Rizika, která by mohla omezovat použití podobných postupů na dalších školách, jež mají podobné podmínky, by ve své podstatě neměla být relevantní.
Na druhou stranu je ale naprosto zřejmé, že se mohou objevovat odlišnosti z důvodu materiálního, finančního zázemí školy, míry nezaměstnanosti v daném regionu apod.
Je nutno zdůraznit, že popsaný systém je funkční pouze za předpokladu dodržení všech spolu souvisejících procesů, které jsou popsány v rámci PIP. Celý příklad dokumentuje provázanost, návaznost, funkčnost a efektivitu uvedeného systému. Proces lze shrnout do následujících kroků:
- nastavení výchozích dokumentů (pravidla a mechanismy k organizování vlastní činnosti školy, včetně nastavení procesů komunikace, dokumentů řešících krizové situace…);
- analýza rizik (identifikace možných rizik, nastavení mechanismu předcházení rizikům, řešení…);
- zavedení systému do běžné praxe škol;
- zpětná vazba (ověření funkčnosti nastaveného systému dokumentů a pravidel…);
- zapracování zpětné vazby do relevantních dokumentů školy;
- přijetí relevantních opatření vyplývajících ze získané zpětné vazby (viz např. příloha č. 5);
- zapracování zpětné vazby do výchozích dokumentů školy.
Obrázek č. 3 Cyklus nastavení systému efektivního zajištění vzájemné komunikace
Každý krok v popsaném systému má svou nezastupitelnou roli, nelze tedy použít pouze část dokumentů, procesů.
Za riziko lze považovat např. to, že se škola spokojí s vypracováním dokumentů, ale nebude zkoumat jejich dopad – zpětnou vazbu (např. dopad na reálnou úspěšnost žáků). Z tohoto důvodu také byla velká část PIP věnována popisu postupu školy při zjišťování zpětné vazby včetně nastavení souvisejících procesů.
Obecně lze tedy říci, že největším rizikem je pouze formální vypracování dokumentů – bez jejich implementace do chodu školy.
Dalším rizikem může být to, že se škola bude snažit dosáhnout stavu uvedeného v tomto příkladu příliš rychle bez dostatečného přesvědčení celého vedení školy a učitelů o smysluplnosti náročného procesu, který k cílovému stavu vede. Uvědomění si tohoto rizika je současně příležitostí pro debatu uvnitř školy o klíčových aspektech její kvality a přebírání zodpovědnosti za ni.