Učitelka mateřské školy jako aktivní spolutvůrce kvality předškolního vzdělávání

Příklad inspirativní praxe popisuje mateřskou školu, která svým charakterem představuje otevřené vztahy na pracovišti podporující týmové učení, výměnu a sdílení zkušeností z pedagogické činnosti učitelek. Ukazuje způsoby, jakými mohou učitelky převzít zodpovědnost za svůj profesní rozvojzměnit zaběhnuté stereotypy vzdělávání dětí předškolního věku představující frontální způsob organizace řízených činností směrem k individualizaci předškolního vzdělávání.

Příklad inspirativní praxe přináší doklady v podobě portfolií učitelek, videozáznamů jejich pedagogické činnosti, záznamů z pedagogických rad (včetně videozáznamu) a hospitací, jak lze v poměrně krátkém čase rozvinout profesní dovednosti učitelek, a tak zefektivnit předškolní vzdělávání s důrazem kladeným na osobnostní rozvoj každého dítěte. Výše zmíněné doklady odkrývají cestu, kterou ušla mateřská škola v posledních třech letech. Plasticky zobrazují změny v přístupech k dětem, které se týkají komunikace, diagnostických dovedností učitelek, způsobu plánování, organizace řízených a polořízených činností, řešení problémových situací atd. Klíčem k proměně profesních dovedností je schopnost učitelek reflektovat svoji profesionalitu a aktivně se spolupodílet na vytváření obrazu kvalitního vzdělávání v mateřské škole. To vše ovšem za vydatné podpory ze strany vedení mateřské školy.

Kritérium ČŠI, které je v tomto příkladu inspirativní praxe představeno, je specifikováno následujícím popisem: „Pedagogové svoji práci pravidelně vyhodnocují. Jsou aktivní v přístupu ke svému profesnímu rozvoji. Pravidelně se účastní kurzů a seminářů k doplnění svého vzdělání a odborných dovedností. Účelně využívají i samostudia a rozmanitých efektivních forem sdílení zkušeností. Zajímají se o nové trendy a získané poznatky efektivně uplatňují ve výuce.“

V následujícím textu se klíčovými stávají pojmy „aktivně“ a „profesní rozvoj“. Jádrem následujícího popisu budou konkrétní aktivityplány profesního rozvoje (DVPP, samostudium) učitelek mateřské školy v Drnholci. Ty budou sledovány v kontextu sdílení zkušeností mezi učitelkami, které je považováno za jeden z nejefektivnějších nástrojů profesního rozvoje (vzájemné hospitace, diskuse na pedagogických radách). Jeden z nejdůležitějších aspektů aktivního profesního rozvoje je jeho pravidelné vyhodnocování a dokladování (např. prostřednictvím videonahrávek či v profesním portfoliu), které umožňují sledovat rozvíjející se profesionalitu učitelek v jejich práci.

Profesní rozvoj učitelů je velmi individuální proces závislý na mnoha faktorech a také na míře reflektivity, kterou každý z nich vykazuje. Kromě rodinného zázemí a osobnostního charakteru učitele patří k těm nejdůležitějším faktorům především míra podpory profesního růstu ze strany vedení mateřské školy, v našem případě vedoucí učitelky mateřské školy. Dalším faktorem je klima školy. Klimatem mateřské školy podporujícím profesní rozvoj učitele myslíme otevřené partnerské vztahy na pracovišti, které vedou ke sdílení zkušeností, inspiraci a výměně názorů.

Vedoucí učitelka mateřské školy v Drnholci systematicky vytváří tzv. učící se organizaci. Tímto označením myslíme organizaci, ve které se zaměstnanci dobrovolně snaží neustále rozšiřovat své vědomosti a dovednosti, které jsou potřebné pro individualizované předškolní vzdělávání. Jde o vytváření atmosféry, klimatu a kultury školy, v nichž vedení podporuje profesní rozvoj zaměřený na zvyšování osobní a profesní spokojenosti, posilování motivace a výkonu, schopnosti aktivního řešení problémů atd. K tomu využívá cílenou zpětnou vazbu, výměnu zkušenostísdílení informací mezi učiteli. Hlavním smyslem všech využívaných aktivit k podpoře profesního růstu učitelek je rozvoj dítěte, jeho předpokladů, schopností a dovedností hledáním účinných metod a forem diferenciace a individualizace vzdělávání ve prospěch dítěte.

Systematické kroky podporující profesní rozvoj učitelek sledované mateřské školy můžeme vidět jak v rovině zamýšleného kurikula prezentovaného ve školním vzdělávacím programu mateřské školy a ročním plánu, tak především v samotné realizaci, tzn. žitém kurikulu. Bližší informace k oběma rovinám najdeme v následujících kapitolách.

