K úspěšnému naplnění osobnostních a sociálních kompetencí žáků přispívají zvolené výchovně-vzdělávací strategie. Např. vedení žáků k samostatnosti, získávání informací z různých zdrojů a jejich kritické posouzení, podpora schopnosti diskutovat, věcně argumentovat, naslouchat druhým, respektovat jiný názor, formulovat a obhajovat vlastní názor. Některé z uvedených strategií byly realizovány v hodině Občanského a společenskovědního základu ve třetím ročníku (příloha č. 4).
Podle průzkumu provedeného vedením školy v září 2017 téměř všichni učitelé zařazují do vzdělávacího a výchovného procesu alespoň některé z „Metodikou práce třídního učitele“ nabízených metod (příloha č. 5). Jedná se o metody: 1. techniky reflexe, 2. myšlenková mapa, 3. brainstorming, 4. řeka, 5. burza vzájemné pomoci, 6. volné psaní, 7. myslím si, že ano; myslím si, že ne, 8. hraní rolí. Nejčastěji učitelé volí metodu reflexe, kdy žáci zpracují svoji zkušenost tím, že ji pojmenují, případně z ní vyvodí závěry pro svoji další činnost. Dále brainstorming, který je založen na shromáždění maximálního počtu nápadů na řešení nějakého problému a následném výběru jednoho z nich. Žáci jsou vedeni i k uspořádání myšlenek a poznatků k nějakému tématu do myšlenkové mapy. Učitelé používají i metodu volného psaní a metodu myslím si, že ano, myslím si, že ne. Při volném psaní si žáci vybaví souvislosti mezi probíraným tématem a svou zkušeností, nebo vyjádří svůj názor na nějaké téma, popř. shrnou svými slovy, co se dozvěděli nového. Metoda myslím si, že ano, myslím si, že ne je založena na diskuzi žáků o jejich zcela odlišných stanoviscích k vybraným problémům při zachování práva každého žáka na vlastní pohled na věc. Méně často využívanými technikami jsou hraní rolí (žáci si zkouší různé způsoby chování v řadě modelových situací), burza vzájemné pomoci (žáci žádají druhé o pomoc a současně nabízejí pomoc ostatním) a řeka (žáci diskutují o svých myšlenkách a postojích k vybranému tématu, hledají konsensus). Celou škálu metod zařazují do vzdělávání učitelé v rámci třídnických hodin, Anglického jazyka, Fyziky a Občanského a společenskovědního základu.
V oblasti hodnocení a sebehodnocení žáků je pro pedagogy metodickou oporou školní řád, konkrétně jeho část týkající se pravidel pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků (příloha č. 6). Příklad realizace hodnocení učitelem a vzájemné hodnocení žáků je v ukázce části vyučovací hodiny Občanského a společenskovědního základu ve třetím ročníku (příloha č. 7). Vynikající je systém pravidel a kritérií hodnocení, který má stanoven každý vyučující pro jím vyučované předměty včetně výchov. Pravidla a kritéria vycházejí ze školního řádu, žáci s nimi byli prokazatelně seznámeni, což stvrzují svým podpisem.
Pro úspěšnou adaptaci žáků prvního ročníku čtyřletého i osmiletého studia škola organizuje pravidelně na začátku školního roku seznamovací pobyty. Program je připraven tak, aby každý jednotlivec našel uplatnění v budovaném třídním kolektivu (příloha č. 8). Během společného pobytu žáci poznávají své spolužáky i pedagogy v mimoškolním prostředí. Žáci pak mezi sebou umí lépe komunikovat. Vzájemné poznávání a sebepoznání vytváří základ pro efektivní vzájemné hodnocení a sebehodnocení. Během mnohaleté realizace seznamovacích pobytů má škola ověřeno, že po jejich proběhnutí dochází v třídních kolektivech k pozitivním změnám ve vzájemných vztazích a způsobu komunikace. Přínos seznamovacích kurzů ocenili i sami žáci v rámci vysílání Školní televize Gymbreak (http://gymbreak.cz/vysilani/gymbreak-023).
Školní televize GymBreak mapuje již od roku 2012 v pravidelných intervalech dění ve škole formou reportáží, které jsou k dispozici na webu školy http://gymbreak.cz. Na stejné adrese jsou od roku 2014 i veškeré informace o akcích školy. Na tvorbě reportáží spolupracuje 10–15 žáků školy pod vedením jednoho pedagoga. Na pravidelných schůzkách (jednou týdně) prodiskutují aktuální dění ve škole, vyberou vhodné téma pro reportáž, připraví scénář, následně reportáž a rozhovory natočí, moderují a ve spolupráci s pedagogem natočený materiál sestříhají do výsledné podoby. Speciální díl školního vysílání shrnuje zkušenosti žáků z prvních let činnosti školní televize (http://gymbreak.cz/specialy/gymbreak-special-o-gymbreaku).