Vzhledem k nedostatku pomůcek vhodných pro mentálně postižené žáky, kteří vyžadují důsledný individuální přístup, je pro dosažení výsledků v jednotlivých oblastech rozvoje nutné vytvářet pomůcky na míru, a to zejména na 1. stupni základních škol. V každém z vyučovacích předmětů je možnost upravit či vyrobit pomůcky tak, aby vyhovovaly dosažení požadovaných výstupů. Důležité je, aby splňovaly variabilitu z hlediska gradace a obsahovaly minimální množství rizik. Příprava těchto pomůcek se osvědčila především v předmětech: český jazyk, matematika, prvouka, vlastivěda, přírodověda na základní škole a smyslová výchova, řečová výchova a učení o přírodě na základní škole speciální.
V následujícím textu jsou popisovány pomůcky z hlediska formy a způsobu využití ve vzdělávacích oblastech matematika a její aplikace pro 1. stupeň základní školy a řečová výchova pro základní školu speciální.
Pomůcky do matematiky jsou věnovány oblasti práce s přirozeným číslem – seznámení s přirozeným číslem, určování množství prvků, přiřazování a spojení množství s číslicí, psaní číslic, práce s číselnou řadou, porovnávání čísel a sčítání a odčítání čísel, didaktické hry.
Pomůcka do řečové výchovy je určena pro žáky s mentálním postižením, žáky mluvící, ale i pro žáky, kteří se nemohou dorozumívat mluvenou řečí. Jedná se o pomůcku, ve které jsou použity symboly a piktogramy.
Pomůcky jsou popsány následovně: cíl, konkrétní práce s pomůckou, přiložena je fotodokumentace a u některých je uvedena možnost gradace a případná rizika.
Pomůcky jsou vyrobeny z tvrdého papíru, jednoduše graficky zpracované, zalaminované (některé jsou opatřeny suchými zipy). Jako manipulační doplňky slouží kolíčky, víčka z PET láhví, případně jiné předměty (korálky, kaštany,…), pro grafickou stopu na fóliích slouží smazatelné fixy. Laminované karty jsou hygienicky nezávadné, omyvatelné a opakovaně dlouhodobě použitelné.
Pomůcky umožňují systematickou práci, což zaručuje postupné zvládání požadovaných dovedností a utvoření pevného základu (postup od jednoduchého ke složitějšímu). Jako velké pozitivum je vnímána možnost přizpůsobit pomůcku dané situaci, tématu, námětu, který je žákům bližší. Díky snadné manipulaci může mít každý žák svou pomůcku, ale je možné pracovat i skupinově. Výhodou je rychlost práce žáka (např. žáci nemusí opisovat příklady). Plní funkci motivační, expoziční, fixační i diagnostickou.
Cílem používání je tedy hlavně nabytí a osvojení si nových znalostí a dovedností, upevnění učiva, pomůcky jsou ale vhodné i jako doplňkové učivo pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v běžném typu základních škol a základních školách speciálních.
Při používání pomůcek dochází přirozenou cestou k rozvoji nejen motoriky (hrubé i jemné), ale i k podněcování spontaneity a kreativity žáků. Pomůcky přispívají k rozvoji kognitivních procesů žáků a ovlivňují celkový rozvoj osobnosti. Kladou důraz na vizuomotoriku, umožňují individuální rozvoj, podporují nápravu specifických poruch učení, poruch pozornosti a slouží k rozvoji řečových a motorických dovedností.
Cíl: Žáci se seznamují s novou číslicí, číslici zatím nepíší, jen ji označují či vyhledávají –důležité je žáky seznámit s různými grafickými podobami číslice (různé psací fonty, viz obrázek č. 1).
Práce s pomůckou:
- Obrázek č. 1, 2 – je dána řada číslic, žáci osvojovanou číslici označují (např. kolíčkem, víčkem).
- Obrázek č. 3 – „Mapa k pokladu“ – je dána zalaminovaná „mapa pokladu“. Žáky můžeme motivovat například příběhem o pokladu, kdy vyhledáním konkrétních číslic v mapě najdou poklad. Žáci přikládají předmět (víčko z PET láhve, korálky, kaštany a podobně) na danou číslici. Do mapy mohou být zakomponována i písmena, která žáci již znají.
