V mateřské škole probíhá řada hodnoticích aktivit, které sledují jak výsledky vzdělávání (viz evaluace tematické části v příloze č. 1a a 1b), tak procesy vzdělávání, tedy práci učitelek. K těm patří např. hospitace ředitelky MŠ a sebehodnocení učitelek. Pro hodnocení výsledků i procesů vzdělávání využívají v mateřské škole jak standardizované nástroje vytvořené autorkami programu Podpory zdraví v mateřské škole, tak vlastní nástroje, které si vytvořila sama mateřská škola (přílohy č. 3 a 4). Ke standardizovaným nástrojům patří např. SUKy (SUKy znamenají zkratku sdružených ukazatelů, které jsou součástí tabulek s kompetencemi viz ukázka v přílohách č. 3 a 4) pro hodnocení výsledků vzdělávání či INDI (INDI je zkratka indikátorů, které jsou součástí evaluačního nástroje. Hodnotí 12 podmínek programu podpory zdraví, které naplňují 2 principy, na kterých program stojí. Ve středu je ústřední oblastí hodnocení učitelka) pro hodnocení podmínek vzdělávání (obrázek č. 1).
Obrázek č. 1 Principy a podmínky a jejich souvislosti pro autoevaluaci školy
Zdroj: Lacinová & Parmová et al., 2013
Ředitelka realizuje hospitace minimálně jedenkrát ročně, vždy s cílem vycházejícím z evaluace mateřské školy či zkušeností z předešlých hospitací. Hospitace zaměřené na sledování vzdělávací nabídky a způsobů komunikace proběhly u všech pěti učitelek s rozestupem jednoho měsíce (září, říjen, listopad 2019, leden, únor 2020). Z hospitačních záznamů těchto hospitací vyplývá, že jedna učitelka promýšlí vzdělávací nabídku z hlediska všech typů inteligence (Gardner, 1999) a v souladu s plánovanými vzdělávacími cíli. U jedné z učitelek upozorňuje na variabilitu z hlediska věkových zvláštností, tzn. doporučuje více přemýšlet o náročnosti nabízené vzdělávací nabídky z hlediska věkových zvláštností v heterogenní třídě. Této učitelce ředitelka doporučuje hospitace u jiných kolegyň. Další z učitelek má v hospitačním záznamu upozornění na částečné propojení vzdělávací nabídky s cíli a doporučení k větší motivaci u dětí, kterým činí problémy rozhodnout se a vybrat některou z nabízených činností. Jedna z učitelek je upozorněna na nevhodnost hromadné organizace z hlediska délky pozornosti nejmladších dětí s doporučením k promýšlení skupinových činností. Další z učitelek je doporučeno promýšlet vzdělávací nabídku z hlediska všech typů inteligencí (Gardner, 1999) a současně je jí doporučeno využít metodu videotréninku interakcí.
Jak říká ředitelka, podstatný pro sepsání hospitačního záznamu (příloha č. 3) je samotný rozhovor s učitelkou. Rozhovor probíhá hned po ukončení hospitace. Nejdříve mluví učitelka, která si vyhodnotí naplnění cílů a co považuje za nejsilnější a nejslabší místo vzdělávacích činností, respektive co ovlivnilo pozitivně či negativně průběh činností apod. Následuje hodnocení ředitelky. Nejprve silných stránek, toho, co se podařilo, poté popisuje případné nedostatky. Ředitelka uvedla, že její snahou je klást otázky tak, aby učitelka následně sama navrhla řešení, pokud už se jich nedotkla při sebereflexi.
Co se týká komunikace, objevují se v některých záznamech pouze obecná shrnutí typu „vytváří ve třídě pohodovou atmosféru; vstřícná, partnerská komunikace“, ale jsou uvedena také konkrétní pozitiva, jako např. „podporuje děti v samostatném řešení problémů; vede děti k samostatnému přemýšlení“.
Záznamy obsahují shrnující popis průběhu hospitace, respektive činností dětí, a jsou uvedena pozitivní a negativní zjištění vyplývající z hospitace. Z výše uvedených závěrů a doporučení je zřejmé, že ředitelka nedělá pouze všeobecné závěry a povrchní hodnocení sledované reality, ale na základě dobré analýzy formuluje konkrétní doporučení ke zkvalitnění vzdělávací reality.
Učitelky ve sledované mateřské škole každý rok vyhodnocují svoji práci ve formuláři „Hodnocení procesů“ (viz příloha č. 4). Tento formulář vytvořila již předchůdkyně současné ředitelky, která jej do aktuální podoby jen nepatrně upravila. Ze sebehodnocení učitelek vyplývá, že v oblasti „Metody a formy práce“ dosahují učitelky, vyjma jedné z nich, velmi dobrých výsledků. Jednotlivé indikátory hodnotí převážně nejvyšší hodnotou. To znamená, že se jim daří „dosahovat optimálních výsledků“. Některé učitelky však v této oblasti sebekriticky přiznávají, že se občas neumí vyvarovat zbytečných zásahů do činností dětí. Tři z učitelek také přiznávají, že ne pravidelně nabízejí takové činnosti, které podněcují děti k vlastní aktivitě (zkoumání, hledání vlastních postupů, vymýšlení řešení, možnost pokusu a omylu…). Dvě z učitelek rovněž přiznávají, že ne vždy nabízejí dětem činnosti ze všech čtyř oblastí (viz tematický plán) v různé náročnosti.
Oblast „Individualizace“ z hodnoticího formuáře je naopak hodnocena nejnižším bodovým hodnocením. Většina indikátorů se týká zejména diagnostické činnosti učitelek a využívání informací z ní k plánování vzdělávací práce.
Sebehodnocení učitelek využívá ředitelka ke každoročnímu hodnocení jejich práce. To realizuje formou individuálního rozhovoru, k čemuž, jak sama říká, využívá prázdninový provoz. V rámci hodnoticího rozhovoru se věnují jak sebehodnocení, tak závěrům z hospitací, plánují témata dalšího vzdělávání, případně hledají další možnosti a cesty podpory profesního rozvoje učitelky. Součástí rozhovoru je také diskuze o hospitacích, a to i vzájemných s dalšími kolegyněmi.