Mateřská škola Štěnovice, okres Plzeň-jih

Mateřská škola Štěnovice, okres Plzeň-jih se nachází v obci vzdálené cca 4 km od krajského města Plzeň. V obci má sídlo 77 firem. Tato skutečnost silně ovlivňuje stále se rozšiřující výstavbu obce. Bezproblémová dojezdnost nejen do krajského města, ale vzhledem k blízkosti dálnice i do Prahy, umožňuje obyvatelům využít širokou a pestrou nabídku pracovních příležitostí na různých pozicích.

V důsledku stále se zvyšujícího počtu obyvatel, zejména mladých rodin, došlo v roce 2018 k celkové rekonstrukci stávající budovy mateřské školy, výstavbě další třídy a vestibulu. Přesto jsou prostory školy nepostačující a jedna ze tříd je i nadále umístěna v nedaleké budově základní školy. V současné době má mateřská škola šest tříd, z nichž jedna je zřízena pro děti nejmladší, tři třídy jsou věkově částečně smíšené a do dvou homogenních tříd jsou zařazeny děti v povinném předškolním vzdělávání.

Mateřská škola respektuje při přijímání dětí rovný přístup ke vzdělávání (tzn. přijímá bez rozdílu všechny uchazeče) a poskytuje všem dětem včetně dětí s odlišným mateřským jazykem, se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí mladších tří let vzdělávání ve srovnatelné kvalitě (příloha č. 1). V případě převisu poptávky nad nabídkou rozhoduje rok narození dítěte.

Vizí mateřské školy je moderní škola, která nabízí „řadu aktivit vycházejících ze skutečných zájmů a potřeb dítěte tak, aby se nepromarnilo, ale naplnilo vše dobré, co dítěti bylo dáno do vínku jako možnost a mohly být tak položeny kvalitní základy pro jeho celoživotní učení“ (viz příloha č. 2). K realizaci a naplnění této vize využila škola dokument „Koncepce podpory rozvoje nadání a péče o nadané na období 2014–2020“. V souladu se Strategií vzdělávací politiky České republiky do roku 2020 byl na období 2017–2023 nastaven „Dlouhodobý plán – koncepční záměry Mateřské školy Štěnovice, okres Plzeň-jih“ (příloha č. 3). Hlavními záměry programu mateřské školy, uvedenými v Dlouhodobém plánu mateřské školy, jsou celková provázanost se společenským vývojem, se změnami ve světě, morálními hodnotami a podpora důležitého předpokladu pro rozvoj každého dítěte prostřednictvím pestré a široké vzdělávací nabídky, podporující schopnosti, talent, zájem či nadání všech dětí.

Vymezení základní strategie předcházela SWOT analýza se zaměřením na rozvoj nadání, tzn. vyhodnocení vnitřních a vnějších zdrojů školy pro rozvoj talentu a nadání. Ředitelka zapojila do analýzy celý pedagogický kolektiv, vysvětlila pravidla a postup práce a společně zrekapitulovali současný stav školy v souvislosti s rozvojem nadání. Každý člen týmu vydefinoval silné a slabé stránky školy, které je možné ovlivnit, a příležitosti, hrozby, jež škola přímo ovlivnit nemůže.

Specifikem ŠVP je používání metody Mensa NTC Learning (dále „NTC Learning“), která se systematicky zabývá podporou rozvoje nadání a intelektu všech dětí bez rozdílu. Celý systém učení NTC Learning je doplněním běžného režimu v mateřské škole, který nijak neomezuje výchovně-vzdělávací činnost. Je například vhodným vyplněním prostojových režimových momentů, chvilek před spaním nebo jej lze zařadit v odpoledních hodinách, kdy už si děti převážně hrají. Dále je možné vytvářet pravidelné rituální činnosti – např. ranní otáčení kolem vlastní osy, dopolední chvilky s míčem spojené s uvědomělým prováděním motorických činností (viz příloha č. 4).

Jde o systematické dlouhodobé učení. Aby byly výsledky odpovídající, pracuje se s dětmi sice v krátkých časových úsecích, ale stále a systematicky. Vždy s vědomím, že nelze některou z fází přeskočit či uzavřít (příloha č. 2, s. 28). Při jejich zařazování je vždy kladen důraz na vnitřní motivaci ze strany dětí a spolupráci s rodiči.

Naplňování ŠVP a koncepčních záměrů mateřské školy v předškolním vzdělávání externě ověřila a vyhodnotila v lednu 2019 Česká školní inspekce (ČŠI) jako účinné.

 
  • Jednou ze silných stránek školy, které vymezila ve svých závěrech z inspekční činnosti, byla práce pedagogů, která odpovídá zaměření školy, odráží se ve výborné úrovni dětí v oblasti pohybových a komunikačních dovedností, hledání způsobů řešení a dovednosti práce s chybou.
  • Dle hodnocení ČŠI se škola snaží systematicky uplatňovat individualizaci vzdělávání a dosáhnout tak maxima v rozvoji dítěte na základě jeho individuálních možností (diagnostika dítěte se zaměřuje na odhalování jeho silných stránek).
  • Rodiče se aktivně zapojují do různých společných činností. Na základě zjišťování jejich potřeb se pedagogové snaží zvyšovat spokojenost s fungováním školy.
  • Zřizovatel si uvědomuje důležitost a potřebnost předškolního vzdělávání, o čemž svědčí pečlivě a trvale udržovaný technický stav budovy a kvalitní materiální vybavení mateřské školy.