Výše uvedené kritérium „Pedagogové aktivně spolupracují na svém profesním rozvoji“ jsme se pokusili konkretizovat následujícími indikátory:

  • plánovaná podpora profesního rozvoje je důsledně naplňována reálnými aktivitami (např. sdílení zkušeností na pedagogických radách);
  • učitelky pravidelně vyhodnocují svoji práci konkrétními aktivitami doloženými v profesním portfoliu (využití evaluačních nástrojů, videozáznamy vlastní práce apod.);
  • učitelkám je poskytována zpětná vazba jejich práce a jsou hodnoceny konkrétní výkony (např. prostřednictvím hospitací);
  • na základě sebehodnocení a výsledků hodnocení práce učitelek je plánován jejich další seberozvoj, čemuž odpovídá účast na dalším vzdělávání (kurzy, semináře, četba odborné literatury apod.);
  • nabyté poznatky a dovednosti získané seberozvojem a podporou profesního rozvoje uplatňují učitelky při vzdělávání dětí.

Následující text je strukturován podle výše uvedených indikátorů, a to jak z hlediska zamýšleného (plánovaného), tak žitého kurikula. Informace, které se v něm objevují, vycházejí z dat získaných analýzou dokumentů (školní vzdělávací program mateřské školy, roční plán, záznamy z pedagogických rad, hospitační záznamy, profesní portfolia učitelek), analýzou videozáznamu pedagogické radyrozhovorů s učitelkami. Videozáznam pedagogické rady sloužil jako nástroj triangulace pro rozhovory s vedoucí učitelkou a učitelkami mateřské školy a pro analýzu dokumentů.

Realizace podpory profesního rozvoje učitelek je popsána ve školním vzdělávacím programu (ŠVP, www.drbnik.cz). V kapitole 3.6 Personální a pedagogické zajištění ŠVP je mj. uvedeno, že vedoucí učitelka podporuje profesionalizaci týmu, sleduje udržení a další růst profesních kompetencí všech pedagogů, což je dále dokladováno v evaluačním systému, kde se píše o hospitacích, plánu pedagogických rad, ale také o sebehodnocení učitelek, ke kterému využívají v mateřské škole Drnholec evaluační nástroj Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy (Syslová, 2013; Syslová & Chaloupková, 2015). Podrobněji se práci s tímto nástrojem věnujeme v dalších kapitolách.

Systém podpory profesního rozvoje a aktivního seberozvoje je dále konkretizován zejména v ročním plánu. Ten obsahuje plán hospitací a pedagogických rad. V plánu hospitací sice nenacházíme jejich konkrétní cíle, ale je v něm uvedeno, že budou využívány videonahrávky učitelek a vzájemné hospitace k diskusi. V plánu pedagogických rad je pak uvedeno, že jedním z povinných bodů těchto rad jsou diskuse nad videonahrávkami.

Naplnění tohoto plánu lze sledovat v záznamech pedagogických rad. Zpravidla byly pedagogické rady tematicky zaměřené. Některé byly věnované způsobu komunikace učitelky, její podpoře rozvoje kompetencí dětí, ale také např. způsobu vedení výukového, diskusního či reflektivního kruhu. Učitelky na pedagogických radách prezentovaly videozáznamy své pedagogické činnosti a následně se hodnotily navzájem (příloha č. 1). Posuzovaly, co bylo na práci pozitivního, co vnímají jako neefektivní. „Když je nás víc, tak přijdeme na víc věcí.“ Jedna z učitelek vyprávěla příhodu, kdy bylo kolegyni vytýkáno příliš řízených činností a minimum aktivity dětí. Tato učitelka se pokusila ve stejném tématu zorganizovat na základě doporučení vzdělávací práci jinak a pořídit o této změně videozáznam. Následně požádala ostatní učitelky, zda by se mohly na její novou videonahrávku podívat. Učitelky vyhledávají ve videonahrávkách pozitivní momenty směřující k diferenciaci vzdělávací nabídky, využívající aktivizující metody a podporující partnerskou komunikaci. Inspirují se tak navzájem k zefektivnění vzdělávacích procesů a současně reflektují úroveň svých profesních dovedností.

V plánu pedagogických rad na školní rok 2018/2019 bylo na listopad 2018 určeno téma projektování krátkodobých plánů a hodnocení individuálních schůzek s rodiči. Ze zápisu pedagogické rady je zřetelné, že se problematikou projektování učitelky podrobně zabývaly (příloha č. 2): „Zkoušely jsme si každá vzít kompetenci a hledat k ní cíle.“ Učitelky společně promýšlely, jak docílit konzistentnosti plánu ve smyslu propojení dlouhodobých a krátkodobých cílů a obsahu vzdělávání (vzdělávací nabídky) prostřednictvím zvoleného tématu. K prostudování jim byla doporučena skripta Projektování v mateřské škole (Syslová & Štěpánková, 2017). Dosud, pokud si učitelky nejsou plánem jisté, vedoucí učitelka jim s plánováním pomáhá.