- Obrázek č. 4 – „Já mám, kdo má?“ – didaktická hra pro skupinu žáků. Každý žák dostane kartu s dvěma číslicemi. Říká a ptá se: Já mám 3, kdo má 1? Žák s číslicí 1 odpoví: Já mám 1, kdo má…? Pedagog chodí mezi žáky a kontroluje správnost reakcí.
Gradace: množství čísel, různé psací fonty
Riziko: Na hru „Já mám, kdo má?“ je nutné se předem připravit, neboť počet karet se musí rovnat počtu žáků.
Obrázek č. 1 Obrázek č. 2
Obrázek č. 3 Obrázek č. 4
Cíl: Žák číslice nepíše, určí počet prvků a označí kolíčkem správné číslo.
Práce s pomůckou:
- Obrázek č. 5 – „Kolíčkování“ – žák spočítá počet prvků a kolíčkem označí správné číslo.
- Obrázek č. 6 – na kartě může být více obrázků, více možností volby.
- Obrázek č. 7 – „Jablko a hruška“ – žák dává na ovoce s číslem správný počet kolíčků.
Gradace: viz obrázek č. 6
Pozn.: Je možné změnit motiv jablka a hrušky na oblíbený motiv daného dítěte (např. pohádkové postavy, zvířata apod.).
Obrázek č. 5 Obrázek č. 6
Obrázek č. 7
Cíl: Žák přiřazuje číslo k danému počtu prvků, žák stále číslici nepíše.
Práce s pomůckou:
- Obrázek č. 8 – „Přikládání“ – žák přikládá kartičky se správným počtem předmětů ke správnému číslu.
- Obrázek č. 9 – jsou dány karty k přiřazování víček a jiných předmětů. Žák přiřazuje správný počet víček či jiných předmětů k číslům.
Gradace: Lze vyrobit karty s více čísly, měnit psací fonty, vytvořit karty s čísly svisle apod.
Riziko: Je nutné tvořit karty v takové velikosti, aby se nad daná čísla velikostí vešly dané předměty (aby nedocházelo k tomu, že předměty budou větší než daná čísla).
Obrázek č. 8 Obrázek č. 9
Cíl: Tomuto kroku předchází psaní prstem a gumovým štětcem do pískovničky, prstem na interaktivní tabuli, mokrou houbou na tabuli atd., kde se žáci vždy osvojovanou číslici učí psát.
Práce s pomůckou:
- Obrázek č. 10 – na zalaminovanou stíratelnou fólii je vytečkována číslice, kterou si žáci mají osvojovat. Žáci píší číslice na stíratelné fólie fixem.
Gradace: psaní číslic bez pomocných teček, menší formát číslice
Obrázek č. 10
Cíl: Žáci se vrací k určování počtu a přiřazování prvků.
Práce s pomůckou:
- Obrázek č. 11 – jsou dány zalaminované stíratelné fólie (s prvky, s číslicemi), žáci počítají dané prvky a zapisují číslici. Na další fólii u přiřazování žáci kreslí daný počet prvků (koleček).
Obrázek č. 11
Riziko: U přiřazování se doporučuje kreslení pouze koleček, popř. čárek. Nedochází pak k tomu, že se žáci více soustředí na kreslení tvarů než na správný počet, který mají nakreslit.
Cíl: Zaměření na práci s číselnou řadou (z počátku je nutné dodržovat jeden druh písma). Zaměření se na orientaci v číselné řadě. Žáci se seznamují s číslem následujícím, předcházejícím (pojmy: hned před, hned za, mezi čísly).
Práce s pomůckou:
- Obrázek č. 12 – hra „Na mlsouny“ – je dána zalaminovaná číselná řada (na obrázku je zachycena i s počtem teček a prsty na rukou, při gradaci je možné pak žákům předložit jen samotnou číselnou řadu). Pedagog dává pokyny („označ číslo hned před 9, hned za 5, mezi 3 a 5“), žáci správné číslo označují (např. víčkem, korálkem či gumovým medvídkem).
- Obrázek č. 13 – „Zipy s číselnými řadami“ – jsou dány karty s číselnými řadami vzestupnými i sestupnými, které jsou opatřeny suchými zipy. K tomu mají žáci k dispozici číslice, které jsou také opatřeny suchými zipy. Žáci správně doplňují do číselné řady.
