Vnímané pozitivní změny v řízení a chodu školy byly potvrzeny uskutečněnými rozhovory (v červnu a červenci 2020). Rozhovory vedla autorka příkladu insiprativní praxe, zúčastnili se jich tři pracovníci ze školy (byli vybráni ti, kteří mají dlouholeté zkušenosti a mohli srovnávat chod školy a kvalitu řízení s předchozím vedením – individuálních rozhovorů se zúčastnili dva pedagogičtí pracovníci, jeden nepedagogický pracovník). Dále byl veden rozhovor se starostou obce a zároveň zřizovatelem školy v jedné osobě, který je pochopitelně v častém kontaktu s vedením školy. Pro rozhovor byly připraveny dvě anketní otázky zaměřené na působení ředitelky školy.
Otázka č. 1
Jak vnímáte nové vedení školy? Co podstatného se změnilo v chodu a řízení školy pod vedením současné ředitelky za poslední dva roky?
Shoda v odpovědích ve smyslu: V chodu a řízení školy si u současné ředitelky velmi vážím komunikativnosti (pedagogové, rodiče i žáci – pomáhá upevnit rodinný typ školy), přístupnosti novým nápadům a snahy o jejich realizaci (včetně finančního zajištění), pokud jsou pro ZUŠ přínosné.
Ředitelka se svou otevřeností a vstřícností snaží vytvořit přátelské pracovní prostředí, kde pedagogové cítí podporu a v rámci možností volnou v ruku v tom, jak svoji práci dál posunout a rozvíjet nové, třeba i netradiční projekty.
Z rozhovorů dále vyplynulo, že v současné době se projevuje velká spokojenost rodičovské veřejnosti s činností školy. Dříve byl vyučován pouze obor hudební, rodiče oceňují zavedení literárně-dramatického oboru, který ředitelka vede. Literárně‑dramatické oddělení vzbudilo v Chrástu a okolí velký ohlas, „doslova přitáhlo zájem okolí“. Tázaní se dále vyjadřovali ke zlepšení vztahů mezi obcí a školou v oblasti komunikace. Škola i zřizovatel (zastoupený starostou) se vzájemně informují, plánují společné akce (nyní je aktuálně řešena budova nádraží, která by mohla být v budoucnosti vhodným objektem pro uměleckou školu) apod.
Otázka č. 2
Co inspirativního škola pod vedením současné ředitelky může nabídnout, co by mohlo oslovit i jiné školy?
Opět shoda v odpovědích ve smyslu: ZUŠ Chrást díky svojí velikosti (myšleno kapacitou žáků) nabízí především blízkost dětem a jejich rodinám. Díky našim pobočkám se snažíme úzce spolupracovat s místními základními a mateřskými školami, naši žáci se zapojují do kulturního života přímo v obci, kde žijí, mají zde tedy své rodiny a přátele. Naši žáci a učitelé se podílejí na kulturních a společenských akcích v obcích, kde máme hlavní budovu nebo pobočky, což je pro nás hodně důležité.
Během „koronavirové“ výuky (na jaře 2020) se všichni učitelé za podpory ředitelky podle svých možností maximálně snažili zabezpečit především kontakt se svými žáky a každý si velmi rychle našel cestu, která mu byla nejbližší, ať už to byla podpora po telefonu, e‑mailu, přes videohovory, nebo instruktážní videa. Vzniklo také několik videokoncertů, každý z nich měl svoje téma a podtitul a vše bylo dramaturgicky a technicky zpracováno (příloha č. 9).
Díky Šablonám od ledna 2020 je zavedena nová funkce školního asistenta, který má na starost například pomoc při výuce u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, pomáhá při organizaci společných akcí a v neposlední řadě má na starost také komunikaci na sociálních sítích – škola má nově svoji stránku na Facebooku.
V rámci doplňkové činnosti se také v minulém školním roce otevřel kroužek pro maminky s dětmi „Zpívánky pro nejmenší“, který nabízí opět možnost seznámit se se školou a hudbou dávno předtím, než děti dosáhnou věku pěti let, kdy mohou začít na škole studovat.
Z uvedeného vyplývá, že spolupracovníci i zřizovatel oceňují zejména komunikaci a podporu ředitelky školy všem subjektům, její tvůrčí přístup k činnostem školy a snahu oslovit širokou veřejnost.