Vedení školy je přesvědčeno o tom, že pokud mají učitelé zajišťovat dobrou kvalitu výuky, musí dostávat pravidelnou zpětnou vazbu o tom, co jejich žáci v porovnání s žáky jiných tříd a škol umí a co konkrétně je potřeba zlepšovat. Obecný postup práce s daty sleduje linii: sběr dat – analýza a interpretace dat – formulace opatření – realizace opatření – reformulace cíle – volba metod k prověření pokroku – nový sběr dat. Příklad konkrétního postupu při práci s výsledky v anglickém jazyce uvádíme v příloze č. 11.
Na pedagogických radách informuje vedení školy o celkových výsledcích za školu. Výsledky jednotlivých tříd se sdělují jen rámcově, aby nevznikala rivalita mezi učiteli. V interpretacích a zpětných vazbách pro učitele se zdůrazňuje vnitřní diverzita tříd a pozornost se věnuje spíše vývojovým trendům a opakujícím se chybám. Pokud žáci některého z učitelů vykazují opakovaně slabé výsledky, vedení školy takovou situaci řeší přímo s učitelem/učitelkou, ale snaží se o citlivý přístup.
Rozhodně si nikoho neberu na kobereček, má-li jeho třída horší výsledky… Data spíš slouží učitelům jako podklad k zamyšlení nad vlastní prací. Někdy stačí „chytrému napovědět“ a sám pozná, kde má rezervy. Ty grafy a tabulky napomohou tomu, jak datům porozumět… (ředitel školy).
I tak se nelze zcela vyhnout jisté „soutěži“ mezi učiteli, kteří se přirozeně snaží, aby jejich třída v testování uspěla. Na straně jedné může mít tento „sociální tlak“ příznivé dopady na výkon učitelů, na straně druhé může mít řadu škodlivých důsledků, jako např. odmítání slabších žáků, tlak na jejich přeřazování do speciálních tříd, „učení se na testy“ apod.
Opatření formulovaná (nejen) na základě analýzy vzdělávacích výsledků jsou realizována na všech úrovních:
(1) Učitelé předmětů a třídní učitelé diskutují výsledky na individuální úrovni s žáky a informují rodiče o výzvách a možnostech spolupráce, ve spolupráci s psycholožkou vytipovávají žáky s neprospěchem, případně s vysokými absencemi, a také ty žáky, kterým rodiče nejsou schopni poskytnout pomoc v učení. Tito žáci jsou doporučeni k doučování příslušnému učiteli (je finančně odměňováno).
(2) Předmětové komise mají za úkol na základě analýz výsledků testování vytipovat rizikové oblasti a navrhovat opatření, mezi která patří zejména: doučování, časté přezkušování žáků po malých celcích učiva, opakované zařazování staršího učiva, změny v ŠVP – posílení některých oblastí, změny v metodách výuky apod.
(3) Vedení školy formuluje na základě (a) analýz výsledků testování, (b) vlastního pozorování, (c) školsko-politických trendů a aktuálních společenských potřeb a (d) po diskusi s učiteli opatření v oblasti vzdělávání, která každoročně aktualizuje v dokumentu Hlavní úkoly pro školní rok XY. Významná pozornost je obvykle věnována opatřením pro výuku ČJ, M a AJ, ukázka je k dispozici v příloze č. 12.
Testování napovídá učitelům i oblasti, ve kterých dosahujeme dobrých výsledků, třeba v gramatice, ale i oblasti, kde je třeba se zlepšovat, např. čtení s porozuměním (z dokumentu).
… intenzita zařazování AJ do výuky ostatních předmětů se musí výrazně zvýšit… není vůbec na škodu, alespoň některé výrazy a běžné fráze žákům připomenout a využít v kterékoliv vyučovací hodině. Vedení školy bude v rámci možností suplování za nepřítomné učitele tak, aby byla co nejméně narušována výuka AJ ve skupinách… (z dokumentu Hlavní úkoly pro školní rok…).