- Obrázek č. 14 – „Co je špatně?“ – je dána číselná řada, v níž jsou chyby. Chyby žák označí kolíčkem, přiloží korálek a podobně.
Obrázek č. 12 Obrázek č. 13
Obrázek č. 14
Gradace: U aktivity „Co je špatně?“ je nutné z počátku dávat jen číselnou řadu, v níž je pouze jedna chyba (viz obrázek č. 14). Jakmile budou žáci pracovat v číselném oboru, např. do 10, je možné řadit do číselné řady více chyb.
Pozn.: Je vhodné, aby žák u aktivity „Co je špatně?“ chybu kolíčkem nejen označil, ale řekl i správné číslo, které v číselné řadě má být
Cíl: Porovnávání velikosti obrázků, užívání značky rovnosti a nerovnosti
Práce s pomůckou:
- Obrázek č. 15 – žáci mají obálku, v níž jsou stejné obrázky dvou velikostí. Žák srovnává obrázky (malý x velký) se slovním doprovodem, např.: To je velké sluníčko; to je malé sluníčko.
- Obrázek č. 16 – žáci mají obálku, v níž jsou stejné obrázky různých velikostí (malý x větší x největší). Žák řadí obrázky vedle sebe dle velikosti. Může slovně doprovázet: To je velké sluníčko; to je menší sluníčko; to je nejmenší sluníčko.
- Obrázek č. 17 – „Kolíčkování“ – zalaminovaná karta, žák označuje kolíčkem, „kde je víc“.
- Obrázek č. 18 – jsou dány zalaminované karty a značky rovnosti a nerovnosti. Žáci dolepují správnou značku rovnosti a nerovnosti. Vhodné je přidat slovní komentář, např.: Pět je větší než jedna.
- Videoukázka práce žáka s pomůckami v příloze č. 4 (po kliknutí na odkaz se video stáhne). Viz též příloha č. 1.
Obrázek č. 15 Obrázek č. 16
Obrázek č. 17 Obrázek č. 18
Riziko: Velikosti obrázků pro porovnávání musí být znatelné, aby žáci viděli rozdíl ve velikosti na první pohled.
Gradace: Opět je možné řadit více fontů písma, aby se u žáků stále upevňovalo vědomí číslic psaných různými styly
Cíl: Žáci se seznamují s operací sčítání.
Práce s pomůckou:
- Obrázky č. 19 a 20 – jsou dány zalaminované karty s příklady na sčítání opatřené suchými zipy (v oboru přirozených čísel, ve kterém žáci pracují) a čísla se suchými zipy. Žáci doplňují správné výsledky.
Obrázek č. 19 Obrázek č. 20
Gradace: Nejprve žáci řeší příklady, jejichž výsledek je osvojované přirozené číslo (viz obrázek č. 19), poté ostatní (viz obrázek č. 20)
Cíl: Žáci se seznamují s operací odčítání na kartě s příklady.
Práce s pomůckou:
- Obrázky č. 21 a 22 – jsou dány zalaminované karty s příklady na odčítání opatřené suchými zipy (v oboru přirozených čísel, ve kterém žáci pracují) a čísla se suchými zipy. Žáci doplňují správné výsledky.
Obrázek č. 21 Obrázek č. 22
Gradace: Nejprve žáci řeší příklady, které začínají osvojovaným číslem, poté ostatní (obrázky č. 21 a 22)
Cíl: Formou didaktických her si žáci upevňují dané učivo. Hravá forma je pro žáky zábavnější a v mnohých ohledech i přirozenější.
Práce s pomůckou:
- Obrázek č. 23 – „Víčkování“ – je dán zalaminovaný obrázek, žáci přikládají víčko se správným výsledkem na daný příklad (viz obrázek č. 23).
- Obrázek č. 24 – „Listopad“ – žáci sbírají „spadlé listí“. Vezmou jeden lístek s příkladem, příklad z listu opíší na papír a vypočítají. Po vypočítání daného lístku jdou pro další lístek. Vše v časovém limitu, kdy hraje hudba. Jakmile dohraje hudba, žáci se sbíráním listů končí a následuje kontrola (viz obrázek č. 24).
