Příklad inspirativní praxe je podmíněn kvalitním vzděláváním ve škole na úrovni alespoň očekávaného stavu. Zásadní je koncepce spolupráce s partnery – firmami – která musí být silnou stránkou školy. Má být stanovená recipročně – výhodně jak pro firmy, tak i pro školu (žáky, pedagogické pracovníky). Její naplňování musí být jednoduše hodnotitelné.
Předpokladem pro úspěšné naplnění sledovaného kritéria a dosažení úrovně příkladu inspirativní praxe je pro školu:
- program „Naše škola“,
- dotazníkové šetření (viz příloha č. 2), kterého se účastní partnerské firmy, žáci školy konající odbornou praxi ve firmách a také učitelé účastnící se odborných stáží ve firmách,
- obhajoby ročníkových prací v rámci hodnocení prospěchu žáků z předmětu konstruování počítačem (CAD) ve čtvrtém ročníku studia.
Realizace programu „Naše škola“, v jehož rámci škola uzavřela výhodné partnerství s řadou firem, zejména strojírenských, přispívá ke zkvalitnění odborné výuky technických oborů. Žákům jsou ve firmách přiděleni odborníci, kteří své svěřence vedou nejen během měsíční praxe, ale vystupují také v roli konzultantů závěrečných studentských projektů. Učitelé technických předmětů si zase formou odborných stáží rozšiřují své odborné znalosti a získávají přístup k nejmodernějším technologiím, aby je poté mohli představit svým žákům. Součástí projektu jsou rovněž časté exkurze ve firmách a náborový den, během kterého firmy prezentují perspektivy zaměstnání budoucím maturantům. Zvýšenému zájmu uchazečů o technické obory vychází škola vstříc otevřením druhé třídy oboru Strojírenství.
Škola vzdělává a vychovává žáky školy dle ŠVP v souladu s RVP pro jejich maximálně možné uplatnění na dnešním dynamicky se měnícím trhu práce. Praxe žáků v podnicích s moderními technologiemi jsou jen jednou částí výchovy a vzdělávání žáků. Dalším důležitým aspektem je, aby vyučující odborných předmětů byli seznámeni s moderními postupy v dnešních firmách, s tím, jak to dnes ve firmách funguje, jaké jsou metody, strategie a hlavně požadavky na dnešní absolventy. Firmy nechtějí absolventy, kteří umí odříkat poučky, ale techniky, kteří se umí dynamicky přizpůsobit potřebám firmy, novým výzvám.