Mateřská škola se nachází ve městě. Zaměřuje se na vzdělávání dětí s postižením zraku. Škola je výjimečná v přístupu k dítěti po celou dobu jeho docházky do mateřské školy. Vše je založeno na úzké spolupráci dospělých, tedy zákonných zástupců, učitelek, asistentek pedagoga, provozních zaměstnanců školy a odborníků: ortoptistkou, která sídlí přímo v MŠ a poskytuje dětem péči, oční lékařkou, optometristkou, zaměstnanci speciálně pedagogického centra. Příklad inspirativní praxe se soustředí na podporu samostatnosti dítěte, jeho svobodnou volbu na základě připraveného podnětného prostředí a znalosti jednotlivých dětí. Příklad inspirativní praxe zachycuje přístupy pedagogů k dítěti, jakým způsobem dbá vedení školy na podporu dítěte, jak je dítě vedeno k demokratickým hodnotám. Přílohy obsahují ukázky záznamů z pedagogické rady, hodnocení tematického celku, dotazníků pro zákonné zástupce dětí, dotazníků pro pedagogické pracovníky, vedení záznamů o pokrocích dítěte.
Učitelky i asistentky pedagoga při přípravě vzdělávacího procesu počítají s aktivní spoluúčastí a samostatným rozhodováním dítěte. Podstatou umožnění seberozhodování dítěti je co nejpřesnější znalost jeho potřeb, zájmů, možností; připravené prostředí, které umožňuje dítěti rozmanité aktivity, a v neposlední řadě profesionální přístup pedagogů, který je respektující, podporující, vše při nastavených pravidlech společného soužití ve třídě dětí.
Pedagogové cíleně připravují dětem nabídku těch činností, které odpovídají naplňování školního vzdělávacího programu i individuálního vzdělávacího plánu, volí taková témata a materiály, které jsou pro děti zajímavé, budou je motivovat k aktivitě.
K umožnění volby dítěte a jeho záměrnému vedení k seberozhodování přispívá podnětné prostředí. To je uspořádané tak, aby mělo dítě přístup ke všem pomůckám, materiálům, technice, hračkám, speciálním pomůckám. Velice podnětné je také prostředí zahrady školy, kde mají děti možnost experimentovat, pozorovat, věnovat se pěstitelským činnostem, sportovat, relaxovat.
Seberozhodování dítěte je podporováno také při stolování, které probíhá v samostatné jídelně. Ta je uspořádána tak, aby děti samy měly možnost volby množství a druhu stravy, podílejí se na přípravě pokrmu.