí i zaměstnavatelů. Celkem proběhly tři diseminační akce a kulatý stůl se zástupci zaměstnavatelů (příloha č. 1).