Všestranně bouřlivý rozvoj činnosti Lužánek po roce 1989 měl kromě převahy pozitivních aspektů i přinejmenším jeden problematický – vše se dělo rychle, živelně, nekoordinovaně a mnohdy i bez zpětné vazby. Lužánky využily svůj velký potenciál a zažívaly obrovský nárůst aktivit, účastníků vzdělávání a nadšených pedagogů s nápady. Středisko se začalo rozrůstat, vznikala odloučená pracoviště. Bylo tedy potřeba vytvořit strukturu, hierarchii a systém řízení jednotlivých agend.
Pro udržení efektivního fungování organizace bylo důležité definovat misi, jinými slovy smysl existence Lužánek, najít odpověď na otázky: „Kdo jsme?, Proč existujeme?“, najít shodu a stanovit strategické cíle. S tím souvisel přechod na strategické plánování, v němž víc než o čísla a výkony šlo o hodnoty, na nichž chtěla být organizace postavena. Intuitivní řízení bylo potřeba změnit na manažerské, firemní.
Do tvorby strategie se organizace rozhodla hned od začátku zapojit všechny skupiny, jichž se vzdělávání v Lužánkách týkalo – kromě pedagogů jako přímých tvůrců vize a strategie také provozní zaměstnance, kteří se rovněž účastnili výjezdních zasedání. Organizace nezapomínala ani na účastníky zájmového vzdělávání a rodiče, kteří rozhodují, zda do střediska jejich dítě půjde. Vidí organizaci z druhé strany. „Lužánečtí“ pravidelně zjišťují spokojenost účastníků a jejich rodičů a dávají prostor k vyjádření nápadů na zlepšení. Děje se tak prostřednictvím přímého kontaktu a komunikace s nimi a prostřednictvím dotazníkového šetření. Důležitým článkem při tvorbě strategie je zřizovatel, který by v každém případě měl o tvorbě strategie vědět a mít možnost se zapojit. V případě Lužánek se zřizovatel zapojuje do tvorby vize na výjezdním zasedání už od roku 2010 a je tak seznámen s tím, co organizace tvoří, má možnost se ke strategii vyjádřit a vložit myšlenky krajské či celostátní vzdělávací politiky. Představení hotového strategického dokumentu zřizovateli se stalo samozřejmostí.
Vlastní proces stanovení mise, definování vize a tvorby strategických dokumentů střediska si postupně představíme ohlédnutím do dvacetileté minulosti.
Každoroční výjezdní setkání se v roce 2005 zaměřilo na tvorbu první potřebné strategie pro pětileté období a ke stávajícímu ročnímu plánování činnosti se přidalo i plánování vizionářské. Výjezdní setkání, na němž se strategie tvořila, probíhalo čtyři dny. Organizace si najala facilitátora, který osm zaměstnanců v prvním dnu procesem tvorby strategie provedl, stanovil scénář postupu během následujících tří dnů a garantoval vlastní průběh tvorby strategie, ne strategii jako dokument. Od druhého dne se přidala k tvorbě strategie další část interních pedagogů (cca 40). Podle nastaveného scénáře pracovalo osm proškolených facilitátorů s různými skupinami pedagogů na zadaných úkolech, složení skupin se průběžně měnilo. Probíhala nejen intenzivní celodenní práce jednotlivých týmů, ale rovněž společné konzultace všech zúčastněných. Důležitou myšlenkou celého setkání pedagogických pracovníků byla socializace, společná práce různých lidí a sdělování myšlenek. Obměna složení týmů v průběhu tvorby strategie umožnila jejich tvůrcům slyšet i názory pedagogů a zaměstnanců z jiných pracovišť, se kterými se vzájemně při práci nesetkávají. Prezentace výsledků skupinových úkolů se uskutečnila různými formami. Cílem bylo získat v krátké době co nejvíce zkušeností, materiálů a myšlenek, což se podařilo. Největším problémem bylo jejich následné uchopení. „Vize 2010“ jako strategický dokument vznikala ještě dalších pět měsíců. Na její tvorbě a úpravách se podílelo pět členů vedení. Výsledkem byla stanoviska k zaměření Lužánek z hlediska cílových skupin, obsahu činnosti, forem vzdělávání podle vyhlášky o zájmovém vzdělávání i z hlediska metod práce a nalezení jednotícího prvku lužánecké výchovy.
Postupem času se ukázalo, že šlo o vizionářský dokument, se kterým se však málo pracovalo. Chuť a nadšení lidí při tvorbě strategie byla větší než vlastní využití dokumentu v pěti letech, na které byl vytvořen. S materiálem pracoval jen vrcholový management střediska.
