Rumpál

Anotace:
Cílem hodnoticí aktivity je vytvoření jednoduchého strojního zařízení – rumpálu. Rumpál slouží ke zvedání nebo spouštění břemen. Tento systém můžeme najít částečně u výtahu nebo například v plné podobě u starší studny. Právě tímto typem se bude aktivita zabývat. Žáci si samostatně toto zařízení vytvoří pomocí jednoduchých předmětů, které lze najít v každé domácnosti. Nedostanou k tomu ovšem podrobný návod. Pouze fotografii reálného rumpálu a fotografii pomůcek, které lze využít. Musí tak na vše sami přijít a zaměřujeme se tímto na kompetenci k řešení problému. K aktivitě je navíc vytvořen pracovní list zabývající se aspektem „formulování závěrů a reflexe celého postupu řešení“, kde žák díky návodným otázkám v tabulce pravdivě uvede údaje o svém výrobku a odpoví na další otázky. Tato část je pouze doplňková, a tedy dobrovolná.
 

Předmět

Člověk a svět práce

Věk – cílová skupina

3.–5. ročník ZŠ

Hodnocená klíčová kompetence

kompetence k řešení problému

Časová dotace
(rozsah výuky)

2 vyučovací hodiny

Podrobnější informace naleznete v souboru Základní informace