Třídnické hodiny jsou pevně zakotveny v rozvrhu, konkrétně každý týden v pondělí první vyučovací hodinu. Pravidelná práce s třídním kolektivem je považována za nejlepší prostor pro sociální učení žáků a současně za prevenci rizikového chování žáků. Třída je základní jednotkou školy a atmosféra v jednotlivých třídách v souhrnu ovlivňuje atmosféru a klima celé školy. Také výrazně přispívá ke kvalitě či nekvalitě výuky.
Škola považuje za důležité, aby se pedagogové ve své práci zaměřovali na sociální a osobnostní rozvoj žáků. To podporuje i specializace jedné ze zástupkyň ředitele školy pro poradenství a prevenci, která absolvovala sebezkušenostní výcvik v rozsahu 650 hodin a další kurzy a školení zaměřená na poradenství a prevenci. Na její podnět škola upravila v roce 2015 koncepce třídnických hodin. Zástupkyně ředitele předestřela možná témata, která jsou primárně zaměřena na etickou výchovu, sociální a osobnostní rozvoj žáků. Připravila tištěné materiály (šanony s náměty na hry), postupně rozšiřuje školní učitelskou knihovnu o tituly, které mohou učitelé využít pro koncipování třídnických hodin. Škola odebírá časopisy Třídní učitel, Prevence, (Ne)bezpečná škola, kde se učitelé mohou dále inspirovat.
Každá třídnická hodina má následující strukturu (příloha č. 2):
1. Motto („Je opravdu úlevou, jestliže máme někoho, s kým můžeme SDÍLET své starosti, komu můžeme otevřít srdce a svěřit svá tajemství.“; naznačuje, kam se bude hodina ubírat, podstata myšlenky, která má být předána). (cca 2 minuty)
2. Ladění (zklidnění, ztišení žáků, koncentrace; prosté stání, mlčení, tiché mluvení, oční kontakt). (cca 3 minuty)
3. Motivace (úvod do problematiky; popis toho, co třídu čeká – příběh ze života; otázka; vše, co pomůže ve třídě najít co nejvíce těch, kteří jsou ochotni „jít s námi“ – zapojit se). (cca 5 minut)
4. Hra, technika (nejdelší část; hra nebo technika jsou pouze nástroje, volí se vzhledem ke zvolenému cíli; možno změnit v reakci na momentální potřebu třídy). (15–20 minut)
5. Rozbor obsahu (diskuse, zpočátku otevřenější, širší otázky, podtrhují se vhodné reflexe žáků; diskuse se vede k naplnění cíle – cílenější otázky). (10–15 minut)
6. Rámování (různorodé přínosy žáků do diskuse, vztahuje se neustále k cíli, i vlastní názor učitele; shrnutí). (cca 5 minut)
7. Zjištění toho, co si žáci odnášejí (okamžité hodnocení – jaký máš pocit z hodiny – pomocí palce nahoru x dolů, anketa Co mi hodina přinesla – anonymní napsané odpovědi). Učitelé volí vždy okamžité hodnocení třídnické hodiny, anketu zařazují nepravidelně.
Souhrnné reflexe třídnických hodin provádějí třídní učitelé většinou na konci školního roku, kdy zadávají krátký anonymní dotazník (příloha č. 3). Vedení školy se snaží získat i reflexi učitelů (příloha č. 4). Reakce žáků i učitelů jsou různorodé. Žáci většinou uvádí prospěšnost hodin pro třídu („třída se spojuje… spřátelujeme se… poznávání ostatních… řeší se problémy mezi námi… spojíme se více k sobě“). Osobní přínos vnímají v menší míře („normální hodina s třídní… nic… nevím), jako pozitivní reflexe se objevuje, že je to čas na adaptaci na školní rytmus po víkendu, zábava, informace. Jako další témata, kterým by se žáci chtěli věnovat, uvádějí hry, povídání o zážitcích.
Takto pojaté třídnické hodiny upevňují vazby ve třídě a zejména podporují prostředí, kde se žáci nebojí vyslovit vlastní názor. Například při třídnické hodině se rozhodovali žáci, jak využijí peníze utržené za divadelní představení. Každý se mohl vyjádřit. Jeden z žáků se bavil se spolužákem (ignoroval diskusi). Třídní učitelka ho oslovila, aby reagoval na diskutovaný problém. On se omluvil, že nedával pozor, že dělal něco, co dělat nemá. Učitelka to akceptovala. Bylo vytvořeno takové prostředí, že žák neměl potřebu lhát nebo se jinak vykrucovat. Diskuse dále pokračovala a nakonec došlo ke vzájemné dohodě žáků (jedna skupina žáků dokázala argumentovat tak, že přesvědčila druhou skupinu, nehlasovalo se, ale všichni se pak shodli na jednom řešení). Je však možné, že pro úspěch hodiny byl klíčový i z dřívějška vytvořený vztah mezi učitelkou a žáky a její způsob komunikace.
Náměty (přílohy č. 5, 6) třídnických hodin vycházejí buď od učitelů, nebo z diskuse se zástupkyní pro poradenství a prevenci. Jedná se o sociální hry, vedení diskusí na určité téma, řešení určitých problémových situací (modelových i reálných), aktivity vedoucí ke zvýšení citlivosti vůči interakčnímu chování žáků. Příkladem posledně jmenované aktivity, která se uskutečnila ve třídě, kde se nejprve diskutovalo využití získaných financí, je práce s obručí. Učitelka přinesla do třídy obruč, žáci vytvořili kruh a vzájemně se drželi za ruce. Učitelka navlékla obruč na jednoho z žáků (přes hlavu a obruč byla zachycena v úrovni rukou). Cílem bylo předávat si obruč dokola, až se vrátí zpět k začínajícímu žákovi. Při aktivitě nebyl měřen čas. Když se obruč vrátila k začínajícímu žákovi, následovala společná reflexe třídy, kterou třídní učitelka zaměřila jednak na příčinu toho, jak rychle obruč putovala, kolikrát spadla na zem, ale i na to, co se každý žák dověděl o sobě, nakolik hrálo roli respektování či nerespektování vzájemné odlišnosti žáků. Následovala ještě diskuse o tom, jak zvýšit úspěch (rychleji nechat oběhnout obruč). Inspiraci k námětům třídnických hodin nachází učitelé např. v publikacích Beran, 2003; Nešpor, 2007; Kaufmann-Huber, 1998; Šeďová, Švaříček, Šalamounová, 2012; Vopel, 2007; Silberman, Lawsonová, 1997; Kyriacou, 2005; Roseová, Weissová, 1997; Valenta, Humpolíček, 2017