Název |
Seznamujeme se – Kouzlo jména |
Setkání č. |
1 (Fotodokumentace ze setkání: příloha č. 13a) |
Personální zajištění |
Tandemová výuka (pedagog MŠ i ZŠ) |
Počet dětí |
15 – skupina A 15 – skupina B |
Vzdělávací nabídka |
- lokomoční pohybové činnosti
- manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty
- smyslové a psychomotorické hry
- samostatný slovní projev na určité téma
- aktivity podporující sbližování dětí
|
Cíl |
Děti komunikují s novým pedagogem bez zábran a ostychu, seznámení se s ostatními |
Klíčové kompetence
(komunikativní, sociální a personální) |
- děti vyjadřují a sdělují své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)
- děti komunikují v běžných situacích bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělými
- děti se dokážou ve skupině prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvají a spolupracují
|
Motivace |
Moje jméno – komunikace v kruhu
Děti utvoří kruh a házejí míčem. Ten, kdo chytá, se představí „Já jsem Petr“ a Petr hodí míč dalšímu dítěti, které se také představí. Hází se dál, dokud každé dítě alespoň jednou nepřijde na řadu. |
Vzdělávací aktivita |
Samostatný slovní projev – dle zadání
Pedagog vytahuje z košíku jmenovky. Dítě, kterému jmenovka patří, se představí a sdělí základní informace o sobě (sourozenci, co má rádo, domácí mazlíček, …).
Smyslové a psychomotorické hry, aktivity podporující sbližování dětí
Děti utváří skupiny na základě podobnosti, pedagog využije sdělených informací a pokládá dětem otázky.
Např.: Najdou se ti, co mají doma pejska?
Najdou se ti, co mají bílé tričko a doma kočku?
Manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty
Pedagog po třídě rozmístí napsaná jména (kopie jmenovky), dítě na základě podobnosti hledá své jméno (rozvoj zrakové diferenciace). |
Očekávané výstupy |
- zvládat základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, běžné způsoby pohybu v různém prostředí (zvládat házet a chytat míč, pohybovat se ve skupině dětí)
- vědomě napodobovat jednoduchý pohyb podle vzoru a přizpůsobovat jej podle pokynů
- správně vyslovovat
- přirozeně bez zábran komunikovat
- poznat napsané své jméno
- chovat se zdvořile, přistupovat k druhým lidem, k dospělým i k dětem bez předsudků, s úctou k jejich osobě
|
Evaluace aktivity |
Cílem první aktivity bylo zaměřit se na prosociální chování dětí. Děti reagovaly pozitivně na nového pedagoga, dařilo se jim po celou dobu dodržovat pravidla. Při pohybové aktivitě bylo patrné, že děti zvládají prostorovou orientaci, daří se jim napodobovat jednoduchý pohyb. Ve skupinách panovala velmi přátelská atmosféra. |
Sledované oblasti |
- zvládá základní pohybové dovednosti
- zvládá prostorovou orientaci
- napodobuje jednoduchý pohyb
- správně vyslovuje
- bez zábran komunikuje
- dodržuje pravidla
- reaguje na pokyny pedagoga
- pozná své jméno – předloha
|
Název |
Hrajeme si s pohádkou – O Červené Karkulce |
Setkání č. |
2 (Fotodokumentace ze setkání: příloha č. 13b + Materiály k výuce: příloha č. 14b) |
Personální zajištění |
Pedagog ZŠ |
Počet dětí |
15 – skupina A 15 – skupina B |
Vzdělávací nabídka |
- lokomoční pohybové činnosti
- manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty
- poslech čtených či vyprávěných pohádek
- slovní projev na určité téma
- aktivity podporující sbližování dětí
|
Cíl |
Osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka. |
Klíčové kompetence
(komunikativní, sociální a personální) |
- děti vyjadřují a sdělují své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)
- děti komunikují v běžných situacích bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělými, dokážou se ve skupině prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvají a spolupracují
|
Motivace |
Pohádka O Červené Karkulce
Děti utvoří kruh, pedagog vytáhne z košíku červený šátek, sklenici, kytku … Děti hádají, ve které pohádce se tyto věci vyskytují. Společně vypráví pohádku. |
Vzdělávací aktivita |
Činnosti zaměřené na porozumění čteného textu – dle zadání
Pedagog rozmístí ve třídě karty s emotikony, které zastupují pravdivá J a lživá L tvrzení. Vyučující říká tvrzení vztahující se k pohádce, děti dle pravdivosti tvrzení hledají příslušnou kartu.