Vedení muselo vyřešit tento problém při chystání další pětileté etapy plánované činnosti Lužánek. Obávalo se, že do stejné akce už nepůjdou pedagogové se stejným nasazením. Položilo si otázky, jak na to jinak, co změnit, jak vzbudit zájem a aktivitu lidí a jak efektivně evaluovat. Řešením byla změna průběhu tvorby společné strategie, nalezení nového motivačního prvku pro práci na strategii pro léta 2010–2015, při tvorbě méně využívat pojmy strategického managementu (SWOT analýza, SMART metoda, Chytré cíle, Matice odpovědnosti apod.), strategii tvořit samostatně bez externího facilitátora formou srozumitelného příběhu pro všechny – jak si představujeme Lužánky 2015.
Tradičně se uskutečnilo výjezdní setkání pedagogů, jehož průběh byl obdobný jako před pěti lety – s tím rozdílem, že chyběl externí facilitátor. Vedení připravilo proces tvorby, který v jeho průběhu supervidovalo. Na vlastní tvorbě se podílelo osm facilitátorů z řad interních pedagogů s manažerským vzděláním. Strategie „Lužánky 2015“ vznikla využitím podkladů ze setkání pedagogů již v kratší době (cca jeden měsíc) a byla výsledkem práce pouze jednoho člověka – ředitele střediska volného času (příloha č. 1).
V pořadí třetí strategie pro léta 2015–2020 a její tvorba byla přizpůsobena postupně se měnícím podmínkám a vycházela ze zkušeností vedení. Důležitou součástí byla revize stávající strategie a hledání další cesty, kam se posunout (příloha č. 2).
Průběh vlastní tvorby strategického dokumentu byl postaven na myšlence, že není potřeba, aby facilitátory byli lidé s manažerským vzděláním, kteří jsou většinou i vedoucími pracovníky a lídry v zájmovém vzdělávání. Naopak jimi budou běžní pedagogové s pověřením činností facilitátora a dosavadní lídři (vedoucí pracovníci) se stanou členy pracovních skupin. Průběh tvorby byl obdobný jako u předchozích strategií. V prvním dnu zkušení facilitátoři zaškolili nové, kteří se od druhého dne ujali práce se skupinami pedagogů. Prokázala se jejich velmi dobrá příprava, zodpovědnost a schopnost vypořádat se se zadaným úkolem. Touto formou tvorby strategie byly pracovní skupiny obohaceny o názory „tahounů“ – lídrů střediska. Motivací facilitátorů pro tuto činnost bylo přesvědčení o potřebné strategii a jejím následném využívání. Aktéři zájmového vzdělávání dostali velký prostor pro zapojení do tvorby obsahu i pravidel jejich činnosti (příloha č. 3).
Veškerá aktivita Lužánek od roku 1989 do roku 2019 včetně tvorby strategie byla spojena s jejich bývalým ředitelem. V roce 2020 se připravovala strategie „Vize 2025“ již pod novým vedením, které při plánování strategického dokumentu rovněž vycházelo z revize „Vize 2020“, dále ze zadání zřizovatele, vize nového ředitele a názorů jednotlivých zaměstnanců střediska prostřednictvím anketního šetření zaměřeného na pět oblastí (obsah, klienti, vnější vztahy, struktura a procesy fungování střediska a pracovníci, viz příloha č. 4).
Celé asi dvacetileté období, popisované v tomto PIP, je charakterizováno potřebou plánovat priority, mj. proto, že množství nápadů je mnohem větší než personální, materiální, prostorové a ekonomické možnosti organizace. Kromě vlastní invence (interních i externích) značně kreativních pracovníků Lužánek je to dáno také tím, že v kultuře organizace je vepsána snaha učit se od každého, kdo cokoli v jakémkoliv oboru činnosti střediska dělá lépe.
K využití vnitřního potenciálu slouží rovněž každoroční tří- až čtyřdenní výjezdní tzv. „rozjezdová“ soustředění pracovníků Lužánek v měsíci září s cílem generování a sdílení nových myšlenek a nápadů, revize fungování střediska v různých aspektech činnosti a s cílem vzájemného propojování (síťování) pracovníků. Jednou za pět let se v jejich průběhu tvoří již zmíněné strategie.
Lužánky se neuzavírají inspiraci a novým nápadům ani zvenčí organizace. Pravidelně každý rok v červnu probíhají třídenní exkurze zaměstnanců Lužánek do jiných středisek volného času či podobných zařízení v republice i v zahraničí. Podtitul těchto exkurzí zní „Jak to dělají jinde“. Jde o oboustranný prospěch. Navštívené organizace obdrží od lužáneckých zpravidla cennou zpětnou vazbu a mnohé z navštívených organizací využijí nabídky a přijedou se podívat do Lužánek. Každoroční přínos těchto benchmarkingových návštěv je nesporný – řada dobrých projektů by bez inspirace zvenčí vůbec nevznikla. Po dobrých zkušenostech z těchto inspirativních výjezdů v rámci republiky začalo vedení Lužánek využívat i časově rozsáhlejší inspirace v zahraničí (v Německu, na Slovensku, v Portugalsku a na Islandu).