Mateřská škola speciální, základní škola speciální a praktická škola Ibsenka Brno, p. o.
Ibsenka Brno vykonává činnosti mateřské školy speciální, základní školy speciální a praktické školy jednoleté a dvouleté, školní družiny, speciálně pedagogického centra a školní jídelny. Škola poskytuje vzdělávání a školské služby dětem a žákům se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním postižením, souběžným postižením více vadami, tělesným postižením a také s poruchou autistického spektra na pěti pracovištích na území Jihomoravského kraje. Ve všech třídách ZŠ se žáci vzdělávají dle Školního vzdělávacího programu pro základní školu speciální (příloha č. 1) nebo dle individuálních vzdělávacích plánů vycházejících z uvedeného školního vzdělávacího programu.
Koncepce školy
Zřizovatelem školy je Jihomoravský kraj a je určena pouze žákům zařazeným do vzdělávání podle § 16 odst. 9 školského zákona. Škola je zaměřena na vzdělávání žáků, u kterých byly speciální vzdělávací potřeby zjištěny před nástupem do zařízení na základě speciálně pedagogického a psychologického vyšetření školským poradenským zařízením a jejich rozsah a závažnost je důvodem k zařazení těchto žáků do režimu speciálního vzdělávání. Součástí vzdělávání jsou podpůrná opatření a individuální plány žáků. Jedná se především o využití speciálních metod, postupů, forem a prostředků vzdělávání, speciálních učebních pomůcek, učebnic a didaktických materiálů. Dále škola využívá pedagogicko‑psychologických služeb, asistenty pedagoga a snížený počet žáků ve třídách. Při vzdělávání se využívají netradiční speciální metody a techniky, které napomáhají překonat komunikační bariéry, rozvíjí myšlení, umožňují vyjádřit pocity, přání a reagovat na podněty.
Dlouhodobá koncepce školy (zásady)
Škola směřuje k plnohodnotnému rozvoji žáků a jejich maximální integraci do společnosti podle jejich fyzických a mentálních schopností. Usiluje o to kvalitní výukou zprostředkovanou žákům zajímavými a přitažlivými pracovními formami, účinnou a podnětnou motivací zaměřenou na maximálně dosažitelný rozvoj u jednotlivých žáků se SVP i zpracováním individuálních vzdělávacích plánů.
Pedagogičtí pracovníci
Ve škole pracují pedagogové – učitelé, vychovatelé a asistenti pedagoga –, kteří bez výjimky splňují kvalifikační předpoklady vyplývající ze zákona o pedagogických pracovnících.
Pro vlastní žáky a také pro žáky z více než 120 jiných škol v rámci Jihomoravského kraje škola vykonává činnost speciálně pedagogického centra, kterou zajišťují čtyři speciální pedagogové, dva psychologové, jeden sociální pracovník a jeden administrativní pracovník. Ibsenka je také pracoviště poskytující metodickou podporu školám v rámci společného vzdělávání zejména pro žáky s mentálním postižením a PAS.
Dále se část pedagogických pracovníků dlouhodobě věnuje lektorování a metodické činnosti.
Lokace a detašovaná pracoviště
Škola z hlediska kapacity, účelnosti vybavení a lokace má nyní 13 tříd a sídlí na pěti detašovaných pracovištích:
- školní budova Ibsenova;
- odloučená (detašovaná) pracoviště:
- rehabilitační centrum Medvídek;
- pracoviště Brno Kyjevská;
- domov pro postižené děti Lila v Otnicích;
- pracoviště Střelice.
Systém ucelené terapie pro žáky se SVP Ibsenka:
- hiporehabilitace;
- canisterapie;
- muzikoterapie;
- arteterapie;
- stimulace ve snoezelenu;
- ergoterapie v keramické dílně;
- plavecký kurz a pobyt ve vířivce;
- alternativní a augmentativní komunikace (AAK);
- metoda výměnného obrázkového komunikačního systému (VOKS);
- prvky orofaciální stimulace (ORFS);
- podpora pohybového vývoje (PPV);
- koncept bazální stimulace (BS).
Projekty a spolupráce
ZŠS Ibsenka je dlouhodobě zapojena do projektů vypsaných především MŠMT a EU, KÚ Jihomoravského kraje, Magistrátem města Brna a odbornými institucemi – EU projekt Peníze školám, Inovace činnosti SPC, Inovace a ověřování ŠVP – pilotní škola, Malujeme bez hranic.
Škola je fakultní školou Pedagogické fakulty MU a odbornou praxi zde realizují studenti VŠ a SŠ.
Ibsenka zvyšuje možnosti pracovního uplatnění žáků spoluprací s občanským sdružením AGAPO, které zajišťuje pro žáky střední školy individuální práci v běžném pracovním prostředí v rámci tranzitního programu „Ze školy do práce“. Praxe probíhají na různých pracovištích. Žáky na praxi doprovázejí pracovní konzultanti, kteří jsou pro žáky oporou v komunikaci s kolegy na pracovišti.
Sedmikráska je dobrovolný, nevládní a neziskový svazek občanů, jejichž společným zájmem je podpora dětí a žáků navštěvujících Ibsenku, základním účelem spolku je získávání finančních prostředků pro zabezpečení intervenčních technik, podpůrných terapií a dalších aktivit. Sedmikráska také přispívá na nákup rehabilitačních a kompenzačních pomůcek.
Výsledky a závěry inspekční činnosti v roce 2017
Inspekční činnost realizovaná v roce 2017 potvrzuje silné stránky školy a jejího efektivního řízení založené na týmové spolupráci aktérů vzdělávání. Vedení školy je profesionální a má jasně stanovené koncepční záměry a na realizaci se podílejí všichni zaměstnanci. Škola je zařazena mezi inspirativní také v oblasti péče o žáky a podpory jejich možného uplatnění v praxi. Oceněn je ucelený systém rehabilitace, systematický plán DVPP a také předávání praktických zkušeností u žáků se SVP formou praxí, návštěv, seminářů, publikační činnosti apod.