Ke kritériu stanovenému ČŠI jsme si jako indikátor stanovili to, jak se dopady OSV promítají do běžného života školy, vnitřního fungování školy, poskytování vzájemné zpětné vazby apod. Je otázkou, nakolik jsou popisované situace a momenty důsledkem zavedení osobnostně sociální výchovy a práce s ní nebo nakolik se jedná o rys školy. Dle našich zjištění jde ruku v ruce práce na osobnostní výchově u žáků a učitelů. Na učitele (a ještě více na ty, kteří jsou zapojeni přímo v OSV týmu) jsou kladeny nároky s ohledem na jejich morální kvality a také schopnost sebereflexe. Tak, aby byli příkladem žákům. Osobnostní výchova je tak pevně zakotvená ve filozofii školy. Jedna z vyučujících mimo OSV tým vysvětluje: Na da Vinci není bráno OSV jako něco, co se ‚cpe‘ všude. Není to jen ta hodina dvě týdně v rozvrhu. Je to součástí. Nejde jen o ten předmět. V da Vinci je to life-style. Je to rozdíl jako mít hodiny zeměpisu anebo pravidelně cestovat, zvát na besedy po škole cestovatele i mimo vyučování, mít možnost se s nimi potkat u oběda, nechat učit i jiné předměty zahraniční hosty, o přestávkách mít dobrovolné aktivity na vytváření vlajek států, mít na zdech pověšené vlajky... nebudeme mluvit jen o předmětu zeměpis, ale o zapojení fenoménu cestování a poznávání jiných zemí.“
I proto se zde nabízí vhled do několika situací, jak je popisují různí aktéři zevnitř školy.
Život každé školy přináší různé konflikty a jejich řešení a způsob, jakým jsou reflektovány, může být zajímavým ukazatelem účinků právě osobnostně sociální výchovy. Bývalá žačka gymnázia uvádí k dotazu na problémy s poskytováním a přijímáním zpětné vazby: „Vím, že jednou nastala taková situace u mé kamarádky, ale já znala tu situaci jen z její strany. Těžko říct, jak ta situace skutečně probíhala. Každopádně je to normální. Asi není jednoduché, když někdo má několikaleté zkušenosti, a pak tam přijde někdo, kdo má na to úplně jiný názor. Je to růstový pro obě strany.“ Podobnou reflexi proběhlého konfliktu vnímáme pozitivně zejména v kontextu toho, že se na podobné situace (respekt ve vzájemné komunikaci, práce s emocemi, sebereflexe) škola cíleně zaměřuje. Respondentka je zde schopná nahlédnout pozici obou stran a nezávisle hodnotit proběhlou situaci.
Ve svých dokumentech škola uvádí, že mají žáci možnost ovlivňovat život školy a zasahovat do způsobu své výuky. Výše jsme uvedli příklad, jak je to realizováno v modulové výuce, a možnosti ovlivňovat nabídku seminářů. Pro žáky je zde široká paleta možností, jak prosadit svou invenci, formulovat svá přání vůči škole a realizovat je. Funguje zde studentská rada jako samosprávný orgán žáků, který má možnost se vyjadřovat k dění ve škole (takovou možnost má ale zároveň i každý žák sám o sobě). Žáci mají také možnost navštěvovat pedagogické rady a vznikají další iniciativy. Žačka posledního ročníku gymnázia k tomu uvádí: „Teď třeba rok fungoval koordinační tým, na kterém se podíleli jen studenti. Bylo to vydařený v tom, že když jsme zaregistrovali, že se v nějaké třídě něco děje, tak jsme zjišťovali, jestli se to děje i jinde, porovnali jsme situaci v jiných třídách, mohli jsme to vzít na poradu, poradit se s nějakým učitelem, řešit to s třídním a tak. Možnost je tam nějakým způsobem vždycky. Myslím si, že někdy jsou ty dveře otevřený úplně dokořán a někdy trošku zavřenější. Asi jsem nezažila ten moment, že by byly ty dveře úplně zavřený.“
Téma klimatu školy pro nás bylo velmi důležité a pro dotazování jsme vybírali jak současné a minulé žáky, tak také ty, kteří jsou více i méně zapojení do života školy (i když v případě této konkrétní školy je míra ne-zapojení řádově jinde, než je to obvyklé). I přes cíleně různorodý výběr respondentů hodnotí tito vnitřní fungování školy velmi podobně a jejich výpovědi odpovídají zjištěním z pravidelného anonymního dotazníkového šetření školy:
