Škola usiluje o vytváření atmosféry vzájemné důvěry, pocitu sounáležitosti ke školnímu společenství a dobrých vztahů v žákovských kolektivech souborem různých opatření či principů, které se prolínají její činností.
Důležité jsou jednorázové i opakované společné akce školy a její širší komunity včetně rodičů. Mezi tradiční „rituály“ patří „stužkování“ prvňáků a loučení se s žáky devátých ročníků. Na Den učitelů žáci připravují zábavné soutěžní klání pro své učitele. Tradiční je i vytváření závěrečných videí deváťáků a jejich promítání na společných setkáních, „barevné dny“, kdy žáci i učitelé nosí oblečení určité barvy atd. Těmto akcím je vyhrazen dostatečný časový prostor a snahou školy je, aby se jich zúčastnili všichni žáci (fotografie z vybraných společných akcí školy viz příloha č. 2). Z rozhovorů s pedagogickými zaměstnanci školy vyplynulo, že tyto akce jsou považovány za velmi důležitý stmelující prvek v životě školy a celé školní komunity. (Nejen) při pořádání školních akcí a projektových dnů (tzv. …iád) zaměřených na zdravý životní styl i prevenci rizikových jevů (obecně i na konkrétní rizikové chování, např. kouření) ve spolupráci s externími subjekty (např. městskou policií) je důraz kladen na propojenost obou stupňů školy.
Obecný princip „starší žáci pomáhají mladším žákům“ se prolíná všemi činnostmi a akcemi školy, projevuje se např. v přiřazení „průvodce“ ve škole, tvorbě věkově smíšených týmů v soutěžích apod. Například při projektových dnech mají žáci 9. ročníků na starosti konkrétní žáky 1. až 3. ročníků, s nimiž absolvují celý projekt (fyzicky s nimi chodí po jednotlivých stanovištích a pomáhají jim plnit úkoly). Fotografie dokumentující tento princip při projektových dnech jsou součástí přílohy č. 7. Ze zkušeností metodika prevence se tato praxe ukázala jako efektivní, dochází k úspěšné eliminaci projevů šikany (např. kdy se starší chovají povýšeně a třeba až hrubě k mladším), škola eviduje jen zanedbatelné množství problémů mezi staršími a mladšími žáky.
Škola se tak snaží zvyšovat pocit odpovědnosti u starších žáků a zlepšit vzájemnou komunikaci mezi staršími i mladšími žáky; pomoc ostatním žákům je rovněž oceňována v rámci kreditového systému (za pomoc nebo přípravu programu pro mladší spolužáky mohou žáci získat 1–5 kreditů). Kreditový systém není založen na znalostech a vědomostech žáků, ale i na jejich dalších aktivitách a chování, je navržen tak, aby měl každý žák možnost se uplatnit, uspět a v něčem vyniknout. Za kredity může žák získat například možnost zúčastnit se vybraných akcí či zájezdů (lyžování, skákací centrum, iQLANDIA apod.), které hradí škola. V příloze č. 5 je detailně popsán vznik a vývoj kreditového systému, jeho principy i dopady na klima školy a vytváření zdravého prostředí.
Starší a mladší žáci rovněž spolupracují v rámci činnosti žákovského parlamentu, například tak, že parlamentáři 9. ročníku pravidelně sdílejí informace o jednání parlamentu s žáky na prvním stupni ZŠ. Činnost parlamentu je z pohledu ředitelky školy velmi důležitá, neboť jsou v jeho rámci diskutována a po společné diskuzi vedení, učitelů a žáků konsenzuálně přijímána pravidla pro chod života školy (včetně pravidel kreditového systému zmíněného výše). Jasně daná pravidla jsou podle ředitelky základem pozitivní atmosféry ve škole. Pravidla by měla být srozumitelná pro učitele, žáky i rodiče a měla by platit pro všechny strany. „My třeba máme zakázané mobily, ale nejenom pro žáky, ale i pro učitele. Pokud žák nesmí mít v hodině telefon, nebude ho mít ani učitel. Pokud ho žák z nějakého důvodu potřebuje mít u ruky (nemoc rodiče apod.), může o výjimku požádat. Stejně tak i učitel po objasnění důvodu dětem může telefon při ruce mít.“
Činnost žákovského parlamentu není pouze formální, naopak žákovský parlament zasedá každý týden, setkání se vždy účastní ředitelka (případně další členové vedení školy nebo učitelé) a společně diskutují vše podstatné, co se týká chodu školy. „Tam třeba, když jsme postavili workoutové hřiště, tak jsme dohromady s dětmi a tím parlamentem dělali pravidla, za kterých se tam bude chodit, … a teď tam visí pravidla, která oni si dali s námi dohromady a teď je dodržují.“
Pro vedení školy je činnost žákovského parlamentu stěžejní, vnímá ho jako efektivní způsob poznávání a přímého ovlivňování chodu jednotlivých tříd, při setkáních se zástupci žákovského parlamentu získává informace o dění ve škole i ve třídách a může tak efektivně řešit či předcházet různým problémům.