Na pedagogické radě v tzv. přípravném týdnu (srpen 2018) si každá učitelka vylosovala téma z mentorských karet [mentorské karty učitelky využívají ke zkvalitňování pedagogické práce, zejména k reflexi a mapování pedagogické reality (Mentorské karty pro podporu a změnu učení, Česká asociace mentoringu ve vzdělávání)], které si měla připravit pro prezentaci na pedagogické radě v lednu 2019.

Videozáznam z pedagogické rady ze dne 29. 1. 2019 přináší doklady o sdílení zkušeností mezi učitelkamiklimatu vzájemné důvěry a otevřenosti. Na této pedagogické radě (příloha č. 3) přináší zástupkyně ředitelky ZŠ zpětnou vazbu ze svých hospitací a oceňuje připravenost vzdělávací nabídky, ale současně přináší také konkrétní návrhy na zlepšení, např. v poskytování zpětné vazby dětem. Vedoucí učitelka informuje o zajímavostech z DVPP, které realizovala v rámci projektu „Pregramotnosti“, do něhož je zapojená. Velký prostor byl věnován diskusi o odkladech školní docházky a návštěvě psychologa z pedagogicko-psychologické poradny, který v MŠ každoročně provádí depistáž školní zralosti.

Závěrečná část rady patřila prezentaci zadaných témat z již zmíněných mentorských karet. Prezentována byla témata profesní rozvoj, prostředí pro učení a aktivní učení (příloha č. 4). Prezentace tématu aktivní učení směřovalo k zodpovězení dvou otázek: Jakým způsobem zjišťujeme zájem o učivo a kdy? a Jak si děti vybírají činnosti a na základě jakých kritérií? V úvodu učitelka, která si toto téma vybrala, předestřela, že vycházela především ze zkušeností ze semináře „Metody aktivního učení“ a knihy Studie k předškolní pedagogice. Na první otázku odpověděla učitelka videonahrávkou, na které se dětí ptá, co by je zajímalo, co by se chtěly dovědět. Z odpovědí dětí lze vytušit, že je zajímá především, jak se co vyrábí (papír, sklo, plasty atd.), ale také zaznělo přání vědět, proč se dříve psalo perem (pozn. brkem). Následovala ukázka tematického plánu „Věci kolem nás“. Na druhou otázku zprostředkovala odpověď uvedením fotografií vzdělávací nabídky, které představovaly skupinové/kooperativní činnosti dětí k jednotlivým inteligencím (podle Gardnera). Např. tvorba papíru, vynálezu či přiřazování obrázků s činnostmi k nářadí a náčiní (vařečka, nůžky, nit apod.).

Každé téma vybrané z mentorských karet bylo zpracováno velmi osobitě (videonahrávka diskuse s dětmi či realizovaných činností, fotografie činností, prezentace tematického plánu, profesního portfolia apod.). Zpravidla také každá učitelka uvedla odbornou literaturu či seminář, ze kterého při zpracování tématu vycházela. Několikrát také zaznělo, že zpracování tématu přineslo učitelkám uvědomění si některých důležitých aspektů vzdělávání a jejich pojmenování. Právě verbalizace a propojování praktických zkušeností s teorií jsou základními stavebními kameny profesního rozvoje.

Kromě pedagogických rad, které směřují ke sdílení zkušeností se vzdělávací realitou, je vedoucí učitelkou podporována týmová práce např. tím, že učitelky plánují vzdělávání ve třídě společně. Nezáleží tedy na tom, která z učitelek má tzv. ranní směnu. Krátkodobé plány připravují obě učitelky, neboť v mateřské škole je vzdělávání dětí realizováno v průběhu celého dne.

Každá z učitelek prezentované mateřské školy dozrála v posledních třech letech k posunům v profesních dovednostech. Díky pravidelnému elektronickému vyhodnocování kritérií nástroje Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy (graf č. 1 a 2) jsou viditelné pokroky u jednotlivých učitelek v čase. Každá se posouvá jinak rychle a v jiných oblastech. Pro lepší evidenci indikátoru „Učitelky pravidelně vyhodnocují svoji práci konkrétními aktivitami doloženými v profesním portfoliu“ jsme vybrali učitelku s největšími pokroky.

Vybraná učitelka nastoupila do mateřské školy v Drnholci před třemi roky. Před nástupem do této mateřské školy působila 10 let v MŠ ve vedlejší vesnici. Podle jejích slov se považovala za velmi dobrou učitelku („děti i rodiče byli spokojeni, měli jsme dobré výsledky, téměř žádné odklady školní docházky“). Její zkušenosti s předškolním vzděláváním však byly velmi odlišné od přístupů, které byly realizovány ve sledované mateřské škole. Vzdělávání na původním pracovišti probíhalo v tradičním uspořádání volné hry při scházení dětí a následné frontální činnosti organizované po společném cvičení a svačině v podstatě do odchodu dětí na pobyt venku.