Činnosti zaměřené na poznávání jednoduchých obrazně znakových systémů (písmena, číslice, piktogramy, značky, symboly, obrazce)
Děti v pracovním listu graficky znázorní počty slabik, vytvoří větu, hledají rým.
Manipulační činnosti, seřazení dějové souslednosti
Děti rozstříhají obrázek na jednotlivé části děje, zamíchají kartičky a složí posloupnost příběhu. Kartičky nalepí do připravené tabulky. |
Očekávané výstupy |
- záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost
- postupovat a učit se podle pokynů a instrukcí
- utvořit jednoduchý rým
- sledovat a vyprávět příběh, pohádku
- sluchově rozlišovat začáteční a koncové slabiky, určovat počet slabik ve slově
|
Evaluace aktivity |
Z jednotlivých aktivit bylo patrné, že dětem se dařilo soustředit na činnosti a udržet pozornost. Děti komunikovaly s pedagogem bez zábran, nečinilo jim obtíže odpoutat se od své učitelky. Menší obtíže se vyskytly v oblasti sluchové diferenciace, méně se dařilo dětem rozlišovat koncové slabiky a hlásky ve slově. |
Sledované oblasti |
- správně vyslovuje
- bez zábran komunikuje
- dodržuje pravidla
- reaguje na pokyny pedagoga
- seřadí obrázky dle dějové posloupnosti
- má správný a fixovaný úchop tužky
- projevuje zájem o činnosti podobající se školním úkolům
- určí počet slabik ve slově
|
Název |
Sportujeme v tělocvičně – Jak pejsek s kočičkou myli podlahu |
Setkání č. |
3 (Fotodokumentace ze setkání: příloha č. 13c) |
Personální zajištění |
Pedagog ZŠ |
Počet dětí |
15 – skupina A 15 – skupina B |
Vzdělávací nabídka |
- lokomoční pohybové činnosti (chůze, běh, skoky a poskoky, lezení)
- nelokomoční pohybové činnosti (změny poloh a pohybů těla na místě) a jiné činnosti (základní gymnastika)
- zdravotně zaměřené činnosti (vyrovnávací, protahovací, uvolňovací, dechová, relaxační cvičení)
|
Cíl |
Zdokonalování v oblasti hrubé motoriky, koordinace a rozsah pohybu, správné dýchání, ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí. Rozvoj pohybových schopností (rychlost, obratnost, síla). Spolupráce s ostatními. Rozvoj schopnosti sebeovládání, vedení k samostatnosti. Rozvoj smyslového vnímání. |
Klíčové kompetence
(k učení, k řešení problémů, sociální a personální) |
- získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení i s dospělými
- problémy řeší na základě bezprostřední zkušenosti; postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje; spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací
- dokáže se ve skupině prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje
|
Motivace |
Jak pejsek a kočička myli podlahu
Děti utvoří kruh a pedagog vypráví pohádku, při které děti provádí protahovací cviky.
Např.: Když se pejsek s kočičkou probudili, nejprve se protáhli … |
Vzdělávací aktivita
(zdroj aktivity) |
Když se pejsek s kočičkou usušili, rozhodli si zahrát s dětmi hry.
Na rybičky a rybáře
Děti (rybičky) sedí ve dřepu (na koberci, značkách, v kroužcích). Rybář chodí mezi nimi se slovy: „Já jsem rybář, kdo je víc? Nechytil jsem včera nic. Dnes si chytím rybičku – bez udice, bez háčku.“ Rybář pohlazením chytá rybičky, které se řadí za rybáře (vytvoří řetěz – síť). Na slova: „Běžte, rybičky, domů!“ běží děti zpět na své místo. Poté výměna rolí.
