Tradiční aktivitou podporující vzájemné poznávání a posilování sociálních dovedností jsou adaptační pobyty jednotlivých tříd, na jejichž organizaci se podílejí i zákonní zástupci žáků. Tyto pobyty mají ve škole dlouholetou tradici, díky čemuž se z nich staly nejen oblíbené součásti vzdělávání pro žáky i rodiče, ale především účinný nástroj rozvoje sociálních dovedností. Během stmelovacích pobytů poznávají žáci své spolužáky a pedagogy v mimoškolním prostředí. S podporou rodičů, kteří se rovněž pobytů účastní, se učí spolupracovat v týmu, lépe komunikovat, vyjadřovat svůj názor i pocity. Vzájemné poznávání a sebepoznání vytváří základ pro dobré vztahy a pozitivní klima třídy. Během mnohaleté realizace těchto pobytů si škola ověřila, že po jejich realizaci dochází v třídních kolektivech k pozitivním změnám ve vzájemných vztazích a způsobu komunikace. Přínos těchto akcí oceňují nejen sami žáci a pedagogové, ale i jejich rodiče. Obsah adaptačních pobytů má škola z hlediska zařazovaných aktivit systematicky promyšlený. Jejich náplň, která je samozřejmě přizpůsobována aktuální situaci v konkrétní třídě, pedagogové sdílejí ve společném školním portfoliu. Pro jednotlivé ročníky 1. stupně jsou adaptační pobyty tematicky zaměřené, např. Školní skřítek, Tajemná škola čar a kouzel, Lichožrouti, Vesmír (viz příloha č. 1, 2, 3, 4). Obsah aktivit je promyšlený z hlediska věkové struktury účastníků i znalostí či dovedností, které rozvíjejí. Žáci 1. ročníku si např. v jedné aktivitě procvičují písmena, která už umí, při čtení večerní pohádky mají v textu obrázky, takže mohou „číst“ spolu s rodiči (viz příloha č. 9). Důležitou součástí adaptačních pobytů jsou úvodní seznamovací aktivity, které mohou mít podobu „ledolamky“ (viz příloha č. 12), při níž žáci zjišťují informace o svých spolužácích a jejich rodičích, nebo podobu komunitního kruhu, v němž se všichni účastníci představují, popř. na základě nějakého vizuálního podnětu (např. karty Dixit) formulují své pocity, očekávání aj. Nedílnou součástí realizovaných aktivit jsou úkoly, které podporují rozvoj představivosti, kreativity a zručnosti, ale také hudebních, výtvarných a pohybových dovedností. Obdobně jako na začátku pobytů se vždy zahajuje seznamovací aktivitou, na závěr je zařazováno společné vyhodnocení. Žáci, pedagogové a rodiče mají možnost sdílet své pocity, vyjádřit názory, podělit se o zážitky (viz příloha č. 5).
Dalším stmelovacím prvkem třídních kolektivů je zavedení třídního maskota, o kterého se žáci v průběhu školního roku postupně starají (každý žák jeden týden) a své zážitky s ním sdílejí se spolužáky. Na podobě třídního maskota se žáci třídy společně s třídním učitelem domluví hned na začátku 1. ročníku, maskot je pak provází celým prvním stupněm. Většinou se jedná o figurku (např. Kosáček, panda Shirokuro), která nějakým způsobem souvisí s tematickou výzdobou třídy, kterou si žáci spolu s rodiči a třídním učitelem vybrali. Žáci vyprávějí v ranních komunitních kruzích spolužákům, co s maskotem zažili, ukazují fotografie. Tímto způsobem se seznamují s odlišnostmi rodin, jejich životním stylem, způsoby trávení volného času, tradicemi a zvyklostmi. Dále žáci píší např. deník maskota (viz příloha č. 6). Pro inspiraci, jak s maskotem pobývat a co zapsat do deníku, mohou žáci od pedagoga dostat metodickou nápovědu (viz příloha č. 7).
Mezi další stmelovací prvky patří např. vedení třídní kroniky, vytvoření kalendáře z fotografií žáků, prázdninová kniha nebo rozlučková kniha pro žáky 5. ročníku před jejich přechodem na 2. stupeň. Třídní učitel vytvoří rozlučkovou knihu z fotografií všech žáků třídy a vzájemných vzkazů spolužáků (viz příloha č. 8). Vzkazy si mohou spolužáci napsat v průběhu třídnických hodin nebo např. v rámci výuky českého jazyka či občanské nauky. Na konci školního roku dostávají žáci prázdninovou knihu, která obsahuje od každého žáka třídy nějaký text vzniklý v průběhu hodin českého jazyka (např. vyprávění, báseň, recept) doplněný o otázky nebo úkoly (např. vypočítat cenu nákupu potravin pro recept). Pro žáky nižších ročníků, kteří ještě nejsou schopni sami vymyslet a napsat souvislejší text, připravují texty do prázdninové knihy jejich starší spolužáci ve školní družině. Prázdninová kniha je milým dárkem, který žáci obdrží v den vysvědčení od třídního učitele.
Tradiční akcí, kterou škola pravidelně zahajuje školní rok, je tzv. „prvotýdenní projekt“. Každý školní rok se v prvním týdnu na určité téma (např. Všichni jsme z jedné planety, 100 let republiky, Zelený ostrov) realizují projektové aktivity, které v klidné atmosféře pomáhají žákům postupně se zadaptovat, seznámit se s novými spolužáky a pedagogy, nastavit si třídní pravidla, zábavným způsobem si zopakovat učivo a pozvolna si zvyknout na školní povinnosti. Výstupy z těchto aktivit vystavují na veřejných místech v prostorách školy, takže se s nimi mohou seznámit nejen ostatní žáci školy, ale i rodiče při návštěvě školy.
Rovněž v průběhu celého školního roku realizuje škola řadu projektů, při kterých si žáci často sami volí z nabídnutých témat a činností (bez omezení zařazení do ročníku či třídy). Díky tomu se učí spolupracovat žáci různého věku, s různými zkušenostmi – rozvíjí se u nich otevřenost, tolerance a respekt vůči jinakosti.
Škola rovněž systematicky získává informace o vztazích ve třídách a postavení jednotlivých žáků v třídním kolektivu. Využívá k tomu pravidelně projektivní techniky spojené s introspekcí, např. Strom s postavami, Moje nebe, Plavba po moři, Naše třída jako indiánský kmen (Hrouzek a kol., 2012; Friedlová a kol., 2012). Pro případ mapování rizikových projevů v určité sociální skupině používá další standardizované sociometrické dotazníky, např. SO-RA-D, B-3 a B-4 (Richard Braun). V případě potřeby zajišťuje intervenci výchovná poradkyně, školní metodička prevence a speciální pedagožka. Pozornost je věnována také začleňování nově příchozích žáků. Informace o jejich zapojení do třídního kolektivu a spokojenosti s průběhem vzdělávání zjišťuje ředitelka školy na konci školního roku osobním pohovorem, popř. na základě písemného vyjádření žáka. Možnost anonymně se vyjádřit k jakémukoli aspektu činnosti školy mají všichni žáci rovněž prostřednictvím schránky důvěry.