Učíme se v zahradě

Mateřská škola rodinného typu se zaměřuje na individualizované vzdělávání.

Pedagogové využívají široké spektrum výchovně-vzdělávacích strategií pro naplnění stanovených cílů.

Konkrétně se ve sledované mateřské škole zaměřujeme na prezentaci různorodých a nestandardních aktivit postavených na aktivizujících metodách při činnostním učení podporujícím zvídavost dětí. Ty se učí zejména na základě své interakce s okolím a svou vlastní prožitou zkušeností. Součástí příkladu inspirativní praxe je ukázka různých forem práce s akcentem na individuální potřeby každého dítěte.

Tým pedagogů realizuje vzdělávací a výchovný proces především metodou prožitkového a kooperativního učení. Denně jsou dětem nabízeny činnosti, které jsou založeny na přímých zážitcích podporujících zvídavost a potřebu objevovat. Současně podněcují radost dítěte z učení a poznávání nebo získávání nových zkušeností či dovedností. K podpoře vrozené inteligence dětí je zařazena široká škála aktivit z oblasti předmatematických představ, čtenářské gramotnosti, multikultury, ekologie a polytechniky.

V rámci příkladu inspirativní praxe se zaměříme na tu část kritéria 4.2, jež akcentuje různorodé využití metod a forem práce při výchovně-vzdělávacích činnostech v mateřské škole (MŠ) při zařazení široké škály aktivit z oblasti předmatematických představ, čtenářské gramotnosti, ekologie a polytechniky s důrazem na individuální přístup k dětem dle jejich vývojových specifik.

Mateřská škola nabízí velké množství aktivit pro všestranný rozvoj dětí v předškolním věku, tak jako je to obvyklé ve většině MŠ, nicméně v tomto PIP ukážeme na konkrétních příkladech specifika a jedinečnost metod a forem práce při učení prožitkem.

Příkladem inspirativní praxe dané MŠ v obecné rovině jsou strategie, jež vedou k naplňování požadavků na výchovu a vzdělávání dětí. Níže představíme indikátory, které na základě konkrétních činností dokladují příklady inspirativní praxe.

  • Prožitkové aktivity s důrazem na rozmanitost metod a forem práce jak v MŠ, tak ve spolupráci s externími partnery.
  • V MŠ je nastavený systém vzdělávání pedagogů v rámci DVPP.
  • Zájem rodičů o danou mateřskou školu.

Evaluační zjištění jsou pro přehlednost rozdělena dle jednotlivých oblastí dokladujících kritérium 4.2.

Mateřská škola disponuje dvěma předškolními třídami, soustředí se tedy zejména na aktivity rozvíjející pregramotnosti v souladu s přípravou na vstup do primárního vzdělávání. Inovativní a komplexní metodou rozvoje dětského intelektu a intelektuálních schopností je Figurková školička. Je to originální výuková metoda zaměřená na rozvoj dětského intelektu a intelektuálních schopností a dovedností. Je určena pro děti ve věku od 4 do 10 let, jakýchkoli duševních dispozic. Metodika se opírá o šachovnici a šachové figurky, ale nejde o učení deskové hry šachy. V rámci přesně definovaného prostoru šachovnice se pro děti připravují různorodé úlohy na počítání, geometrické vnímání, prostorovou orientaci, vnímání rytmu (zúčastněné pozorování v MŠ). Činnosti Figurkové školičky se pravidelně jednou týdně zařazují do třídních programů a dle věku dětí se náročnost aktivit zvyšuje. Zároveň se tato metoda často využívá při reedukaci dětí se SVP (příloha č. 3).

Velký důraz klade škola na podporu rozvoje polytechnických dovedností dětí. Polytechnické aktivity jsou dětem dostupné během dne v celém prostředí školy – děti mohou samostatně zkoumat, objevovat, logicky uvažovat, seznamovat se s matematickými, přírodovědnými i konstrukčními činnostmi při hrách i v samostatných činnostech. Zároveň jsou vedeny k získávání pracovních návyků a dovedností.