Jedním z bodů tohoto dokumentu jsou i pokyny pro práci se žáky, kteří nestačí tempu výuky, prioritou je nedopustit u nich další zhoršování vzdělávacích výsledků.
Žádám učitele zejména M, ČJ a AJ, aby nabídli žákům doučování v těchto předmětech s tím, že pokud žák nebude mít zájem, je možné kontaktovat rodiče a oni rozhodnou. Mzdové prostředky na zaplacení učitele, který bude žáky doučovat, zajistíme. Moje představa je asi 100 Kč za hodinu při určitém počtu žáků (z dokumentu Hlavní úkoly pro školní rok…).
Ve škole Edvarda Beneše je sdíleno přesvědčení, že dobrých vzdělávacích výsledků je možné dosáhnout podporou zájmu žáků o učení (tedy hrami, zábavnými postupy, využitím zážitků apod.) i důsledností a přiměřeně vysokými očekáváními. Vedení školy na výsledcích analýz dotazníků pro žáky 9. tříd dokladuje, že nároční učitelé jsou oblíbení.
Oblíbení jsou ti učitelé, kteří mají v hodinách řád, vyžadují na žácích smysluplnou intenzívní práci a jsou důslední ve vymáhání povinností a úkolů, to vše samozřejmě spojeno s přátelským a partnerským vztahem a především spravedlností. … žáci chtějí náročné, spravedlivé, a zároveň lidské učitele, kteří mají pochopení i pro jejich drobné prohřešky. Nemají rádi anarchii, vyrušování, nepořádek, ironizování, ponižování a nadřazenost… (z dokumentu Hlavní úkoly pro školní rok…).
Sami učitelé pak sdělují, že k udržení dobrých výsledků napomáhá také, když:
… věnují dostatek času slabším žákům, individualizují nároky, mají respekt k doporučení PPP, dávají žákům příležitost opravit si chyby, žáci mají někdy možnost odmítnout zkoušení, dostávají předem informace o zkoušení a testech apod. (z „dopisů“ učitelů).
Opatření se vztahují také ke zlepšení „měkkých“ kompetencí a sleduje se, do jaké míry se daří naplňovat vzdělávací cíle týkající se rozvoje určitých osobnostních kompetencí (slušnost, poctivost apod.).
Žákům je třeba vštěpovat zásadu dodržování stanovených pravidel, na kterých se společně dohodneme… a zároveň žádám všechny vyučující, aby v případě opakovaného projevu vulgarity postupovali velmi přísně a nekompromisně. Je třeba si přiznat, že se nám to zatím nedaří… buďte důslední a žákům nic neodpusťte, v tom dobrém smyslu slova a v jejich prospěch (z dokumentu Hlavní úkoly pro školní rok…).
Naplňování všech opatření jsou mj. sledována i prostřednictvím hospitační činnosti vedení školy, kontroly práce předmětových komisí apod.
… zařazování obsahově a jazykově integrovaného učení patří k současným významným kurikulárním trendům evropského školství a naše škola si nemůže dovolit v této oblasti zůstat pozadu. Ve výroční zprávě jsem konstatoval, že tento úkol nebyl ze strany učitelů 1. stupně důsledně plněn. Při hospitační činnosti jsem se o tom přesvědčil… (z dokumentu Hlavní úkoly pro školní rok…).
Plnění opatření zformulovaných v interním dokumentu Hlavní úkoly pro školní rok hodnotí ředitel školy ve výroční zprávě.
(4) Školní poradenské pracoviště (ŠPP)
Velkou měrou se na dobrých výsledcích žáků podílejí i pracovníci ŠPP. Součástí ŠPP je i školní psycholožka, která po dohodě s učiteli a výchovnou poradkyní zajišťuje skupinové i individuální preventivní aktivity a intervence – seznam těchto intervencí je v příloze č. 13.