Obrázek č. 23 Obrázek č. 24
- Je možná varianta pro body 2–7, kdy se slova „Čížečku, čížečku“ nahradí konkrétním jménem dítěte, jména lze střídat po jednotlivých slokách.
1. Čížečku, čížečku, ptáčku maličký, ruce dělají křídla ptáčka
pověz mi, čížečku, jak sejou mák?
/: Aj tak, tak sejou mák :/ 3x z jedné ruky uděláme misku,
tak sejou mák. druhá špetkou předvádí setí máku.
2. Čížečku, čížečku, ptáčku maličký, ruce dělají křídla ptáčka
pověz mi, čížečku, jak roste mák?
/: Aj tak, tak roste mák :/ 3x ruce dáme dlaněmi k sobě
tak roste mák. a směrem nahoru naznačujeme růst
3. Čížečku, čížečku, ptáčku maličký, ruce dělají křídla ptáčka
pověz mi, čížečku, jak kvete mák?
/: Aj tak, tak kvete mák :/ 3x ruce máme u sebe a pomalu se
tak kvete mák. rozevírají – rozkvétají
4. Čížečku, čížečku, ptáčku maličký, ruce dělají křídla ptáčka
pověz mi, čížečku, jak plejou mák?
/: Aj tak, tak plejou mák :/ 3x špetkou naznačujeme vytrhávání
tak plejou mák. plevele
5. Čížečku, čížečku, ptáčku maličký, ruce dělají křídla ptáčka
pověz mi, čížečku, jak lámou mák?
/: Aj tak, tak lámou mák :/ 3x dlaně v pěst naznačují lámání
tak lámou mák.
6. Čížečku, čížečku, ptáčku maličký, ruce dělají křídla ptáčka
pověz mi, čížečku, jak jedí mák?
/: Aj tak, tak jedí mák :/ 3x jedna ruka dělá misku, druhá
tak jedí mák. špetkou nabírá z misky a přikládá
k ústům
Piktogram
Cíl: Výběr písně Čížečku, čížečku, rozvoj hrubé a jemné motoriky, udržení pozornosti, koordinace oko–ruka.
- Obrázek č. 25 – žák vybírá dle slovního pokynu ze souboru piktogramů různých písní konkrétní piktogram písně Čížečku, čížečku.
- Obrázek č. 26 – žák vybral daný piktogram.
Gradace: Zvyšování počtu piktogramů, ze kterých žák vybírá.
Obrázek č. 25 Obrázek č. 26
Cíl: Nácvik orientace na ploše, orientace zleva doprava, dějová posloupnost, fixace pohybů očí, rozvoj hrubé a jemné motoriky, udržení pozornosti, koordinace oko–ruka.
- Obrázek č. 27 – podle textu písně učitel ukazuje jednotlivé obrázky na ploše, žák se snaží napodobit ve správný čas a ve správném pořadí pohyb učitele.
- Obrázek č. 28 – žák samostatně ukazuje podle textu písně jednotlivé obrázky na ploše.
Rizika: Žák motoricky nezvládne zadaný pohyb. V tom případě je vhodné použít jako náhradu ukazování, např. dřívko, světelný bod, pohyb očí.
Gradace: Žák samostatně pracuje, ukazuje jednotlivé obrázky na ploše bez podpory učitele.
Obrázek č. 27 Obrázek č. 28
Cíl: Žák vybere správnou kartu podle slovního popisu obrázku a přiloží na podklad, orientace na ploše, rozvoj hrubé a jemné motoriky, udržení pozornosti, koordinace oko–ruka.
- Obrázek č. 29 – žákovi se vloží do ruky kartička s obrázkem (podle textu písně), žák přikládá stejný obrázek na stejný obrázek. Kombinace barevná kartička, barevný podklad.
- Obrázek č. 30 – stejný postup práce jako u obrázku č. 29. Kombinace černobílá kartička, černobílý podklad.
- Obrázek č. 31 – stejný postup práce jako u obrázku č. 29. Kombinace černobílá kartička, barevný podklad.
- Obrázek č. 32 – stejný postup práce jako u obrázku č. 29. Kombinace barevná kartička, černobílý podklad.
Gradace: Žák pracuje bez slovního pokynu, podle textu písně vybírá a přikládá kartičky sám.