Formou pokusů se děti seznamují se zákonitostmi přírody, s konstrukčními úkoly za použití široké škály pomůcek k pokusům s vodou, vzduchem a se zvukem. Podporou rozvoje osobnosti dětí ve vzdělávacím procesu je dále preference samostatné práce, individualizovaná výuka, uplatňování experimentování, tzn. dovednostně-praktických a názorně-demonstračních metod. K bádání a interaktivním programům využívá MŠ zejména svoji rozlehlou zahradu, kde se děti učí prožitkem, zkoumají, vnímají smysly a rozvíjejí všechny oblasti z RVP (příloha č. 6). Nelze opomenout též inspirativní projekt, kdy se děti nenásilnou a intuitivní formou (metodou pokus–omyl) seznamují s fyzikálními zákony (příloha č. 2). Realizace projektu proběhla v květnu 2021 po otevření MŠ (po předchozím uzavření z důvodu protipandemických opatření). Projekt se zaměřil též na posílení sociálních dovedností při společných aktivitách v přírodě. Pro víceúčelové a všestranné využití učitelé vytvořili prezentaci k ekologické výchově (příloha č. 4). Primárně prezentace vznikla jako součást učebních plánů prožitkových aktivit pro týdenní sportovně-ekologický pobyt dětí v přírodě, který MŠ každý rok pořádá v lokalitě Jizerských hor, nicméně ji učitelé využívají a seznamují s ní rodiče při informativní schůzce na začátku roku a samozřejmě při práci s předškoláky.

Polytechnické bádání je úzce propojeno s environmentální oblastí, kdy formou prožitkového učení se děti účastní programů nejen v okolí MŠ, ale i v ekologických centrech, viz níže.

Děti se samostatně podílejí i na ochraně životního prostředí – v přízemí budovy jsou umístěny kontejnery na tříděný odpad a bioodpad z kuchyně denně děti odnášejí do kompostéru. Prožitkové a kooperativní učení je realizováno formou celoročního projektu jednotlivých tříd Učíme se v zahradě.

Nejen pro autenticitu reálného prostředí spolupracuje mateřská škola s externími partnery – TUL, ZŠ, SŠ, ZOO, iQPARK, iQLANDIA, ekologické organizace Střevlík, Divizna, Čmelák, Svaz včelařů –, s jejichž pomocí se mohou děti seznámit mj. s tkalcovskými stroji (Fakulta textilní TUL), se způsobem zpracování kovů (Fakulta strojní TUL), s chemickými laboratořemi (Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická, Liberec). Děti se tak aktivně seznamují s oblastmi a aktivitami spadajícími do polytechnické výchovy nejen v prostředí mateřské školy, ale využívají výše uvedené partnery k různým exkurzím (příloha č. 13).

Dle závěrů inspekční zprávy z roku 2019 je právě polytechnická výchova v MŠ velmi dobře metodicky uchopena a rozvíjena. Vedení MŠ využívá fungující spolupráci se vzdělávacími institucemi a firmami v regionu a pravidelně společně připravují program dětem ,,na míru“.
Dalšími aktivitami, jež dokladují kvalitu metod a forem práce sledované MŠ, jsou činnosti v oblasti čtenářské pregramotnosti. Čtení příběhů provází každodenní program školy, ve spolupráci s rodiči děti vyrábí svoji knížku, kterou představují ostatním dětem, v MŠ funguje interaktivní knihovna, škola pořádá pravidelná čtení (příloha č. 5). Činnosti předčtenářské gramotnosti se prolínají všemi aktivitami během celého dne.

Pedagogický sbor má vypracovaný seznam kompetencí učitelek, z něhož je zřejmý akcent na partnerství, individualitu a vývojová specifika každého dítěte při prožitkovém učení:

  • rozumět vývoji dítěte (znát jeho věkové i individuální zvláštnosti);
  • pozorovat dítě při všech činnostech;
  • pečlivě plánovat individuální a skupinové činnosti;
  • poskytovat dětem bezpečné místo pro zkoumání vlastních prožitků a pocitů;
  • prokazovat dětem úctu a vážit si jejich nápadů, začleňovat je do přípravy a realizace činností;
  • poskytovat pružně se měnící prostředí;
  • povzbuzovat děti k samostatnému řešení problémů;
  • poskytovat dětem vhodnou míru podpory (zejména nepřímé podpory – prostřednictvím připraveného prostředí a vhodných aktivit);
  • klást dětem otázky, které je vedou k samostatnému myšlení a nalézání odpovědí;
  • vyjadřovat respekt a úctu každému dítěti;
  • spolupracovat s rodiči dítěte;
  • vycházet vstříc zájmům a potřebám každého dítěte;
  • dávat dětem prostor k rozvoji všech typů inteligence a schopností;
  • umožnit dítěti vlastní volbu;
  • využívat integrovaného učení hrou;
  • vést děti k porozumění a vyjádření vlastních emocí;
  • podporovat sebedůvěru a vyjádření vlastního názoru dítěte;
  • podporovat kooperativní hru i učení;
  • vést děti k odpovědnosti za své rozhodnutí;
  • podporovat sebehodnocení dítěte ve vztahu k sobě i k týmu;
  • učit děti dát si věci a vjemy do souvislostí;
  • učit děti vnímat nejen sebe, ale i okolí.
Prostřednictvím těchto kompetencí učitelé všestranně rozvíjí děti v oblastech pregramotností s důrazem na přechod do primárního vzdělávání (příloha č. 7).

Flexibilní přístup prokázal pedagogický sbor při uzavření škol a nastavení distančního vzdělávání (2020, 2021) pro děti v povinném předškolním vzdělávání. Učitelky vytvořily týdenní plány zaměřené na rukodělné aktivity s kooperací rodiny tematicky zaměřené na svátky a události v daném ročním období (příloha č. 15). Vzhledem k tomu, že MŠ disponuje dvěma předškolními třídami, prioritou distančního předškolního vzdělávání (DIPV), ač v omezené míře, bylo začleňování aktivit a úkolů pro děti, které zvyšují připravenost na vstup do ZŠ a rozvíjí kompetence budoucího školáka. Jak již bylo zmíněno, pedagogové úzce spolupracují s rodiči, připravili pro ně tedy metodiku diagnostiky předškolních dovedností jejich dětí (příloha č. 16) a zařadili návodné konkrétní činnosti pro rozvoj těchto dovedností.

Změnou financování regionálního školství od roku 2020 škola získala finanční prostředky na navýšení počtu pedagogů o 2,45 úvazku. Může tak dětem s menší potřebou spánku zajistit stálou nabídku alternativního režimu a dle jejich zájmu a potřeb rozvíjet individualizované aktivity s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám.

V rámci sběru dat probíhaly v MŠ pravidelné návštěvy, při zúčastněném pozorování aktivit byly sledovány následující jevy:

 
  • činnosti dětí, jejich zaujetí při hře a práci, komunikace s vrstevníky;
  • interakce mezi učitelkami a dětmi, role učitele při aktivitách;
  • vnější motivující podmínky ve třídě, pomůcky, hry.
Při všech sledovaných aktivitách byla zřetelná role učitelek jako průvodců programem s přirozenou autoritou. Děti pracovaly samostatně svým tempem (viz přiřazování uhlíků při Čertovské besídce v příloze č. 8 – po kliknutí na odkaz se stáhne soubor .zip), hledaly svoje postupy a cesty pro vyřešení úkolů, každý si určil obtížnost úkolu dle jeho momentální chuti a schopností. Vedle samostatné práce převládaly aktivity ve dvojicích nebo individuální práce dítěte, při které učitelka zaujala pozici asistentky při obtížnějších činnostech. Zároveň většina činností byla vedena na bázi dobrovolnosti. Kdo byl unavený nebo se dané aktivity nechtěl zúčastnit, měl možnost si zvolit práci s inovativními pomůckami, jež jsou v každé třídě umístěny pro celodenní stimulaci smyslů.

Všechny sledované činnosti napříč třídami provázela souhra v interakci mezi učitelkou a dětmi. Vzájemná důvěra a partnerská atmosféra byla viditelná ve všech třídách. Děti pracovaly s vnitřní motivací, zaujaté danou činností, bez napětí.

Při realizaci společných aktivit s rodiči byl kladen důraz na rozdělení rolí při činnostech a na vzájemnou komunikaci mezi všemi aktéry. Děti se stávaly průvodci činností a rodičům vysvětlovaly společné úkoly (např. společné odpolední čtení, příloha č. 9). Aktivity, jež propojovaly geografickou oblast, čtenářskou gramotnost i zajímavosti o zvířatech žijících na Špicberkách, vedly děti i rodiče zajímavou formou k pozitivnímu vztahu ke čtení. Současně jsou inspirativními náměty pro pedagogy při výchovně-vzdělávacích činnostech (přímé pozorování garanta).

