Všechny oblasti evaluace pedagogického procesu jsou zpracovávány ředitelkou školy v dokumentu vlastní hodnocení školy, který je zpracováván za uplynulý školní rok, a to v průběhu měsíců září až října následujícího školního roku.
Ve vlastním hodnocení školy se opírá o stanovenou osnovu (příloha č. 3), kdy popisuje obecně danou tematiku, dále konkretizuje specifika a vzdělávací okruhy vyplývající z ŠVP PV, na které bylo předškolní vzdělávání v uplynulém školním roce více zaměřeno, a rovněž oblasti, které jsou rozvíjející a potřebné pro zdárný průběh předškolního vzdělávání.
Ředitelka školy využívá při zpracování vlastního hodnocení školy několika různých ukazatelů a zdrojů. Jedním ze základních výchozích ukazatelů je pracovní plán školy na sledovaný školní rok. V pracovním plánu jsou zpracovány konkrétní úkoly ve třech základních oblastech (oblast vzdělávání, oblast personální a oblast technicko-materiální), které bude škola v průběhu školního roku naplňovat a dále rozvíjet dle aktuálních potřeb a příležitostí. Součástí pracovního plánu jsou přílohy, např. plán pedagogických rad, plán provozních porad, plán kontrolní činnosti, plán akcí školy, plán spolupráce s rodiči, plán spolupráce s dalšími institucemi aj.
Oba dokumenty – pracovní plán školy a vlastní hodnocení školy – představují obrazně řečeno „spojené nádoby“. V průběhu a na konci školního roku se vyhodnocují úkoly vyplývající z pracovního plánu školy, což se odráží ve vlastním hodnocení školy, a opačně výsledky vlastního hodnocení školy jsou východiskem a „odrazovým můstkem“ pro zpracování pracovního plánu školy na následující školní rok. Aby docházelo k dalšímu vývoji činnosti školy, pracovní plán navazuje zpětně na vlastní hodnocení školy za uplynulý školní rok a rozvíjí to, co se nepodařilo ve školním roce splnit anebo bylo v činnosti školy zahrnuto méně. Zároveň však vnáší do dalšího školního roku prostor pro nové příležitosti a rozvíjející směry, jejichž cílem je zvýšit úroveň a kvalitu vzdělávací činnosti školy tak, aby tato činnost nestagnovala, ale dále se rozvíjela a zároveň korespondovala s výchozí koncepcí školy.
Souhrnně lze říci, že ředitelka školy v průběhu školního roku sleduje, monitoruje, kontroluje, srovnává a vyhodnocuje reálnou činnost školy v jednotlivých oblastech dle nastaveného pracovního plánu školy a v souvislosti s tím koriguje aktuální směřování školy. Problematiku vývoje činnosti školy projednává ředitelka školy na pedagogické radě s pedagogickými pracovnicemi a dále pak se všemi zaměstnanci včetně nepedagogických pracovníků školy prostřednictvím provozních a operativních porad.
Součástí vlastního hodnocení školy jsou samostatné přílohy, které podrobněji popisují konkrétní sledované a vyhodnocované oblasti. Při zpracování vybraných příloh spolupracuje ředitelka školy s ostatními učitelkami, které jednotlivě pověřuje zaznamenáváním a vyhodnocováním sledovaných oblastí, jakými jsou např. oblast dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, oblast dosažené úrovně klíčových kompetencí u dětí v povinném předškolním vzdělávání, dále pak oblast spolupráce s rodiči a spolupráce s ostatními institucemi, akce školy apod.
Osnova vlastního hodnocení školy ani přílohy nemusí být vždy ve vlastním hodnocení školy za daný uplynulý školní rok stejné a pevně stanovené, ale mohou být podle potřeby a zaměření vzdělávání obměňovány a doplňovány.
V dalším textu je jako příklad uveden a rozepsán výčet několika vybraných příloh vlastního hodnocení školy za školní rok 2018/2019.
U dětí v povinném předškolním vzdělávání je prováděna pedagogická diagnostika zaměřená na úroveň klíčových kompetencí dětí v souladu s RVP PV v pěti vzdělávacích oblastech, a to cíleně 3x ve školním roce – v měsících říjen, únor a červen. Hodnocení je prováděno formou barevné škály (červená = vysoká úroveň, oranžová = střední úroveň, žlutá = nízká úroveň). Tato diagnostika ve třídách je podkladem pro evaluační činnost prováděnou na úrovni školy, kdy ředitelka školy využívá aplikaci hodnocení úrovně klíčových kompetencí z června školního roku v hodnoticím archu, a to průměrně za celou mateřskou školu. V rámci tohoto výstupu vyhodnocuje ředitelka školy celkové výsledky předškolního vzdělávání na konci docházky dětí do mateřské školy před zahájením povinné školní docházky (příloha č. 7).