Ve svých počátcích spojených s adaptací na nový pracovní kolektiv a nové „pracovní postupy“ se učitelka cítila velmi nekomfortně. Podle jejích slov byla „na dně, nešla mi práce, neuměla jsem si to zorganizovat, inteligence jsem nesnášela“.(Z dalšího rozhovoru vyplynulo, že inteligencemi myslela učitelka mnohačetnou inteligenci, jak o ní hovoří Gardner (1999) a jak je s jeho teorií nakládáno v programu Začít spolu. V něm je teorie mnohačetné inteligence využívána ke zřizování herních koutů (center aktivit) a dále využívána jako „možné cesty“ rozvoje dítěte, tedy prostřednictvím různých činností souvisejících s jednotlivými typy inteligence.​) Kromě pedagogické činnosti jí působilo problémy také plánování. Vzpomíná, že na předešlém pracovišti pracovali s tzv. motivačním tématem. Např. „počítali jsme čarodějnice, lítali na košťatech jako čarodějnice…, nepracovalo se s kompetencemi, s cíli, všichni dělali všechno: teď si pojďte udělat čarodějnice, teď si jdeme zazpívat o čarodějnicích… K jednotlivým vzdělávacím oblastem (pozn.: tedy bez jejich propojování, jak požaduje RVP PV) se plánovaly činnosti vždycky s několika úkoly. Nevěděla jsem, co je kompetence, cíle, jak to spolu souvisí“. K porozumění v oblasti plánování jí pomohla pedagogická rada (6. 11. 2018). V současné době již problémy s plánováním nemá.

Za přínosné pro svůj profesní rozvoj označila, kromě sdílení na pedagogických radách, hospitace. Po první hospitaci, kterou u ní provedla vedoucí učitelka, jí byl doporučen 40hodinový kurz „Individualizace předškolního vzdělávání“. Tento kurz byl pro ni velmi přínosný, protože jí pomohl porozumět, co je smyslem individualizace. Jak sama uvádí: „Začala jsem to uchopovat teoreticky, protože nejdřív musí člověk pochopit, proč to dělá.“ Na kurzu nejvíc oceňovala, že kromě teoretické části byla jeho součástí praxe v mateřské škole. Účastnice kurzu měly možnost hospitovat v mateřské škole v Brně a „vidět, že to jde“. Přínosem pro sledovanou učitelku byla také povinnost vyzkoušet si některé aktivity (např. organizaci kooperativních činností a komunikaci s rodiči nad portfoliem dítěte). Tyto aktivity pak musela prezentovat na závěrečném semináři kurzu. Pozitivně hodnotila také možnost výměny zkušeností při skupinových činnostech v rámci tohoto kurzu. „Vědomí toho, že i ostatní se potýkají s nějakými potížemi, pro mě byla uklidňující.“
Některé kurzy si vybírá sama. Např. při vylosování tématu „aktivní učení“ (losování z mentorských karet na pedagogické radě v srpnu 2018) si vybrala z nabídky seminářů na školní rok 2018/2019 seminář „Metody aktivního učení“.

Největší přínosy jí však přinesla práce na portfoliu a s portfoliem („osobní rozvoj hodně startuje právě portfolio“). Zpočátku návrh vedoucí učitelky na založení portfolia odmítla, stejně jako její kolegyně. Vzhledem ke zrušení Kariérního řádu učitelů považovaly učitelky portfolio za zbytečné. Přesto si vybraná učitelka prohlédla portfolio vedoucí učitelky a rozhodla se založit si portfolio také. Podle jejích slov však strukturuje portfolio odlišně od portfolia vedoucí učitelky: „Tady mám takovou oblast, kam si chci dávat fotodokumentaci té realizace plánu, a pak si to zhodnotím, porovnám ty fotografie…“. Její struktura spočívá ve třech hlavních okruzích profesních činností učitelky MŠ, které považuje za nejdůležitější, a těmi jsou plánování, realizace a hodnocení.

Z rozhovoru vyplynulo, že je na svoje portfolio velmi pyšná a těší se na další práci s ním, neboť jí přináší nové nápady. Je si vědoma, že jí portfolio ukazuje nejen to, co se jí daří, ale také naznačuje, co ve své práci změnit a jak ještě více zefektivnit práci s dětmi. Přiznává, že stereotypy přináší „nudu“, kdežto nové nápady jsou „hnacím motorem“, motivujícím člověka k vyšším výkonům.

K uvědomění si silných a slabých stránek v profesních dovednostech pomáhá sledované učitelce nástroj Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Jak sama uvádí, zaměřuje se podle grafu spíše na rozvoj slabých stránek. Dobře si však uvědomuje také své silné stránky. Např. v oblasti Plánování si je vybraná učitelka vědoma toho, že její silnou stránkou je naplnění indikátoru „při plánování vychází z reflexe průběhu a výsledků předchozího vzdělávání“ (příloha č. 5).

