Anotace:
Žáci by si měli v hodinách českého jazyka uvědomit, že stavba slova a její proměny úzce souvisí s významem slov. Hodnoticí aktivita Víš, z čeho se skládá slovo? však ověřuje znalosti dětí nikoli v závislosti na formální izolované analýze slovního tvaru, ale v souvislosti s významem slov užitých v textu a s posuny těchto významů (oproti tradiční výuce prostřednictvím tzv. morfematických rozborů, kdy žáci analyzují jednotlivá slova na dílčí morfémy). Není pro nás nezbytné ověřit, že žáci umí pojmenovat předponu, kořen, příponu či koncovku, ale že si uvědomují souvislost sémantickou. Není tedy nezbytně nutné, aby při ověřování žák musel vždy určit všechny morfémy, ale aby postihl funkci těch, které právě tvar a význam slov modifikují.
Předmět
Jazyk a jazyková komunikace
Věk – cílová skupina
4. ročník ZŠ
Hodnocená klíčová kompetence
kompetence k řešení problému
kompetence komunikační
Časová dotace
(rozsah výuky)
1 vyučovací hodina
Podrobnější informace naleznete v souboru Základní informace