Na bublinu
Děti stojí čelem do kruhu těsně vedle sebe, drží se za ruce. Při slovech: „Velká novina, přiletěla bublina“ děti zvětšují kroužek chůzí vzad. Chůzí bokem po kruhu stále zvětšují kruh v rytmu dalších slov: „Bublinu si nafukujeme, přitom pěkně vykračujeme.“ Děti se zastaví, pustí se a otáčejí kolem vlastní osy, paže ve vzpažení zevnitř, pohled vzhůru: „Dívejte se, děti, jak bublina letí! Letí, letí, otáčí se – prásk!“ Na poslední slovo děti tlesknou nad hlavou a skočí do vzporu dřepmo.
Signál hlásá
Domluvíme si s dětmi zvukový signál (1 rána do bubínku = udělej dvojici, 2 rány = trojici, 3 rány = čtveřici) – děti běhají po tělocvičně a na základě signálu mění polohy a postoje (obměny signálů – sedy, dřepy, lehy). |
Očekávané výstupy |
- zvládat základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, běžné způsoby pohybu v různém prostředí
- vědomě napodobovat jednoduchý pohyb podle vzoru a přizpůsobovat jej podle pokynu
- koordinovat lokomoci a další polohy a pohyby těla
- chovat se zdvořile, přistupovat k druhým lidem, k dospělým i k dětem, bez předsudků, s úctou k jejich osobě
|
Evaluace aktivity |
Děti zvládaly základní pohybové dovednosti, dařilo se jim dodržovat pravidla při pohybu ve volném prostoru tělocvičny. Bylo patrné, že některým dětem činilo obtíže napodobovat pohyb podle vzoru pedagoga. Učitelky mateřské školy se na doporučení pedagoga školy zaměří při plánování vzdělávacích aktivit na pohybové dovednosti. |
Sledované oblasti |
- zvládá základní pohybové dovednosti
- zvládá prostorovou orientaci
- napodobuje jednoduchý pohyb
- koordinuje pohyby těla
- dodržuje pravidla
- reaguje na pokyny pedagoga
|
Název |
Hrajeme si s pohádkou – O perníkové chaloupce |
Setkání č. |
4 (Fotodokumentace ze setkání: příloha č. 13d + Materiály k výuce: příloha č. 14d) |
Personální zajištění |
Pedagog ZŠ |
Počet dětí |
15 – skupina A 15 – skupina B |
Vzdělávací nabídka |
- grafické napodobování symbolů, tvarů, čísel, písmen
- manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty
- poslech čtených či vyprávěných pohádek
- slovní projev na určité téma
|
Cíl |
Osvojení si některých znalostí a dovedností, které předcházejí čtení, psaní a početní představě. Zdokonalování v oblasti jemné motoriky a manipulačních dovednostech. |
Klíčové kompetence
(komunikativní, k učení, k řešení problémů, sociální a personální) |
- děti ovládají dovednosti předcházející čtení a psaní
- děti soustředěně pozorují a všímají si souvislostí
- děti se dokážou při společných činnostech domluvit a spolupracovat
- děti si zpřesňují početní představy, vnímají elementární matematické souvislosti
|
Motivace |
Pohádka O perníkové chaloupce
Děti ve třídě usednou do lavic, na tabuli je promítnutý text pohádky doplněný o obrázky, děti hádají, o jakou pohádku se jedná. Svými slovy postupně vypráví příběh. |
Vzdělávací aktivita |
Činnosti zaměřené na sluchové vnímání – dle zadání
Pedagog rozmístí v kruhu karty s obrázky, které souvisí s danou pohádkou. Děti si vyberou obrázek, pojmenují ho a vytleskají slovo po slabikách a určí počet slabik.
Činnosti zaměřené na grafickou nápodobu a předmatematickou představu (písmena, číslice, značky, symboly)
Děti v pracovním sešitě graficky znázorní počty symbolů, dokreslí jednoduchou značku. Na připravený barevný „perníček“ dokreslí symbol a podepíšou se.