Zařazení inovativních metod a forem práce ve výchovně-vzdělávacím procesu v mateřské škole vyžaduje od celého pedagogického sboru systematické vzdělávání v aktuálních trendech předškolního vzdělávání. V době uzavření mateřských škol v souladu s aktuálními opatřeními souvisejícími s pandemií covidu-19 škola aktivně spolupracovala s ČŠI a celý tým se distančně účastnil tří celodenních vzdělávacích aktivit Podpora autoevaluace mateřské školy s využitím systému InspIS ŠVP (informační systémy České školní inspekce jsou k dispozici na www.csicr.cz.)

Další profesní rozvoj pedagogů je zajištěn pravidelným vzděláváním, buď společným, nebo dle individuálních požadavků a zájmu. Všechny učitelky absolvovaly semináře, jak metodicky vést aktivity v polytechnické oblasti a zařazovat je do výchovně-vzdělávacího programu v MŠ (viz Výroční zpráva 2018/2019, s. 7).

Další vzdělávání pedagogů úzce souvisí s rozvojem kompetencí učitelek, které byly zmíněny výše, a vedení mateřské školy dbá na pravidelnou účast všech učitelek na různých seminářích, které splňují nastavenou vizi školy zejména v oblastech rozvoje pregramotností. V příloze č. 10 nalezneme přehled ročního vzdělávání zástupkyně ŘŠ v rámci kurzů DVPP pro školní rok 2019/2020, plán účasti na dalším vzdělávání pro období 2020–2023 dokládá příloha č. 11. Zároveň se učitelky učí sebereflektovat svoji pedagogickou práci a také na základě svého každoročního sebehodnocení (příloha č. 12) vybírají kurzy a semináře k posílení svých kompetencí.

Bez vstřícnosti rodičů, jejich participace na akcích a vzájemné spolupráce by se nedařilo realizovat takové množství prožitkových aktivit, jaké během roku v MŠ probíhají. Jednou z priorit MŠ jsou právě pravidelné společné akce pro děti i rodiče, kdy jsou děti průvodci a seznamují rodiče s aktivitami buď na zahradě, nebo např. při čtenářských dílnách v interiéru školy. Zejména zásluhou ředitelky jsou rodiče přirozenou součástí života mateřské školy a zapojují se do činností ve škole i mimo ni. Tato skutečnost přispívá k otevřenému pozitivnímu klimatu uvnitř MŠ.

Nadstandardní nabídkou školy ve spolupráci s rodiči je každoroční týdenní sportovně‑ekologický pobyt dětí ve školce v přírodě v Bedřichově (viz Výroční zpráva 2018/2019, s. 15).

Od rodičů má vedení mateřské školy pravidelnou zpětnou vazbu formou anonymního dotazníku, zároveň jsou si učitelky vědomy důležitosti zdravé vzájemné komunikace, proto partnerská spolupráce mezi pedagogy a rodiči patří k prioritám školy. Jak bylo zmíněno výše, díky pomoci rodičů se mateřská škola zapojuje do vzdělávání dětí v mimoškolních edukačních prostředích.

příloze č. 1 nalezneme Výkaz o zápisu do předškolního vzdělávání, který dokladuje velký zájem rodičů o tuto mateřskou školu.

Pro bezproblémový vstup do předškolního vzdělávání rodiče vyplňují vstupní dotazník ohledně zájmů či specifik svého dítěte (příloha č. 14). Učitelé tak mohou s dítětem pracovat individuálně již od začátku jeho docházky do MŠ a případně předcházet nestandardním a pro dítě nepříjemným situacím.

Mateřská škola disponuje čtyřmi třídami, z toho ve dvou třídách jsou děti přijaté do povinného předškolního vzdělávání. Škola je vyhledávána rodinami, jež cílí na kvalitní přípravu dětí k primárnímu vzdělávání v posledním roce před vstupem do základní školy. Zároveň se v přípravě na vstup do ZŠ zohledňují individuální potřeby dětí, dokladem tohoto diferencovaného přístupu může být počet dětí v předškolních třídách, kdy v jedné třídě je pouze deset dětí, které potřebují klidnějšís a dle jejich specifik pohodovější atmosféru, jež necílí na rychlost a výkon.