Obrázek č. 29 Obrázek č. 30
Obrázek č. 31 Obrázek č. 32
Cíl: Nácvik orientace na řádku, orientace zleva doprava, dějová posloupnost, fixace pohybů očí, rozvoj hrubé a jemné motoriky, udržení pozornosti, koordinace oko–ruka.
- Obrázek č. 33 – žákovi se vloží do ruky kartička s obrázkem (podle textu písně), žák přikládá stejné obrázky na stejné motivy na leporelu. Kombinace barevná kartička, barevný podklad.
- Obrázek č. 34 – stejný postup práce jako u obrázku č. 33. Kombinace černobílá kartička, černobílý podklad.
- Obrázek č. 35 – stejný postup práce jako u obrázku č. 33. Kombinace černobílá kartička, barevný podklad.
- Obrázek č. 36 – stejný postup práce jako u obrázku č. 33. Kombinace barevná kartička, černobílý podklad.
Rizika: Dodržení dějové posloupnosti, správnost řazení zleva doprava, automatizace práce.
Gradace 1: Žák pracuje bez slovního pokynu, podle textu písně vybírá a přikládá kartičky sám.
Gradace 2: Upevnění dějové posloupnosti, žák řadí kartičky za sebe v dějové souvislosti bez podkladového leporela.
Obrázek č. 33 Obrázek č. 34
Obrázek č. 35 Obrázek č. 36
- Obrázek č. 37 – žák řadí jednotlivé kartičky ve správném dějovém pořadí bez podkladového leporela. Varianta černobílá.
- Obrázek č. 38 – žák řadí jednotlivé kartičky ve správném dějovém pořadí bez podkladového leporela. Varianta barevná.
Obrázek č. 37 Obrázek č. 38
Cíl: Žák ukazuje kartičky podle textu písně ve správném pořadí, pozná jednotlivé činnosti – seje, roste, kvete, plejou, lámou, dějová posloupnost, fixace pohybů očí, rozvoj hrubé a jemné motoriky, udržení pozornosti, koordinace oko–ruka.
- Obrázek č. 39 – žák ukazuje jednotlivé činnosti na leporelu podle textu písně a slovního pokynu učitele (ukaž sejou mák, ukaž roste mák, …). Varianta barevná.
- Obrázek č. 40 – stejný postup práce jako u obrázku č. 39. Varianta černobílá.
Gradace: Žák ukazuje jednotlivé činnosti podle slovního pokynu učitele na kartičkách rozmístěných na ploše. Využití varianty černobílé a barevné.
- Obrázek č. 41 – žák ukazuje jednotlivé činnosti podle slovního pokynu učitele na kartičkách rozmístěných na ploše. Varianta barevná.
- Obrázek č. 42 – stejný postup práce jako u obrázku č. 41. Varianta černobílá.
Obrázek č. 39 Obrázek č. 40
Obrázek č. 41 Obrázek č. 42
Cíl: Žák přikládá kartičku se slovem (sejou, roste, kvete, plejou, lámou, jedí) na plochu, leporelo, samostatné kartičky dějových obrázků. Dějová posloupnost, fixace pohybů očí, rozvoj hrubé a jemné motoriky, udržení pozornosti, koordinace oko–ruka.
- Obrázky č. 43–48 – žák přikládá kartičku se slovem (sejou, roste, kvete, plejou, lámou, jedí) na jednotlivé podklady: plocha, leporelo, jednotlivé rozstříhané obrázky, ve variantách barevná a černobílá.
Riziko: Vždy musí být slovo (sejou, lámou, …) ve stejném tvaru, aby si žák správně zafixoval globální název.
Obrázek č. 43 Obrázek č. 44
Obrázek č. 45 Obrázek č. 46
Obrázek č. 47 Obrázek č. 48
Cíl: Žák zvládne jednoduchý pohyb napodobující činnosti probíhající v jednotlivých slokách. Napodobuje pohyby předváděné pedagogem. Dějová posloupnost, rozvoj hrubé a jemné motoriky, udržení pozornosti.
- Videoukázka práce s žákem v příloze č. 4 (po kliknutí na odkaz se video stáhne).
Gradace: Žák zvládá pohyb samostatně, bez nápodoby správně reaguje na jednotlivé činnosti a předvádí je.