Manipulační činnosti – poskládání nastříhaného obrázku, lepení perníčků
Děti poskládají rozstříhaný obrázek dle předlohy. Dané části nalepí do připraveného pracovního sešitu. Podepsaný perníček nalepí na připravenou chaloupku. |
Očekávané výstupy |
- záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost
- postupovat a učit se podle pokynů a instrukcí
- zvládat koordinaci ruky a oka
- zvládat jemnou motoriku
- zacházet s běžnými předměty
- orientovat se v elementárním počtu
- určit počet slabik ve slově
|
Evaluace aktivity |
Děti se orientují v činnostech podobajících se školním úkolům. Při činnostech zaměřených na grafomotoriku je patrné, že část dětí má špatný úchop, jemná motorika není dostatečně rozvinuta. Na základě doporučení pedagoga ZŠ se učitelky mateřské školy zaměří na grafomotorická cvičení spojená s pohybem. |
Sledované oblasti |
- správně vyslovuje
- bez zábran komunikuje
- dodržuje pravidla
- reaguje na pokyny pedagoga
- má správný a fixovaný úchop tužky
- projevuje zájem o činnosti podobající se školním úkolům
- určí počet slabik ve slově
- určí počet daných symbolů
|
Název |
Hrajeme si s pohádkou – O třech prasátkách |
Setkání č. |
5 (Fotodokumentace ze setkání: příloha č. 13e + Materiály k výuce: příloha č. 14e) |
Personální zajištění |
Pedagog ZŠ |
Počet dětí |
15 – skupina A 15 – skupina B |
Vzdělávací nabídka |
- manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty
- poslech čtených či vyprávěných pohádek
- aktivity podporující sbližování dětí
|
Cíl |
Rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností. Rozvoj představivosti a fantazie. Rozvoj kooperativních a komunikačních dovedností. Rozvoj jemné motoriky. |
Klíčové kompetence
(komunikativní, k učení, činnostní a občanské) |
- děti vyjadřují a sdělují své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)
- děti samostatně vyjadřují své myšlenky
- děti mají smysl pro povinnost ve hře, k povinnostem přistupují odpovědně, váží si práce i úsilí druhých
- děti se soustředí na danou činnost, zadanou práci dokončí a postupují dle instrukcí pedagoga
|
Motivace |
Pohádka O třech prasátkách
Děti utvoří kruh, uprostřed jsou nachystané obrázky (prasátka, domečky, sláma, kameny, proutí, vlk, komín, oheň, …). Při čtení pohádky a vyslovení daného předmětu děti odebírají kartičky s obrázky. |
Vzdělávací aktivita |
Činnosti zaměřené na porozumění čteného textu – dle zadání
Pedagog pokládá otázky vztahující se k čtené pohádce a děti odpovídají.
(Z jakého materiálu stavěla prasátka své domečky? Který domeček byl nejpevnější a proč? Jaké vlastnosti měla prasátka? Jak se zachránila před zlým vlkem?)
Činnosti zaměřené na společné aktivity a na kooperativní činnosti ve skupinách
Děti ve skupinách postaví dle vlastní fantazie domečky pro prasátka (dřevěné kostky, stavebnice, plastové vršky od plastových lahví, …).