Předškoláci navštěvují 4x ročně základní školy v dané lokalitě a jsou zapojeni do výuky v 1. třídách. Jak od rodičů, tak i od učitelů v ZŠ mají učitelé MŠ pozitivní zpětnou vazbu o připravenosti dětí na vstup do ZŠ. V době pandemie covidu-19 škola flexibilně reagovala na daný stav a nastavila komunikaci s rodiči i dětmi distanční formou. Předškoláci pravidelně plnili úkoly na webu školy a za pomoci rodičů se připravovali na přechod do primárního vzdělávání. Komunikovali se svými učitelkami prostřednictvím elektronické pošty.

Důležitou determinantou takto nastaveného vzdělávání v dané MŠ je společná vize celého pedagogického sboru, týmovost a otevřená spolupráce napříč třídami. Z rozhovoru se zástupkyní ředitelky školy vyplývá, že kolektiv celé MŠ (učitelé + provozní zaměstnanci) vytváří pozitivní klima školy. Personální otázka je velmi důležitá právě pro zařazení netradičních metod a forem při výchovně-vzdělávacím procesu a jejich prostupnost do všech tříd. Kreativita učitelů a jejich zájem se stále vzdělávat je důležitým pilířem této mateřské školy.

Dalším neméně důležitým kritériem při takto nastaveném vzdělávání je spolupráce s rodiči. MŠ se nachází v klidné lokalitě krajského města s moderní zástavbou rodinných domů. Většina rodin, jejichž děti navštěvují tuto mateřskou školu, patří mezi rodiny se středním až vyšším socioekonomickým statusem (rozhovor se ZŘŠ). Právě rodiče jsou často prostředníkem při domluvě spolupráce MŠ s externími partnery pro zajímavé exkurze dětí (odborné laboratoře, ekocentra, dílny…). Zároveň někteří rodiče podporují školu i finančně formou sponzoringu. Ne každá mateřská škola může v zajišťování prožitkových aktivit spoléhat na pomoc rodičů. Pro jinou MŠ může být neochota rodičů s mateřskou školou více spolupracovat zásadně limitující.

V neposlední řadě je nutné zmínit aktivní spolupráci MŠ s externími partnery – institucemi z regionu – při tvorbě vzdělávacích aktivit. Tato vzájemná spolupráce není vždy samozřejmostí, v obecném kontextu lze hovořit o regionální záležitosti, která je pro tuto MŠ příležitostí, pro jinou může být limitující.

Takto nastavený systém je velmi náročný pro pedagogický sbor z hlediska pracovního nasazení všech učitelů. Současně je ze strany rodičů očekáván samozřejmý vysoký standard ve spolupráci, v komunikaci i rozvoji dětí. Pro samotné děti je tato mateřská škola jistě velkou příležitostí k jejich všestrannému rozvoji. Potenciálně rizikovým by mohly být personální výměny ve sboru, byť vynucené třeba vnějšími okolnostmi (mateřská dovolená, přestěhování apod.). Na druhou stranu lze důvěřovat nastavenému systému výběru zaměstnanců a péči o jejich další rozvoj, že i případné personální změny ve sboru budou zvládnuty tak, aby to nenarušilo popisovanou kvalitu mateřské školy.

Mateřská škola “V zahradě“, Liberec se nachází uprostřed zástavby starších rodinných domů v okrajové části města jménem Růžodol. Je obklopena rozsáhlou architektonicky a umělecky řešenou zahradou, která poskytuje bezpečná a nápaditá zákoutí k dětským hrám a současně je přirozeným pokračováním podnětného prostředí k podpoře interaktivního vzdělávání dětí.

Interiér i exteriér školy respektuje aktuální bezpečnostní a hygienické normy pro oblast předškolní výchovy a vzdělávání a současně evokuje rodinné prostředí. Převažujícím materiálem pomůcek i vybavení je dřevo. Výběru, účelnosti a kvalitě je věnována velká pozornost. Zřizovatelem školy je obec. Ředitelka školy byla na vedoucí pozici jmenována a obhájila tento post opakovaně.

