Pro ověření efektivnosti třídnických hodin i výše jmenovaných strategií jsme zvolili jednoduchý škálovací dotazník, který je k dispozici zde a byl pouze jazykově upraven bez zásahu do škál či typu otázky.
Dotazník (viz příloha č. 9) obsahuje následující škály (oblasti):
Vyhodnocení oblastí všech tříd na druhém stupni
Vyhodnocení dotazníku je opsáno ke každé položce. V prvním odstavci je vždy popis normy z metodiky k vyhodnocení dotazníků. V následujícím odstavci je popsán stav měření v případě školy Horácké náměstí, Brno-Řečkovice.
Vyhodnocení:
Dobré vztahy se spolužáky:
Vysoké hodnoty značí pozitivní hodnocení vztahů se spolužáky, nízké pak negativní hodnocení. Střední polovina tříd testovaných ve standardizačním vzorku dosáhla hodnot v poměrně úzkém rozmezí mezi 3,8 a 4,3. Většina tříd je hodnocena v kladné části teoretického rozsahu škály. Pokud tato hodnota klesne pod 3,4 (3,5), rozhodně by vztahy měly být předmětem pozornosti.
Stav v ZŠ Horácké náměstí, Brno: Třídy se nachází ve většině sledovaných otázek ve středních hodnotách. Pouze u otázky: „Třídnické hodiny mi pomáhají svým obsahem a aktivitami posilovat dobré vztahy se spolužáky“ je hodnota 3,3, což je lehce pod střední hodnotou. Je tedy k zamyšlení, jak více doplnit témata třídnických hodin.
Spolupráce se spolužáky:
Vysoké hodnoty znamenají vysokou míru spolupráce, nízké pak nízkou. Střední polovina tříd testovaných ve standardizačním vzorku dosáhla hodnot v rozmezí mezi 3,2 (3,3) a 3,7 (3,8). Většina tříd je hodnocena v kladné části teoretického rozsahu škály. Hodnoty pod 2,7 (2,9) a nad 4,0 (4,3) jsou neobvyklé.
Stav v ZŠ Horácké náměstí, Brno: Třídy se nachází ve většině sledovaných otázek opět ve středních hodnotách. Pouze u otázky: „Ostatní spolužáci se mě ptají, jak jsem postupoval/a při řešení určitého úkolu či problému“ a u otázky: „V tomto předmětu se učím i od svých spolužáků“ je hodnota 3,1, což je lehce pod střední hodnotou. Je tedy k zamyšlení, jak efektivně posílit například peer aktivity a vzájemnou spolupráci mezi žáky.
Vnímaná opora od učitele:
Vysoké hodnoty znamenají vysokou míru vnímané opory, nízké pak nízkou. Zde jsou hodnocení poměrně homogenní, takže střední polovina tříd testovaných ve standardizačním vzorku dosáhla hodnot v rozmezí mezi 3,6 (3,2) a 4,2 (4,0). Většina učitelů je hodnocena v kladné části teoretického rozsahu škály. Hodnoty pod 3,0 (2,3) a nad 4,7 (4,6) jsou neobvyklé.
Stav v ZŠ Horácké náměstí, Brno: Třídy se nachází ve všech sledovaných otázkách opět ve středních hodnotách (3,7– 4,2).
Rovný přístup učitele k žákům:
Vysoké hodnoty znamenají, že žáci si více myslí, že učitel přistupuje ke všem stejně, nízké pak, že měří každému jiným metrem. Podle standardizačního vzorku je rovný přístup téměř samozřejmostí, protože řada tříd zde dosáhla teoretického maxima škály (proto mají devadesátý a vyšší percentily stejnou hodnotu 5) a kolem 80 % tříd hodnoty vyšší než 4. Předmětem pozornosti jsou tedy pouze případy, kdy třída hodnotí učitele níže než 3,4 (3,0).
Stav v ZŠ Horácké náměstí, Brno: Třídy se ve všech sledovaných otázkách nachází v hodnotách nad 4,2, což je dobrá zpětná vazba k rovnému přístupu učitele.
Přenos naučeného mezi školou a rodinou:
Nízké hodnoty na této škále mohou značit obtížnější motivování žáků ke studiu v dané oblasti. Střední polovina tříd testovaných ve standardizačním vzorku dosáhla hodnot v rozmezí mezi 3,6 (3,1) a 4,2 (3,6). Většina tříd je hodnocena v kladné části teoretického rozsahu škály. Hodnoty pod 3,2 (2,8) a nad 4,6 (3,9) jsou neobvyklé.