Manipulační činnosti, poskládání prasátka z jednotlivých částí
Děti přichystanou skládačku složí a nalepí jednotlivé části. |
Očekávané výstupy |
- záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost
- postupovat a učit se podle pokynů a instrukcí
- poskládat prasátko z daných částí
- sledovat a vyprávět příběh, pohádku
- dodržovat pravidla hry
|
Evaluace aktivity |
Děti bez zábran komunikují s pedagogem, je patrné, že se v prostorách školy cítí bezpečně. Během aktivit reagovaly na jednotlivé pokyny a pracovaly samostatně. Pozitivem byla skupinová práce, která rozvíjela jejich kreativitu při sestavování domečků. |
Sledované oblasti |
- správně vyslovuje
- bez zábran komunikuje
- dodržuje pravidla
- reaguje na pokyny pedagoga
- projevuje zájem o činnosti podobající se školním úkolům
- správně manipuluje s pracovními pomůckami
|
Název |
Sportujeme v tělocvičně – O veliké řepě |
Setkání č. |
6 (Fotodokumentace ze setkání: příloha č. 13f + Materiály k výuce: příloha č. 14f) |
Personální zajištění |
Pedagog ZŠ |
Počet dětí |
15 – skupina A 15 – skupina B |
Vzdělávací nabídka |
- lokomoční pohybové aktivity (chůze, běh, poskoky)
- nelokomoční pohybové aktivity (změny poloh a pohybu těla na místě) a jiné činnosti
- zdravotně zaměřené činnosti (protahování, uvolňování, relaxace, správnost dýchání)
- aktivity podporující sbližování dětí
|
Cíl |
Zdokonalování v oblasti hrubé motoriky, rozvoj pohybových schopností, ovládání pohybového aparátu, koordinace ruky a oka. |
Klíčové kompetence
(k učení, sociální a personální, činnostní a pracovní) |
- děti se učí nejen spontánně, ale i vědomě, soustředí se na činnost a záměrně si pamatují
- mají smysl pro povinnost ve hře, k úkolům přistupují odpovědně
- dokážou se ve skupině prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvají a spolupracují
|
Motivace |
Pohádka O veliké řepě
Děti utvoří kruh, pedagog povídá pohádku, při které děti protahují své tělo pomocí předvedených cviků.
Např.: Než se dědeček rozhodl za řepu zatáhnout, musel se protáhnout… |
Vzdělávací aktivita
(zdroj aktivity) |
Činnosti zaměřené na lokomoční pohyb
Pedagog se ptá dětí, která zvířátka v pohádce vystupují, a navrhne jim, že si zahrají hru na KOČKU A MYŠ.
Děti sedí v kruhu. Jedno dítě je myš a druhé kočka. Dítě, které představuje kočku, stojí vně kruhu a říká: „Myšičko, myš, pojď ke mně blíž.“ Dítě, které představuje myš, stojí uvnitř kruhu a odpovídá: „Nepůjdu, kocourku, nebo mě sníš.“ Po těchto slovech myš vyběhne z kruhu a utíká před kočkou kolem kruhu dětí, myš se ji snaží chytit. Hra se opakuje dle zájmu dětí, přičemž se hlavní role kočky a myši střídají.
PLÁCANÁ
Děti jsou rozděleny do skupin (do zástupů). Na zdi jsou nalepeny obrázky související s pohádkou O veliké řepě. Děti mají v ruce plácačku na mouchy. Jakmile pedagog vysloví název daného obrázku, první děti z družstev vyběhnou a tzv. zaplácnou daný obrázek, poté se vrací ke svému družstvu a předávají plácačku dalšímu v pořadí.
HRA NA ŘEPU
Dětí sedí uprostřed tělocvičny (na poli) v tureckém sedu a představují řepu. Jedno z dětí představuje dědečka, který se vydal na pole sbírat řepu. Na kraji tělocvičny je umístěn buď košík, nebo obrázek košíku (místo, kam se děti budou přesouvat). Dítě (děda) chodí mezi dětmi (řepou) a říká říkanku: „Vyrostla řepa veliká, na políčku, na poli, děda velký košík má, řepou ho naplní.“ Během říkanky se dotýká postupně dětí. Dítě, kterého se dotkne, se přemístí ke košíku. Hra končí, když se všechny děti přemístí ke košíku a „řepa je vysbíraná“. |
Očekávané výstupy |
- zvládat základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, běžné způsoby pohybu v různém prostředí
- vědomě napodobovat jednoduchý pohyb podle vzoru a přizpůsobovat jej pokynům
- koordinovat lokomoci a další polohy a pohyby těla
- chovat se zdvořile, přistupovat k druhým lidem, k dospělým i k dětem, bez předsudků, s úctou k jejich osobě
|
Evaluace aktivity |
Byl zaznamenán pokrok v pohybových dovednostech jednotlivých dětí. Dařilo se jim napodobit jednoduchý pohyb dle vzoru pedagoga. Děti se cítí ve škole bezpečně a je patrné, že nemají obavy ze zápisu do školy. |
Sledované oblasti |
- zvládá základní pohybové dovednosti
- napodobuje jednoduchý pohyb
- koordinuje pohyb těla
- dodržuje pravidla
- reaguje na pokyny pedagoga
|