Anotace:
Žáci pracují s číselnými pyramidami a trojúhelníky, řeší problémové úlohy, ve kterých musí pracovat s inverzní početní operací, ale i s neznámou (je jim nabídnuta strategie odhadování velikosti neznámého čísla a postupného přibližování se k jeho správné hodnotě). Úkolem žáka je sledovat, jak spolu souvisejí jednotlivá čísla v číselných obrazcích. Žáci pracují v oboru do 100. Cílem není pouze procvičovat početní operace, ale zejména se soustředit na jejich vlastnosti a na vlastnosti uvnitř číselných obrazců. Žáci během řešení sledují, jak se změna jednoho čísla projeví na změně čísel v sousedních polích. Hledají vhodný postup, jak se dobrat ke správnému výsledku, formulují závěry svého zjištění a hodnotí zvolený postup řešení.
Žáci jsou hodnoceni podle toho, jak dokážou využívat zkušenosti z řešení předchozích úloh při řešení podobného typu úloh, zda dokážou odhadovat čísla a upravovat jejich hodnoty tak, aby se přiblížili hledanému výsledku. Hodnocení je zaměřeno na žákovu schopnost vystihnout podstatu problému a jeho dílčích souvislostí a naplánovat postup řešení.
Předmět
Matematika a její aplikace
Věk – cílová skupina
3.–4. ročník ZŠ
Hodnocená klíčová kompetence
kompetence k řešení problému
Časová dotace
(rozsah výuky)
1–2 vyučovací hodiny
Podrobnější informace naleznete v souboru Základní informace