Do přehlídek, prezentačních akcí, soutěží, projektových činností a dalších aktivit, které doplňují povinné vyučování (dále „akce“), se zapojuje během svého studia většina žáků školy. Řadu překážek, které brání některým žákům v účasti na akcích, se škole daří odstraňovat.
Většina škol nemá problém zapojovat do akcí žáky s dobrými výsledky, talentem, motivací a podporujícím rodinným zázemím. Obtížné je zapojovat žáky nemotivované, méně úspěšné, hendikepované a žáky, kterým chybí podpora v rodinách. Tato druhá skupina podle informací z odborných škol narůstá. Podobnou zkušenost má i škola, pro kterou je intenzivní pomoc slabším žákům nejen posláním, ale vzhledem k narůstajícímu počtu žáků v problémech i existenční nutností.
Mezi typické překážky, které některým žákům komplikují účast na akcích, patří: nedostatečné dovednosti a znalosti žáka, jeho nespolehlivost, nízké sebevědomí, introverze, nesmělost, zakřiknutost žáka, nedostatečná morální a finanční podpora ze strany rodičů, v některých případech dokonce zákazy účastnit se akcí.
Každá škola si přeje, aby její žáci na přehlídkách a soutěžích sbírali ocenění. Proto jsou v první řadě do akce vysíláni ti šikovní, nadaní, motivovaní, bezproblémoví. Střední živnostenská škola Sokolov v tomto není výjimkou, ale taktiku „vysílání borců“ obohacuje přesahující strategií širokého zapojování a vytváření příležitostí pro všechny. Tento inkluzivní přístup spočívá zejména v následujících aktivitách:
Učitelé na začátku školního roku i průběžně informují žáky o plánovaných akcích, podmínkách účasti, formách podpory, aby se i samotní žáci učili pracovat s dlouhodobější perspektivou, plánovat, vyjednávat podporu doma (viz příloha č. 4). Učitelé doplňují týmy i méně úspěšnými žáky, kritériem je i motivace a ochota jít s kůží na trh. Učitelé povzbuzují k účasti na akcích také slabší, nenápadné a introvertní žáky. Žáky, jejichž odborné dovednosti zaostávají, učitelé trénují a připravují – zčásti i po vyučování, za což je vedení školy oceňuje.
Škola se zapojuje do značného množství akcí, a tím rozšiřuje počet příležitostí pro různé žáky. Zároveň vytváří nové příležitosti – vstupuje do projektů, připravuje a financuje řadu vlastních akcí a aktivit, a tím snižuje práh pro účast. Náklady na dopravu a občerstvení, případně další položky, jsou hrazeny z rozpočtu školy či projektů. Řada akcí pořádaných nebo obsazovaných školou nemá soutěžní nebo přehlídkový charakter, není zde takové riziko stresu z koncentrované pozornosti či selhání. Jde např. o akce zaměřené na ochranu životního prostředí, komunitní akce, pomoc seniorům, osvětové akce, nadační sbírky, rauty a cateringové zajištění veřejných společenských akcí (např. ceremoniály na zimní Olympiádě dětí a mládeže v Karlových Varech), zajištění módních přehlídek pro veřejnost, včetně zajištění žákyň v roli modelek atd.
Vedení školy společně s pedagogickými pracovníky udržují optimistickou a podpůrnou atmosféru. Škola oceňuje účasti na akcích pochvalami, věcnými cenami, veřejným poděkováním. V některých případech se účast na akcích uvádí v plánech pedagogické podpory či individuálních vzdělávacích plánech u žáků s potřebou podpůrných opatření. Škola cíleně využívá soutěží a přehlídek jako motivačního prvku, a to i jako prevence předčasných odchodů ze školy (viz příloha č. 2). Téměř polovina respondentů ankety mezi žáky školy uvedla, že se alespoň jednou zúčastnila v dresu školy nějaké soutěže, přehlídky či jiné prezentační akce. Dvou a více akcí se během dosavadního studia zúčastnila více než třetina respondentů – současných žáků školy (viz příloha č. 5). Téměř polovina respondentů ankety uvedla, že je ráda, když může v souvislosti se školou předvést svoje dovednosti a znalosti na soutěžích (přehlídkách, akcích). Škola velmi intenzivně prezentuje úspěchy a aktivity svých žáků na sociálních sítích.
Provazbu na reálné prostředí oboru i motivaci žáků výrazně zvyšuje časté zapojování odborníků z praxe, a to nejen v rámci přípravy na soutěže a přehlídky, ale obecně do odborné přípravy. Škola v rámci přípravy na akce trénuje nejen odborné dovednosti, ale i klíčové, přenositelné dovednosti, např. plánování, poskytování podpory, prezentování, vyhodnocování. Tím rozšiřuje prostor pro zapojení a úspěch všech členů týmu.
Škola sama aktivně pořádá přehlídky, soutěže, veletrhy, kterých se účastní žáci z jiných škol. V rámci strategie širokého zapojování tak vytváří řadu dalších příležitostí uplatnit se, vyniknout, přiložit ruku k dílu, a mít tak podíl na úspěchu v podobě dobře připravené akce. V rámci přípravy na soutěže, přehlídky a prezentace vznikají týmy, ve kterých dostává hierarchický vztah obohacující dimenzi vzájemné kolegiality. Vtáhnout do těchto konstelací i outsidery má motivující efekt.
Škola zapojuje žáky i do řady akcí a mimoškolních aktivit, které nemají soutěžní charakter, např. spolupráce s Mateřskou školou Sokolov, Pionýrů 1344, v jejímž rámci žáci oboru aranžér vytvořili pro děti omalovánky a dětem je předali při mikulášské nadílce. Mohou tak vyniknout i žáci, jejichž oborové dovednosti nejsou na soutěžní úrovni. Tyto akce jsou příležitostí např. pro rozvoj empatie, dobré vůle, dovednosti pomáhat, komunikovat (viz příloha č. 2).