„Myslím si, že je hrozně důležité, aby ten žákovský parlament nebyl jenom povinností, kterou si ta škola splní a odškrtne. Na mnoha školách to často dělá nějaký ‚občankář‘, ale to není ono. Ten ředitel potřebuje mít zpětnou vazbu. Pro žáky je důležité mít pocit, že na parlamentu můžou říct všechno, a já jako ředitelka potřebuji, aby parlament ovlivňoval život ve škole.“
Úzký kontakt se žáky udržují třídní učitelé v rámci třídnických hodin, které mají pevné místo v rozvrhu hodin na prvním i druhém stupni (pravidelně se konají vždy jednou za 14 dní, ale v případě potřeby i častěji) a je jim vyčleněna část z disponibilní časové dotace (viz příloha č. 4). V těchto hodinách jsou rozvíjeny sociální a osobnostní kompetence žáků, schopnost kooperovat a fungovat v rámci širšího společenství, důraz je kladen i na primární prevenci.
Pozitivní atmosféru podporuje otevřený a respektující přístup učitelů k žákům a jejich zájem o ně, otevřená komunikace („neschovávání se“ v kabinetech či v ředitelně), dodržování stanovených pravidel nejen žáky, ale i učiteli. Lidský přístup se projevuje například i ve snaze školy dohodnout se s žákem a jeho rodiči v případě přestupku proti pravidlům. Běžný je ve škole i tlak vrstevníků na korekci nevhodného chování jednotlivých žáků. Důležitou roli hrají také kroužky a další (sportovní) aktivity nad rámec školního rozvrhu, kdy žáci a učitelé tráví tento čas společně mimo kontext vyučovací hodiny, což napomáhá budování důvěrnějších vzájemných vztahů.
Časté jsou ve škole společně strávené noci v kmenových třídách, kdy si děti připravují jídlo, společně se dívají na filmy a povídají si. Škola v minulosti často organizovala i společné „fandění“, kdy starší žáci sledovali společně s učiteli hokejová nebo jiná představení v hodinách mimo výuku. Různými akcemi se podporovalo také národní cítění a vztah ke státním symbolům.
Velmi důležitým faktorem je spolupráce se sdružením rodičů. Třídní důvěrníci se pravidelně setkávají s ředitelkou školy a pro školu jsou tyto kontakty nepostradatelnou součástí mozaiky informací o dění ve škole. Na důvěrníky se mohou obrátit rodiče, kteří cítí možný problém a „bojí se“ nebo „se stydí“ vystoupit sami. Sdružení je vždy seznamováno otevřeně s nalezenými problémy a s návrhem jejich řešení. Škola tak nespoléhá jen na zástupce rodičů ve školské radě, ale snaží se vysvětlovat svoje cíle a jejich naplňování v každé třídě. Důvěrníci jsou oslovováni v konkrétních případech, aby poskytli vedení školy i pohled zevnitř. Často jsou žádáni o zjištění informací od jiných rodičů a jejich předání vedení školy.
Evaluační zjištění
Vysokou míru pocitu sounáležitosti žáků se školou empiricky dokládají výsledky realizovaného dotazníkového šetření (blíže viz příloha č. 3). Zejména na druhém stupni je pocit sounáležitosti žáků velmi vysoký a daleko převyšuje národní průměr (zjišťovaný na reprezentativním vzorku základních škol, jejichž patnáctiletí žáci se zúčastnili výzkumu PISA 2018). Průměrná hodnota indexu pocitu sounáležitosti se školou u žáků 9. ročníku, kteří se zúčastnili dotazování, byla 2,87; průměr PISA za základní školy přitom činil jen 2,13. V tomto ohledu je průměrný pocit sounáležitosti se školou u žáků v posledním ročníku na ZŠ Sadská vyšší než u žáků kterékoli základní školy účastnící se PISA 2018 (viz graf č. 2). I na prvním stupni je žáky vyjadřovaná sounáležitost vysoká (Byť se celková hodnota indexu v porovnání s jinými školami ukazuje jako průměrná, viz příloha č. 3.), například pouze dva žáci 4. ročníku (tj. 4 %) nesouhlasili s tvrzením „Do školy chodím rád/a“.
Graf č. 2 Pocit sounáležitosti se školou (9. ročník)
Zdroj: PISA 2018, vlastní šetření; více viz příloha č. 3