„Obecně myslím, že tam panuje bezpečné prostředí. U spousty lidí i větší míra důvěry. Někdy je těžký najít hranici těch vztahů. Myslím si, že mám hodně přátelské vztahy s učitelema, ale není to nijak za hranicí, myslím, že pořád je tam zároveň nějaký odstup. Je to přátelský vztah, kdy tam vnímáme ty role.“
„Obecně pocit, jaký mám z komunity da Vinci, je domov, kam jsem se v jeden čas začala ráda vracet. Dávalo mi to pocit bezpečí a to, že mě nikdo nebude soudit podle toho, co říkám nebo co si myslím. Ta komunita jako celek funguje moc dobře.“
„Vztahy na da Vinci mezi kolegama vnímám v porovnání s jinými školami, kde jsem působil, jako velmi nadstandardní, přátelský, vzájemně si pomáhající. Ta míra tý neformálnosti vůči tomu, že je to jako práce, je tam větší než na jakékoliv jiné škole.“ Přestože vymezení kritéria hovoří o žácích, považujeme za relevantní zařadit i pohled učitele. Mimo jiné proto, že vztahy mezi učiteli se velmi silně promítají do kultury a ducha školy. Zároveň to, jak učitelé fungují mezi sebou, je pak také dobrým či špatným příkladem pro žáky. V roce 2020 byla škola zařazena společností Atmoskop.cz do žebříčku 100 firem s nejlepší firemní kulturou. Škola také využívá dvakrát do roka dotazníkové šetření jak ze strany žáků, tak ze strany zákonných zástupců.
Pro práci na tomto PIP jsme měli možnost se s výsledky těchto šetření seznámit, bohužel nebyly k dispozici pro publikaci. I přes to je snad možné uvést, že odpovídají výpovědím respondentů o tom, že klima a vnitřní fungování školy, stejně jako vztahy mezi žáky i učiteli navzájem, jsou na velmi dobré a nadstandardní úrovni.
Nakolik je rozvoj žáků efektivní a jak to hodnotí učitelé, může ilustrovat následující výrok učitelky, která je součástí OSV týmu a která popisuje svou zkušenost z hodin OSV, ale také zpětnou vazbu od kolegů.
„Naši studenti jsou v soft skills někdy dál než my učitelé. A mě občas štve, že my to tak jako sbor, teď jsem v učitelích, nemáme. Že tam jsme na těch různých úrovních, což je logický, protože my jsme neprošli takovejma školama, neprošli jsme kurzama všichni a někdo z nás je tam na úrovni, že ano umí, ale pro někoho je to nové a nepříjemné… takže třeba i používá manipulativní metody v komunikaci nebo drbárnu... neřekne to otevřeně. Ty studenti to vlastně nedělají. Ty studenti to v těch hodinách nebo OSV hodinách čistěj. Nemluví o někom, když tam není. Mluví o něm, když tam je.“
Toto hodnocení pak zajímavě doplňuje odpověď na vzájemné poskytování zpětné vazby, kterou poskytla vyučující mimo OSV tým: „Zpětná vazba od žáků, ta mě dojímá k slzám. Často je tak pěkná, že mě to rozbrečí, že ta práce má smysl. Když tam jsou nějaké nápady na vylepšení něčeho, tak to pozorně poslouchám a vyhodnocuju. Od kolegů… no prostě to vyslechnu, pokusím se to racionálně bez emocí vyhodnotit a přemýšlet o tom, no. Pokusím, jo, ne vždycky to vyjde.“
Výpověď jiného učitele, taktéž mimo OSV tým, ale ukazuje, že je zde poskytování zpětné vazby mezi učiteli a vzájemné inspirování se poměrně časté: „Na teambuildingu si sdílíme aktivity, které se podařily, které zaujaly. Podobně si sdílíme, jaké formy používáme a jak hodnotíme. Také si radíme v rámci tzv. okuků. Třeba když ke mně přijde kolega navštívit mou hodinu. Může se přijít inspirovat – stylem, formou výuky... a nebo mi naopak přijde dát zpětnou vazbu na to, jak já funguji se studentama a nebo studenti u mě fungují. Mohu i někoho požádat, aby se přišel podívat, protože mi něco nefunguje.“