Původní budova byla postavena v roce 1897 v jedné z nejkrásnějších čtvrtí města jménem Rosenthal. V roce 2020 dovršila škola 100 let od odkoupení budovy pro účely České matiční školy v Liberci. O zmapování historie školy se zasloužili rodiče, děti i celý tým současné MŠ.

Kapacita čtyřtřídní mateřské školy rodinného typu je 77 dětí, kterým nabízí celodenní výchovu a vzdělávání celkem devět učitelek (8,45 úvazku) a čtyři provozní pracovníci. Rodiče dětí preferují vysokou kvalitu vzdělávací a výchovné nabídky školy. Téměř polovina dětí je starších pěti let a účastní se povinného předškolního vzdělávání. Přednostmi mateřské školy jsou podpora individualizované výchovy a vzdělávání, konzultace s rodiči, otevřené projekty, ekologické programy a spolupráce se zahraničními partnery.

Více o škole zde.

Pro dokladování daného kritéria byla využita kombinace několika výzkumných metod:

  • Analýza dokumentů školy (ŠVP, výroční zprávy, školní řád).
  • Analýza výsledků šetření ČŠI (2019).
  • Přímé pozorování při výchovně-vzdělávacích aktivitách.
  • Přímé a zprostředkované pozorování při akcích MŠ dokladujících kritérium 4.2.
  • Terénní poznámky z návštěv školy (pozorování dětí při aktivitách, pozorování interakce způsobu komunikace mezi učitelkami a dětmi, neformální rozhovory garanta s učiteli).

Hlavním znakem sledované mateřské školy je způsob předškolního vzdělávání cílící na specifické metody a formy výchovně-vzdělávacích činností s přesahem do aktivit reálného života. Determinantou tohoto způsobu práce je přístup pedagogů a jejich průběžné vzdělávání v rámci DVPP. Pedagogický tým realizuje vzdělávací a výchovný proces především metodou prožitkového a kooperativního učení. Denně jsou tak dětem nabízeny činnosti, které jsou založeny na přímých zážitcích podporujících zvídavost a potřebu objevovat. Současně podněcují radost dítěte z učení a poznávání nebo získávání nových zkušeností či dovedností. Rozvíjení nadání dětí je cíleně podporováno individuálními vzdělávacími programy a nadstandardními aktivitami mimo hlavní činnost školy.

Právě díky volbě různých strategií pro plnění výchovně-vzdělávacích cílů za použití různorodých metod a forem práce a s využitím adekvátních pomůcek při prožitkovém učení lze nazvat tuto MŠ příkladem inspirativní praxe, což jsme na ukázkách některých aktivit dokladovali. MŠ si vybudovala tradici rodinné, kvalitní a bezpečné MŠ, k níž má rodičovská veřejnost důvěru, nadstandardně se školou spolupracuje, zapojuje se do společných aktivit a sponzorsky škole pomáhá.

Výkazy o zápisu k předškolnímu vzdělávání v MŠ
Zahradní projekt ,,Učíme se v zahradě“ - ,,Co plave a co klesá“ - popis a fotodokumentace
Figurková školička - práce s látkovou šachovnicí - popis projektu, jeho cíle a pomůcky
Téma pro polytechnickou výchovu a vzdělávání PAMPELIŠKY - popis projektu, jeho cíle a fotodokumentace
KNÍŽKA S PŘÍBĚHEM z proutěného košíku - plakát
Zahradní slavnost - Louka plná hmyzu - plakát
Gramotnosti ve vzdělávacích oblastech - Předškolní vzdělávání - co by měli děti ovládat
Čertovská přehlídka - fotodokumentace (po kliknutí na odkaz se stáhne soubor .zip)
Hodnotící zpráva ze vzdělávací akce - autorské čtení
Údaje o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků - 2019/2020
Plán dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků pro období 2020 - 2023
Sebehodnocení pedagoga – příklad
Učíme se v zahradě – přehled aktivit pro školní rok 2020/2021
Dotazník pro rodiče (zákonné zástupce) nově nastupujících dětí
Ukázka týdenních plánů distančního předškolního vzdělávání
Distanční předškolní vzdělávání pro předškoláky - příklad činnosti

Autorky: Helena Picková, Vlasta Tesařová
 

odkaz na kritérium