Oblast, na kterou je podle svých slov pyšná, je diagnostika: „Co se týká oblasti diagnostiky, tam se cítím jistá, protože opravdu si myslím, že kvalitně dokážeme nasbírat na to dítě různými způsoby informace, že dokážeme udělat kvalitní diagnostiku. Líbí se mi, že máme zpětnou vazbu. Jezdí k nám psycholožka a teď přijede zase. Pracuje s dětmi a potom spolu konzultujeme. Její posudek na dítě a můj je ve shodě. Jsem potom taková klidnější, když rodičům něco říkám. Teď jsme měli schůzky s rodiči, kde jsme je seznamovali s diagnostikou školní zralosti. Takže se fakt těším, až zase přijede psycholožka a výsledky naší diagnostiky spolu probereme. Je to pro mě změna, protože na předchozí školce spolupráce s psycholožkou nebyla.“

Portfolio společně se seminářem „Metody aktivního učení“ byly také impulzem k poznání, že prožitkové učení nerealizuje zcela v souladu s jeho znaky. „Když jsem si dělala portfolio, tak jsem zjistila, že když jsem si chtěla dát fotodokumentaci prožitkového učení, že ho bylo málo. Spoustu vzdělávání, činností se dá dělat prožitkem. Pro mě bylo jednodušší připravit to ve třídě, říct jim to, ukázat…“

Na příkladu této učitelky můžeme sledovat, že sebehodnocení prostřednictvím evaluačního nástroje Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy nestačí. Oblasti, které jsou v tomto nástroji hodnoceny, je potřeba ještě dokladovat/argumentovat, např. prostřednictvím videonahrávek či fotografií. Jen tak lze dosáhnout větší objektivity v hodnocení vlastní práce. Nejde o pouhé formální hodnocení postavené na domněnce, zda uvedené dovednosti zvládám, či ne. Toto objektivnější hodnocení vlastní profesionality pomáhá k lepšímu uvědomění si svých silných a slabých stránek a následnému plánování změn.

Již několikrát jsme zmínili evaluační nástroj Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Tento nástroj využívají učitelky od roku 2017. Formulář uvedený v publikaci převedla vedoucí učitelka do elektronické podoby a práce v excelu umožňuje učitelkám lépe sledovat pokroky v profesních dovednostech v čase, a to jak u jednotlivých učitelek zvlášť (graf č. 1), tak také za mateřskou školu jako celek (graf č. 2).

Graf č. 1        Sebereflexe jednotlivých učitelek

 
Učitelky si každoročně vyhodnocují všech osm oblastí Rámce profesních kvalit učitele mateřské školy a v každé oblasti si vytyčují cíle rozvoje (příloha č. 6).

Graf č. 2        Výsledky sebereflexe učitelek v jednotlivých oblastech
 
Pokud bychom se podívali na výsledný graf za mateřskou školu (graf č. 2), můžeme vidět, že nejlepších výsledků dosahují učitelky v oblasti Rozvoj školy a spolupráce s kolegy (č. 6). Velmi dobrých výsledků dosahují také v oblastech Prostředí pro učení (č. 2), Profesní rozvoj učitelů (č. 8) a v oblasti Spolupráce s rodiči a širší veřejností (č. 7). Za velmi slabé lze v mateřské škole považovat oblasti Hodnocení vzdělávacích pokroků dětí (č. 4) a Reflexe vzdělávání (č. 5). Právě oblasti, které nejsou příliš rozvinuté, se stávají často předmětem hospitační činnosti vedoucí učitelky a tématem diskuse na pedagogických radách (viz předcházející kapitola).

Hospitace také často slouží jako „zrcadlo“ sebehodnocení jednotlivých učitelek. Jsou současně považovány za efektivní prostředek podpory profesního rozvoje, zejména následný pohospitační rozhovor učitelky s vedoucí učitelkou, případně zástupkyní ZŠ, jehož základem je poskytnutí zpětné vazby. Jaký je reálný průběh rozhovoru, jsme neměli možnost zaznamenat. Z hospitačních záznamů však lze sledovat, že vedoucí učitelka využívá popisný jazyk k zachycení vzdělávací reality (příloha č. 11), která může učitelkám pomoci porozumět vlastním přístupům. Co se týká doporučení, ta jsou konkrétní a umožňují učitelce soustředit se na konkrétní změny ve své práci. Ze záznamů hospitací z posledních tří let lze sledovat u většiny učitelek kontinuální posuny v kvalitě jejich pedagogické činnosti. Zaznamenat posuny umožňuje využívání stále stejných kritérií, která jsou hodnocena na škále 1–4 (od vynikajícího výkonu „1“ až po nevyhovující „4“):

