Indikátor 1: Škola každoročně statisticky vyhodnocuje stav řešených situací v oblasti výchovného a kariérového poradenství a prevence rizikového chování. Tyto údaje slouží k následnému nastavení preventivních aktivit pro další školní rok.
Indikátor 2: Pracovníci školního poradenského pracoviště ve spolupráci se ŠPZ jedenkrát ročně vyhodnocují nastavená podpůrná opatření.
Indikátor 3: Škola se důsledně zabývá rozborem rizikového chování, které má velmi negativní vliv na úspěšné absolvování zvoleného oboru.
Indikátor 4: Pro efektivní poradenskou činnost je nutná intenzivní spolupráce výchovného poradce (VP), školního metodika prevence (ŠMP), třídního učitele (TU), učitelů, učitele odborného výcviku (UOV) a rodičů.
Evaluační metody a nástroje:
- výchovný poradce průběžně zjišťuje, zda nastavená podpůrná opatření (PO), která vychází z Doporučení ŠPZ, vyhovují žákům i vyučujícím;
- nejběžnějším způsobem zjišťování je důvěrný rozhovor mezi výchovným poradcem a jednotlivými vyučujícími žáka spolu s jeho TU. Společně se dohodnou, zda je třeba změny v poskytování PO, není-li změna nutná, pokračují v nastavených opatřeních. Je-li změna zapotřebí, spojí se výchovný poradce se žákem, informuje ho o současném stavu, není-li zletilý, kontaktuje rodiče (nebo ZZ). Poté se výchovný poradce obrátí na konkrétní ŠPZ, zejména na speciálního pedagoga, či psychologa žáka. Sjednají si společnou schůzku a vyhodnotí aktuální stav potřeb žáka. Někdy stačí i telefonická konzultace, jindy domluva návštěvy speciálního pedagoga ve škole. Ten následně navštíví školu, zpravidla si domluví náslech na konkrétní hodině žáka. Následuje vyhodnocení, VP s pracovníkem ŠPZ domluví návrh podpůrných opatření, který pracovník ŠPZ zapracuje do Doporučení ŠPZ;
- učitelé každodenně kontaktují poradce, chtějí se poradit a případně zkonzultovat další postup při řešení obtížných situací vyplývajících z běžného života jejich žáků, které velmi ovlivňují úspěšné zvládání studia zvoleného oboru;
- klíčovou spolupráci školního metodika prevence s výchovným poradcem velmi komplikuje a zvyšuje časovou náročnost této spolupráce skutečnost, že VP mají minimální zákonné úlevy v podobě sníženého úvazku (ten se odvíjí od počtu žáků, o které se poradce stará, např. na 631 žáků jsou odpočteny 4 hodiny z úvazku za týden) a ŠMP nemá úlevy žádné.
Měření efektivity:
- různé formy pro sběr dat – schránky důvěry, dotazníky pro žáky, učitele či rodiče, individuální konzultace, setkávání s odborníky apod.
Měření efektivity preventivních programů:
- počet zapojených žáků;
- zpětná vazba od účastníků akcí – lektoři, TU, žáci;
- počet problematických situací;
- počet zapojených třídních kolektivů;
- počet zapojených pedagogů;
- počet zapojených organizací.
Evaluační zjištění:
Přenos inspirace – viz jednotlivé přílohy:
- Řešení obtížných životních situací, které mají vliv na úspěšnost studia
Významným faktorem ovlivňujícím úspěšnost vzdělávání jsou různé typy rizikového chování. Výsledky šetřených projevů rizikového chování jsou pravidelně promítnuty do „Preventivního programu školy“ pro daný školní rok. Pracovníci ŠPP se vytrvale věnují podpoře systematického začlenění programů specifické primární prevence do výuky v rámci ŠVP (viz příloha č. 5).
- Práce s výchovnými opatřeními
Výchovnými opatřeními jsou pochvaly nebo jiná ocenění a kázeňská opatření. Pracovníci ŠPP provádějí průběžnou kontrolu termínů, rozsahu a kvality předkládání návrhů výchovných opatření a způsobu oznamování výchovných opatření zákonným zástupcům žáků (viz příloha č. 6).
- Práce se statistickými údaji
Škola sleduje úspěšnost žáků ve středním vzdělávání s výučním listem a s maturitou, chování a zameškané hodiny nebo skladbu žáků u závěrečné a maturitní zkoušky a jejich prospěch. Na výsledky škola reaguje v koncepčních dokumentech (viz příloha č. 7).
- Rozšíření profesní způsobilosti poradenských pracovníků školy
Na základě ročních statistických údajů v oblasti rizikových projevů chování iniciovali pracovníci ŠPP novou akreditaci NIDV pro zajištění bezpečného prostředí žáků ve škole. Získali tak nové znalosti a dovednosti v poskytování podpory žákům v krizových situacích (viz příloha č. 8).
- Zjišťování efektivity podpůrných opatření a služeb ŠPP
Pracovníci ŠPP zpracovali on-line dotazník pro zpětnou vazbu na efektivitu opatření věnovaných pomoci žákům se SVP. Důležitým bodem je také vyjádření návrhů na vylepšení stávajících služeb (viz příloha č. 9).
- Ukázka konkrétních případů řešených situací
Přiložené dvě kazuistiky obsahují vstupní data, podrobný popis a výsledek nadstandardního přístupu ŠPP RaDoSt k žákům školy (viz příloha č. 10)