Ambicí mateřské školy je stát se kvalitní školou, která ví, kam chce směřovat, a jde úspěšně za svým cílem. Klíčovou součástí uvedeného záměru však musí být přehledný a srozumitelný ŠVP nejen pro rodiče, ale zejména pro pedagogy, aby dokázali takto náročný záměr realizovat v běžné praxi. Cílem vytvoření této verze ŠVP bylo tedy podnítit změnu pedagogického myšlení, tzn. dosáhnout toho, aby vzdělávací působení učitele vycházelo z pedagogického diagnostikování. Pro pedagogy se jednalo o příležitost objevit své možnosti (ujistit se o svých dovednostech a schopnostech) a změnit dosavadní vlastní způsob práce. Tento úmysl byl vedením školy podpořen koncepčně nastaveným dalším vzděláváním pedagogů, zaměřeným na individualizaci a diferenciaci předškolního vzdělávání.
Nakolik se škole podařilo přehlednost a srozumitelnost ŠVP uskutečnit, posoudila autorka PIP na základě provedené analýzy, ze které vyplynulo:
- ŠVP je jasný, přehledný a je v něm uvedeno vše podstatné, čím se mateřská škola profiluje;
- je zpracován formálně a jazykově na úrovni, která odpovídá významu tohoto dokumentu;
- srozumitelně formuluje priority vzdělávacích záměrů, vyjasňuje hranici mezi školním programem a třídními vzdělávacími programy;
- způsobem a úrovní zpracování vyhovuje pedagogům, ostatním zaměstnancům školy, kontrolním orgánům i odborné veřejnosti.
Zjištění autorky PIP prokázala následně i autoevaluace ŠVP za období 2017/2018 – 2019/2020, které se prostřednictvím zadaného dotazníku zúčastnili všichni pedagogové. Hodnoticí kritéria dotazníku stanovila ředitelka a pedagogové individuálně určovali jejich významnost od nejsilnější po nejslabší.
Učitelky uvedly jako silné stránky:
- ŠVP je věcný, respektuje zásady formulované v RVP PV;
- evidentně vychází z konkrétních podmínek mateřské školy;
- pojetí a ztvárnění ŠVP odpovídá způsobu práce školy, učitelky mu rozumí a mohou z něho při tvorbě TVP dobře vycházet;
- srozumitelně vysvětluje filozofii školy (hodnoceno na základě pravidelně prováděných individuálních konzultací učitelek s rodiči);
- nabízí pestrou vzdělávací nabídku, přehledně, terminologicky přesně a systematicky propracovanou, která není omezena rozsáhlou nabídkou nadstandardních aktivit;
- obsahuje promyšlený a efektivní systém vnitřní evaluace a pedagogické diagnostiky.
Z uvedeného vyplývá, že se učitelky v průběhu hodnoceného tříletého období s obsahem ŠVP ztotožnily, vzdělávací nabídku byly schopny modifikovat do TVP tak, aby byl záměr jednotlivých integrovaných bloků smysluplně naplněn (příloha č. 6). Současně vnímají nastavený vnitřní evaluační systém včetně pedagogické diagnostiky jako potřebný pro zkvalitnění vlastní pedagogické práce.
Z hodnocení vyplynuly rovněž mírné pochybnosti učitelek o obsahu ŠVP:
- zda se vždy daří smysl tematických celků přizpůsobit složení třídy, schopnostem a možnostem dětí;
- zda bloky nejsou přeplněné a dají-li se v daném období zrealizovat.
Jako slabé stránky ŠVP učitelky vyhodnotily:
- chybějící prostor pro neplánované aktivity, popř. doplňující programy;
- malý prostor pro spolupráci s různými partnery.
Definované mírné pochybnosti či slabé stránky, které z autoevaluace ŠVP vyplynuly, dokládají, že nastavená kritéria odhalila jeho určité nedokonalosti. Vedení školy tak mají podnítit ke změně, tzn. zvýšení kvality nejen ŠVP, ale zejména předškolního vzdělávání.
Rodiče jsou s filozofií a záměry vzdělávacího programu školy seznamováni před nástupem jejich dítěte do mateřské školy. Na webových stránkách mají k dispozici ŠVP, který je k nahlédnutí v papírové podobě také v šatnách jednotlivých tříd a ve vestibulu školy. V průběhu školního roku jsou na webových stránkách pravidelně zveřejňovány informace o probíhajících vzdělávacích tématech. Zákonní zástupci využívají možnost přispívat svými nápady, podněty a náměty k obohacení programu školy prostřednictvím schránky důvěry (např. nápady na dovybavení interiéru a zahrady školy, doporučení osvědčených kulturních akcí pro děti, náměty na školní výlety a exkurze, podnět k řešení velkého počtu dětí na jednu učitelku – finančně se podílet na zaplacení dalšího pedagoga,…). Častěji však k tomuto účelu využívají osobní kontakt s vedením školy či pedagogy nebo e-mailovou korespondenci, což dokládá, že se nebojí komunikovat se školou otevřeně. Spokojenost zákonných zástupců s poskytovaným předškolním vzděláváním ověřuje ředitelka školy prostřednictvím ankety, zadávané ve dvouleté periodě.
Srozumitelnost ŠVP byla hodnocena rodiči na základě ankety (příloha č. 7) zadané autorkou PIP. Jednotlivé otázky konzultovala autorka PIP s ředitelkou školy, která následně zaslala anketu elektronicky všem rodičům včetně odkazu na Google Docs. Tento způsob zadání ankety zajistil rodičům rychlý, anonymní a komfortní přístup i jednoduché vyhodnocení.
V době zadání ankety však byla vždy některá část mateřské školy uzavřena v režimu karantény, což mohlo negativně ovlivnit aktivní účast rodičů na jejím vyplnění. Ankety se zúčastnila polovina oslovených rodičů.
- 86 % rodičů, kteří se zúčastnili zadané ankety, odpovědělo, že obsahu ŠVP rozumějí, 95,7 % těchto rodičů odpovědělo, že má dostatek informací o tom, v čem se jeho dítě vzdělává;
- 100 % rodičů souhlasí s pedagogickým konceptem mateřské školy a líbí se jim způsob, jakým se s dětmi pracuje;
- 100 % zúčastněných rodičů je celkově spokojeno s mateřskou školou a doporučilo by ji i rodičům ostatních dětí.
Výše uvedená zjištění dokládají, že vedení školy si názory pedagogů a rodičů průběžně zjišťuje, komunikuje s nimi, a že výsledek vnitřní i vnější autoevaluace potvrzuje kvalitu a výbornou úroveň ŠVP uvedenou v kritériu popisovaném ČŠI, tzn. že cíle uvedené v ŠVP jsou srozumitelné pro pedagogy i rodiče.