  • Pedagog dává dětem prostor k vyjadřování vlastních myšlenek a názorů.
  • Pedagog zadává aktivity tak, že vytvářejí příležitost pro spolupráci dětí.
  • Pedagog dává dětem možnost volby (např. z činností, výběr materiálu, postupu,…).
  • Pedagog dává dětem prostor pro prezentaci vlastní práce.
  • Pedagog vede děti k sebehodnocení vlastní práce.
  • Pedagog nabízí dětem k danému tématu více zdrojů informací.
  • Pedagog střídá organizační formy vzdělávání (skupinová, individuální,… práce).
  • Pedagog dává dětem příležitost být aktivní, pracovat samostatně bez přímého vedení.
Z videozáznamu pedagogické rady (29. 1. 2019), ale i z rozhovoru s učitelkami, bylo možné sledovat, že jak vedoucí učitelka, tak zástupkyně základní školy, která také hospituje ve třídách mateřské školy, často oceňují změny, které učitelky ve své práci zavádějí. Obecně platí, že ocenění vedoucím pracovníkem bývá impulsem/motivací k dalším změnám. To lze pozorovat i v této mateřské škole. Vytváření takto pozitivního klimatu a otevřených vztahů v mateřské škole dokonce povzbuzuje učitelky k tomu, že si zvou vedení (vedoucí učitelku a zástupkyni ředitelky) samy na hospitaci, aby si potvrdily, zda přijaté změny jsou v souladu s filozofií mateřské školy.

Pro poskytování zpětné vazby a k reflexi vlastního výkonu využívají v této mateřské škole také vzájemné hospitace/návštěvy, které označují jako „náslechy“. Na náslechy se učitelky domlouvají převážně na pedagogických radách (příloha č. 7). Cíle náslechů korespondují s cíli, které si učitelky stanovují při sebehodnocení. Znamená to, že pokud se chce učitelka zlepšit např. ve využívání prožitkového učení, požádá některou z kolegyň, aby jí tento způsob práce s dětmi předvedla v praxi. Dalším záměrem náslechů je sdílet s ostatními změny, kterých některá z učitelek dosáhla. Jinými slovy předvést ostatním, v čem se zlepšila, co se jí daří. Jeden z typů náslechů je možnost, že vedoucí učitelka přijde na návštěvu do třídy, ve které nepracuje. Tam s dětmi pracuje a kmenová učitelka této třídy sleduje její práci, respektive reakce dětí na ni. Tyto náslechy rozvíjí porozumění tomu, jak interakce mezi učitelkou a dětmi ovlivňují jejich chování, ale také jejich rozvoj.

Další vzdělávání učitelek je zpracováno v Plánu dalšího vzdělávání učitelek (dále jen DVPP), který je obnovován každý rok. Některé semináře jsou plánovány na základě hospitační činnosti vedoucí učitelky (např. čtyřicetihodinový seminář „Individualizace předškolního vzdělávání“). Některé semináře si učitelky vybírají samy, jako např. seminář „Plánování a realizace třídního vzdělávání programu“, jak vyplývá ze zápisu pedagogické rady (příloha č. 8), ale i z rozhovorů s učitelkami. Podle slov vedoucí učitelky „většinou holky samy cítí, co je potřeba, kam je to táhne, co si chtějí ujasnit“. Ze seminářů, kterých se učitelky zúčastnily, připravují pro ostatní prezentaci, případně materiály, které získaly. Například v příloze č. 9 můžeme vidět podklad pro prezentaci jedné z učitelek, která ostatní seznámila se zkušenostmi z navštívené mateřské školy v rámci 40hodinového semináře „Individualizace předškolního vzdělávání“.

Změn, které učitelky ve své práci realizovaly, bylo v posledních třech letech mnoho, jak vyplývá ze záznamů hospitací, rozhovorů s učitelkami, ale i z analýzy portfolií. U vybrané učitelky (viz kapitola 4.2.2) patřila k prvním změna organizace vzdělávání z frontální na kooperativní skupinové činnosti.
Ve školním roce (2018/2019) došlo v její práci k dalším dvěma důležitým změnám. První z nich byla tvorba kritérií pro děti odcházející do základní školy, tzn. v posledním roce jejich docházky do mateřské školy. Tato kritéria byla formulovaná na základě zjištění z diagnostických záznamů. Ve školním roce 2016/2017 mělo z 19 předškoláků sedm dětí odklad školní docházky, ve školním roce 2017/2018 mělo z 27 předškoláků odklad šest dětí. Potřeba tvorby kritérií vyplynula také z rozhovoru s učitelkami základní školy, které identifikovaly problémy, se kterými se děti v první třídě potýkají. V diskusi se ze strany učitelek ZŠ objevovaly věty: „Bylo by možné vytvořit nějaký přehled toho, co které dítě zvládá a na co se ještě zaměřit? Kolik předškoláků se potýká s nesprávnou výslovností? Bylo by možné, abychom získali nějaký přehled, jak jsou na tom děti s grafomotorikou?“

