Uvedený příklad inspirativní praxe je poměrně široce pojatý. Popisovaná škola má respektující přístup zaměřen na všechny klíčové aktéry – děti, jejich rodiče i všechny zaměstnance. Děje se tak mnoha formami, které jsou popsány. Důležité je, že jde o koncepční, navzájem provázaný systém.
Uvedená škola patří k malým, ovšem mnohé postupy jsou přenositelné kamkoliv – i do velkých škol, minimálně například u osvícených pedagogů do jejich tříd. Hlavním poselstvím je však inspirativní přístup vedení školy, které shora může postupně vybudovat kvalitativně velmi dobrou síť vztahů uvnitř.
V žádném případě to není krátký a snadný proces. Nezbytné je věnovat mu cílenou pozornost, postupovat krok za krokem, snažit se docílit na hlavních bodech shodu v rámci pedagogického sboru – v tom je klíčová role vzdělávání, ideálně celé sborovny naráz včetně podpůrného personálu.
Škola má ve svém působení v oblasti vzájemného respektování prokazatelné výsledky – žáci pracují samostatně, neplýtvají energií na vzdor a dovedou kultivovaně diskutovat, sdělovat odlišný názor, dokážou přistoupit na kompromis, snaží se hledat řešení a dohodu, vzájemně si nabízí pomoc a radu. Když se něco nedaří ve vztazích, jsou schopni se vzájemně podporovat a směřovat k funkčnímu řešení. Respektují zvláštnosti každého jednotlivce, vzájemně se ale nebrzdí a jsou schopni pracovat každý svojí rychlostí.
Velmi inspirativní je dosažená míra spokojenosti pedagogů (ověřováno v týmových i individuálních rozhovorech, mentorské práci, POPR i dle srovnání s jinými školami v průběhu vzájemných návštěv a mikrostáží, jakož i při účasti v programu Učitel naživo). Díky respektujícímu přístupu a týmovému vedení zaměstnanci takřka vůbec neplýtvají energií na kolegiální spory, energii vrhají na pozitivní věci směrem k dětem. Nejsou to vůči vedení školy pasivní cestující – jejich slovo je bráno v potaz, jsou považováni za odborníky, proto školu berou za svou a jsou ochotni aktivně pracovat v její prospěch.
Podobně je tomu se zapojením rodičů, kteří taktéž berou školu za svou, jak vyplynulo z rozhovorů i pravidelných dotazníkových šetření. Církevní ZŠ a MŠ Archa se daří velmi dobře naplňovat pojetí komunitní školy, účast na všech akcích, především pravidelných školních slavnostech několikrát do roka je mezi rodiči velmi vysoká.
Popisovaný příklad je důkazem, že kvalita není na prvním místě o financích, na které se většina škol vymlouvá. Archa je podfinancovaná mnohem více, než je průměr, církevní zřizovatel není v tomto ohledu žádná výhoda, mzdy jsou podprůměrné oproti jiným školám, a přesto je nasazení pedagogů ve srovnání s běžnými ZŠ mnohem vyšší.