Stav v ZŠ Horácké náměstí, Brno: Třídy se nachází u dvou sledovaných otázek ve středních hodnotách. U otázky: „Co jsem se naučil/a v třídnických hodinách, se mi hodí i doma“ je hodnota 3,0 a u otázky: „Postupy, kterým jsem se naučil/a v třídnických hodinách, se mi hodí, když na něčem pracuji doma“ je skóre 3,1, což je bráno jako neobvyklé. V náhledu na konkrétní třídy a vyhodnocení dotazníku by měl třídní učitel posunout u nízkého skóre právě volené postupy práce. U těchto otázek má velký vliv na odpověď i zázemí žáka, například zda se mu naučené hodí i doma, může být velice rozlišné právě v různém domácím prostředí.
Preference soutěžení ze strany žáků:
Vysoké hodnoty značí zálibu v soutěžení, vzájemném srovnávání, nízké hodnoty pak odmítání soutěžení. Střední polovina tříd testovaných ve standardizačním vzorku dosáhla hodnot v rozmezí mezi 3,1 a 3,6 (3,5). Hodnoty pod 3,2 (2,8) a nad 4,0 (4,1) jsou neobvyklé.
Stav v ZŠ Horácké náměstí, Brno: Třídy se nachází ve většině sledovaných otázek v nižších hodnotách. Je zde patrné, že škola nepodporuje soutěživost a nevede žáky k vzájemnému porovnávání, viz otázky „Vadí mi, když nedokážu pracovat tak dobře, jako někteří moji spolužáci“ a „Rád soutěžím se svými spolužáky“, kde jsou hodnoty 2,9. Zejména otázka „Raději se spolužáky soutěžím, než spolupracuji“ v hodnotě 2,1.
Dění o přestávkách:
Vysoké hodnoty na této škále indikují spíše potenciální problémy v žákovském kolektivu než problémy v organizaci přestávek, nízká hodnocení jsou pozitivní evaluace přestávek. Střední polovina tříd testovaných ve standardizačním vzorku dosáhla hodnot v rozmezí mezi 1,7 (1,3) a 2,3 (1,8). Hodnoty pod 1,2 a nad 3,0 (2,3) jsou neobvyklé.
Stav v ZŠ Horácké náměstí, Brno: Třídy se nachází ve sledovaných otázkách v nižších hodnotách, a to 1,6– 2,7.
Možnost diskutovat během výuky:
Pakliže by se hodnocení na této škále výrazně lišilo od škál 3 a 4, je to hodno pozornosti. Střední polovina tříd testovaných ve standardizačním vzorku dosáhla hodnot v rozmezí mezi 3,3 (3,1) a 3,9. Hodnoty pod 2,7 (2,4) a nad 4,2 (4,5) jsou neobvyklé a měly by být předmětem pozornosti při interpretaci.
Stav v ZŠ Horácké náměstí, Brno: Třídy se nachází u sledovaných otázek ve středních hodnotách.
Snaha zalíbit se okolí:
Vysoké hodnoty značí vysokou míru snahy zalíbit se, nízké pak nízkou. Podobně jako u preference soutěžení jde o do značné míry individuální charakteristiku žáka. Střední polovina tříd testovaných ve standardizačním vzorku dosáhla hodnot v rozmezí mezi 2,7 (2,4) a 3,1 (2,9). Většina tříd je hodnocena v kladné části teoretického rozsahu škály. Hodnoty pod 2,4 (1,9) a nad 3,6 (3,2) jsou neobvyklé a mohou být zajímavé pro interpretaci.
Stav v ZŠ Horácké náměstí, Brno: Třídy se nachází ve většině sledovaných otázek v nižších hodnotách. Je zde patrné, že škola oceňuje individualitu každého žáka a tedy není zde až taková potřeba snahy zalíbit se všem.
Závěr:
V hodnocení efektivnosti třídnických hodin se škola nachází v očekávaných průměrných hodnotách. Pouze v otázce soutěžení a autentičnosti potvrzují vizi školy, která neposiluje soutěživost a posiluje individualitu každého žáka. Třídnické hodiny je nutné vyhodnotit po jednotlivých třídách se zpětnou vazbou jednotlivým učitelům. Z důvodu zachování anonymity zde takto nebylo učiněno a došlo pouze ke globálnímu zhodnocení všech tříd na druhém stupni, které mají třídnické hodiny (příloha č. 10).