Vybraná učitelka formulovala společně s kolegyní ve třídě 32 dovedností, které by dítě mělo pro přechod do základní školy zvládnout. Jde o kombinaci požadavků Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (2018) formulovaných v podobě kompetencí, vývojových specifik dětí předškolního věku a potřeb učitelek ZŠ (příloha č. 10). Dětem vytvořily vizualizaci pro sebehodnocení formou rybiček (obrázek č. 1). 32 vytvořených dovedností je znázorněno v podobě šupinek (1 dovednost = 1 šupinka). Pokud dítě při individuálních činnostech nějakou dovednost zvládne, vybarví si tuto šupinku zelenou barvou. Pokud si není v dovednosti jisté, udělá si u šupinky červený puntík, který znamená, že tuto dovednost již dítě procvičovalo, ale ještě se mu nedaří. Rybičky slouží jako jeden z podkladů při konzultaci s dítětem a rodičem na individuální schůzce. Rodič má tak možnost vidět, na co se v rámci přípravy do základní školy s dítětem ještě zaměřit. Rybičku lze využít i u zápisu do 1. třídy, kdy učitelky ze ZŠ spolu s portfoliem mají možnost nahlédnout, jak se danému dítěti daří.
 
Obrázek č. 1        Vizualizace dovedností potřebných pro vstup do ZŠ (portfolio sledované učitelky)
Obrazek1.png 

Také druhá změna vyplynula z diagnostických záznamů dětí. Mnohé z dětí mají dlouhodobé problémy s dodržováním pravidel. Snaha o jejich důsledné dodržování vedla ke stereotypním otázkám typu: Jaké pravidlo jsi porušil? – bez adekvátní odezvy. Sledovaná učitelka se proto rozhodla vytvořit tzv. knihu pravidel (obrázek č. 2).

Obrázek č. 2        Kniha pravidel (portfolio sledované učitelky)
Obrazek2.png

Při porušení pravidla si ji děti vezmou a u stolku si připomenou, které pravidlo porušily, a kolíčkem následně označí piktogram tohoto pravidla. Podle slov učitelky se práce s knihou pravidel osvědčila a vede ke sníženému počtu jejich nedodržování. V diagnostických záznamech (V mateřské škole pracují s diagnostickým nástrojem PREDICT (Syslová & Kratochvílová, 2018), o kterém se můžete dovědět více zde.) se tedy zefektivnily výsledky vzdělávání v kompetencích spojených s dodržováním pravidel a ohleduplným chováním k sobě navzájem, což můžeme vidět v grafu č. 3 a 4.

Graf č. 1        Elektronická verze výsledků z diagnostických záznamů PREDICT u jednotlivých dětí v září roku 2018

 

Graf č. 2        Elektronická verze výsledků z diagnostických záznamů PREDICT u jednotlivých dětí v lednu roku 2019
 
 
Můžeme si všimnout, že využívání evaluačního nástroje Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy (profesní portfolio učitelky) sice pomáhá učitelce s identifikací jejích silných a slabých stránek, ale bez komparace s výsledky vzdělávání (portfolia dětí), kterých dosahují děti ve třídě, kde učitelka působí, by nedošlo ke konkrétním změnám podporujícím rozvoj konkrétních dětí. Diagnostická činnost učitele je tedy nejen jednou z profesních dovedností učitele, ale současně také slouží společně se sebereflexí k plánování takových změn v práci učitele, které napomáhají s efektivní podporou osobnostního rozvoje každého dítěte.

Jedno ze specifik uvedeného příkladu inspirativní praxe je spojení mateřské školy se základní školou, které přináší jiné povinnosti vedoucí učitelky MŠ, než jsou povinnosti ředitelky MŠ jako statutárního zástupce MŠ. Vedoucí učitelka sledované MŠ řeší méně ekonomických a právních záležitostí než ředitel/ka mateřské školy jako samostatného právního subjektu.

Spojení mateřské a základní školy s sebou nese další pozitivum, jakým je možnost užší spolupráce mezi učitelkami obou stupňů škol. Tato úzká spolupráce může pomoci dětem zejména při přechodu mezi mateřskou a základní školou. Ulehčit dětem přestup do základní školy cíleným zaměřením jejich rozvoje na ty dovednosti, které jim působí v první třídě největší potíže, je velkým pozitivem.

Výborné výsledky v podpoře profesního rozvoje učitelek byly dosaženy také díky osobnosti vedoucí učitelky, k jejímž silným stránkám patří především pozitivní a optimistické ladění a vnímání světa. Také její vysokoškolské vzdělání a znalosti umožňují poskytovat kvalitní, respektive odbornou zpětnou vazbu učitelkám.

Pozitivem, které se stalo hnacím motorem v profesním rozvoji učitelek, je také program dalšího vzdělávání poskytovaný Střediskem služeb školám v Brně, a to včetně možnosti zorganizovat speciální seminář pro celou mateřskou školu ve víkendovém termínu či semináře, které propojují teorii s praxí realizováním návštěv v mateřských školách spojených s jejich reflexí. Bez reflexe totiž není možné identifikovat, co lze v praxi považovat za přínosné a efektivní a co ještě souvisí spíše s tradičním pojetím předškolního vzdělávání.

