Profesní partneři
Škola cíleně a oboustranně spolupracuje s profesními partnery, kteří zajišťují rozvoj odborných kompetencí žáků realizací praktické výuky žáků. Škola buduje síť profesních partnerů dlouhodobě. Jedná se o takové, kteří představují skutečnou kvalitu v oblasti poskytování sociálních služeb. Praktická výuka je ve školním vzdělávacím programu koncipována jako průběžná odborná praxe v rozsahu 6 vyučovacích hodin týdně ve 4. ročníku a souvislá odborná praxe v rozsahu 6 týdnů za celou dobu vzdělávání (především však 3. a 4. ročník). Průpravnými vyučovacími předměty jsou např. pečovatelství, sociální péče, sociální politika, základy pedagogiky, psychologie, právo.
Průběžná odborná praxe probíhá v prostředí sociálních, školských nebo zdravotnických zařízení. Výuka je organizována způsobem, aby žáci prošli všechny úseky práce pro zajištění komplexních poznatků a aby současně také měli možnost najít vlastní profesní profilaci. Na pracovištích probíhá odborná praxe pod vedením pověřených zaměstnanců pracovišť. Všechna pracoviště mají s praxí žáků školy mnohaleté zkušenosti. Dochází k jednání s vedoucími jednotlivých pracovišť, kteří jsou seznámeni s osnovami odborné praxe. Jsou projednána vzájemná očekávání a veškeré podmínky včetně počtu umístěných žáků, rovněž BOZ příslušných pracovišť. V oblasti odměňování pověřených zaměstnanců pracovišť má škola v rámci Dohody o spolupráci projednáno, že žádný z účastníků dohody nebude požadovat na druhé smluvní straně finanční či jiné plnění z činnosti žáků při uskutečňování praxe. Pouze v odůvodněných případech škola uzavírá s pověřeným externím pracovníkem DPP, odměňování pak probíhá dle platných předpisů. Dle počtu žáků ve třídě se na realizaci praxe podílejí také 2–3 učitelky školy. Ředitelka školy schvaluje jednotlivá nová pracoviště pro praktickou výuku a řeší právní náležitosti. Rovněž provádí kontrolní činnost.
Pověření zaměstnanci sociálních partnerů se žáky velmi intenzivně pracují, plánují jim činnosti zvlášť pro každý den, pomáhají jim nalézt vlastní profilaci, vedou žáky k profesionálnímu jednání (např. eliminace přenášení osobních problémů na klienty), současně si vybírají potenciální zaměstnance. Na jednom z pracovišť (Domov svatého Karla Boromejského) je realizován ojedinělý projekt, v němž se naplňuje nový typ spolupráce. Vzniklo zde Oddělení trestu jako součást Vazební věznice v Ruzyni. Jelikož Domov svatého Karla Boromejského současně pečuje o nemocné, vzniká pro odsouzené ženy zcela nová příležitost pracovat jako sanitářky. Pro tuto práci mohou získat osvědčení a novou kvalifikaci uplatnit ve zdravotnických nebo sociálních službách po propuštění z výkonu trestu. Žáci školy přicházejí s osobami ve výkonu trestu do styku, protože tyto pracují na všech odděleních – např. jako pomocné síly v kuchyni, při úklidu nebo hygienické péči. Většinou se jedná o ženy odsouzené za méně závažné delikty. Pro žáky školy i odsouzené je to však oboustranně zajímavá zkušenost (projekt úspěšně funguje).
Hodnocení žáků je prováděno na základě kombinace ústního zkoušení teoretických znalostí (komunikační dovednosti žáka výstižně formulovat myšlenky včetně komunikace s klientem, argumentace, diskuse na dané téma, logické myšlení, schopnost uvádět učivo do souvislostí s jinými vyučovacími předměty) a písemného zkoušení (důraz na správnost a přesnost z hlediska odbornosti, dovednost samostatně zpracovat zadaný úkol, jazyková správnost). Hodnocení praktických dovedností při jejich aplikaci v péči o různé skupiny klientů (schopnost aplikovat teoretické znalosti do praxe, dodržení správného pracovního postupu, zdůvodnění pracovního postupu, dovednost pracovat samostatně i podle metodických instrukcí, dovednost prezentace vlastní práce, organizace práce, dodržení zásad bezpečnosti) provádí pověřený zaměstnanec externího pracoviště na předepsaném formuláři (viz příloha č. 1) vypracovaném školou dle stanovených kritérií (viz příloha č. 2). Hodnocení odborné praxe ve 3. ročníku je součástí některých vyučovacích předmětů, ve 4. ročníku se jedná o samostatný vyučovací předmět.
Souvislá odborná praxe žáků probíhá částečně na školních pracovištích, částečně v místě bydliště žáka (v zařízeních, která si žáci individuálně zvolí a projednají). Po vyjednání podmínek souvislé praxe se zařízením je ze strany školy praxe smluvně zajištěna. Na souvislé odborné praxi žáci pracují samostatně, bez přímého vedení učitele. Kontrola je zajištěna buď telefonicky, nebo návštěvou pracoviště jednotlivými vyučujícími. Na činnost žáků na pracovišti dohlíží určený pověřený pracovník, který se také podílí na hodnocení práce žáků. Popis konkrétních činností žáci dokládají zprávou z praxe (viz příloha č. 3).