Jak již bylo uvedeno v úvodu, je ŠVP PV členěn do deseti integrovaných bloků - „podtémat ŠVP PV“. Integrované bloky jsou sestaveny tak, aby postihly všechny okruhy předškolního vzdělávání dítěte v mateřské škole. Nicméně všechny vzdělávací okruhy a jim odpovídající integrované bloky nemusí být ve školním roce zastoupeny ve stejné míře. Záleží zde i na tom, na jaké téma, cíle a priority ve vzdělávání se škola v daném školním roce zaměřila. Ve školním roce 2018/2019 se kromě všeobecných témat v MŠ zaměřili více na témata rozvíjející vzdělávací cíl z oblasti environmentální – poznávání jiných kultur. Tento cíl byl realizován dle pracovního plánu školy pomocí čtyř námětů zastoupených v ŠVP PV v podtématu s konkrétním s názvem „Letem světem“. Dané podtéma bylo v průběhu školního roku zastoupeno vícekrát v porovnání s ostatními tématy.
Následně je z grafu zřejmé i to, že některá podtémata se opakují vícekrát ve školním roce, a tato tendence je patrná po více let. Jedná se zejména o podtémata „Já a moje místo na světě“, „Hrajeme si a oslavujeme“, „Proměny světa v ročních obdobích“. Naopak méně bylo zastoupeno podtéma „Chráníme a uzdravujeme svět“ (příloha č. 8).
Pro další vývoj vzdělávání bylo na základě tohoto zjištění aktuálně zařazeno do pracovního plánu školy na školní rok 2019/2020, konkrétně do oblasti vzdělávání, rozvíjení vzdělávacích cílů z oblasti environmentální zaměřených na ochranu přírody a životního prostředí. Rámcově budou tyto cíle v průběhu školního roku zastřešeny ústředním rozvíjejícím tématem „Na slovíčko s přírodou“. V rámci tohoto tématu budou plánovaně i aktuálně zařazovány tematické části ŠVP PV rozvíjené prostřednictvím TVP PV. Dále pak budou zařazovány akce typu edukačních programů pořádaných Muzeem jihovýchodní Moravy a Domem dětí a mládeže ASTRA Zlín, účast na Dnech Země pořádaných statutárním městem Zlín, interaktivních divadelních představení konaných v MŠ, projektových dnů pořádaných v mateřské škole i mimo MŠ (Šablony II), společného tvoření dětí a rodičů s využitím přírodnin („Veselé dýňování“, výroba vánočních přírodních dekorací), akce pro děti a rodiče k MDD („Louka plná broučků“).
Jako jednou z dalších příloh vlastního hodnocení školy za školní rok byl zpracován přehled spolupráce s rodiči. Prostřednictvím tohoto přehledu je hodnocena míra a forma spolupráce se zákonnými zástupci dětí. Např. ve školním roce 2018/2019 byla spolupráce s rodiči v mateřské škole navázána jednak formou schůzky s rodiči na začátku školního roku, jednak individuálními pohovory v jednotlivých třídách. Individuálně byly rodičům poskytovány informace o průběhu a výsledcích vzdělávání jejich dětí. Ve školním roce 2018/2019 byla rovněž pořádána setkání rodičů s odborníkem v rámci OP VVV Šablony pro MŠ I. Dále byla spolupráce s rodiči v nemalé míře realizována formou společného tvoření dětí a rodičů na různá témata a také formou besídky pro rodiče. Tyto činnosti vyvrcholily na konci školního roku konáním školní akce „Indiánské léto“, a to u příležitosti Mezinárodního dne dětí. Rodiče připravili pro děti tematicky zaměřené převleky. Děti vystoupily s hudebně-pohybovým pásmem a následovaly „indiánské“ disciplíny pro děti s aktivním zapojením rodičů.
Na základě zpracovaného přehledu o spolupráci s rodiči provádí ředitelka školy analýzu – čeho bylo v této spolupráci dosaženo a jak dále rozvíjet a obohatit tuto oblast v následujícím školním roce. Tyto návrhy ředitelka školy zapracovala do pracovního plánu školy na školní rok 2019/2020. Z evaluačních metod je naplánován na období konce školního roku hodnoticí dotazník pro rodiče.