Pro aplikaci inspirativní praxe do jiných mateřských škol je důležité uvědomění si výše zmíněných specifik, jakými jsou podporující vedení základní školy či osobnost vedoucího pracovníka. Tato specifika nejsou přenositelná. To, co je však aplikovatelné v dalších mateřských školách, které jsou samostatným právním subjektem, je především důsledné zaměření pedagogických rad na pedagogická témata. Další, co lze aplikovat bez větších problémů do samostatných právních subjektů mateřských škol, je podpora výměny zkušeností mezi učitelkami prostřednictvím vzájemných hospitací/návštěv, neboť ty jsou považovány nejen v odborné literatuře (Syslová et al., 2015) za velmi efektivní prostředek profesního rozvoje. Za největší přínos, který lze využít v dalších mateřských školách, je sdílení nad videozáznamy vzdělávací práce především na pedagogických radách. Toto sdílení zkušeností se stává studnicí inspirace, reflexe vlastních přístupů a motivuje ke změně zaběhnutých způsobů vzdělávání. V neposlední řadě pak lze využít zkušeností s tvorbou a systematickou prací s profesním portfoliem. To se stává v posledních několika letech doporučovaným prostředkem učení a profesního rozvoje již u studentů učitelství (např. Tomková, 2018, Syslová et al., 2018 - zde).

Mateřská škola se nachází v Drnholci, který leží v okrese Břeclav v Jihomoravském kraji, leží přibližně 12 km západním směrem od města Mikulov na začátku Novomlýnských nádrží. Mateřskou školu navštěvují děti z Drnholce ve věku 2–7 let. Prostor tříd je uspořádán do center aktivit tak, aby umožňoval dětem dostatek soukromí a klidu pro hru jak jednotlivcům, tak i skupině dětí. Děti se učí tím, že si hrají a pracují s různými materiály, které jsou k dispozici v každém koutku. Jsou vedeny k samostatnosti a ke spolupráci.

Filozofií mateřské školy je zdravé, radostné a spokojené dítě (rodina). Je založena na otevřenosti, upřímnosti, důvěře, vzájemném naslouchání a povzbuzování. Vzdělávání vychází ze života dětí a z prostředí, ve kterém žijí. Dětem je vytvářeno takové zázemí, aby se cítily spokojeně, jistě a bezpečně, aby prožívaly v mateřské škole krásné dětství.

Děti jsou do mateřské školy přijímány podle kritérií, která se každoročně upravují po konzultaci se zřizovatelem.

Mateřská škola poskytuje příklad, jak hledat cesty k podpoře profesního rozvoje učitelek především prostřednictvím promyšleného vedení pedagogických rad. Tento způsob vedení umožňuje rozvíjet reflektivní dovednosti učitelek a jejich sebereflexi. Ukázkový je zejména přístup vedoucí učitelky, která svým příkladem představuje ostatním učitelkám cestu k individualizaci předškolního vzdělávání. Sama nabyla odborné znalosti studiem na vysoké škole a ty systematicky uváděla do své praxe. Nejde však jen o to být „dobrým příkladem“, ale o to hledat cesty k podpoře profesního rozvoje všech učitelek.

Také využívání hospitacíposkytování zpětné vazby pomohlo učitelkám zaměřit pozornost na důležité aspekty jejich práce. Naučily se lépe vnímat dopady svého jednání na chování dětí a výsledky vzdělávání. Konkrétní ocenění jejich práce i nepatrných pokroků je motivovalo k dalším změnám a experimentům.

Využívání videozáznamů na pedagogických radách jim poskytovalo zpětnou vazbu o pokrocích a společné sdílení zkušeností přinášelo uvědomění si, že každá pracuje podle svého „nejlepšího vědomí a svědomí“, ale ne vždy přinášejí tyto postupy žádoucí výsledky. Společným úsilím pak hledaly cesty, jak dosáhnout efektivnějších způsobů vzdělávání, které by podporovalo rozvoj kompetencí, ale i osobnostní předpoklady u jednotlivých dětí.

Prostředky, které zvolila vedoucí učitelka v MŠ Drnholec, umožnily hlubší zamyšlení učitelek nad svou prací, postupné nabývání sebedůvěry a schopnosti porozumět podstatě předškolního vzdělávání prezentované v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. Porozumění požadavkům RVP PV přivedlo učitelky k pochopení toho, co znamená individualizace a proč je nutné přijmout změny jak v plánování, tak v realizaci a hodnocení předškolního vzdělávání. Týmová práce a kooperace mezi učitelkami umožnila lépe porozumět tomu, jaké přínosy může mít tento způsob práce pro rozvoj dětí. 

Výňatek záznamu z pedagogické rady 25. srpna 2016 (pořizování videonahrávek)
Výňatek ze zápisu pedagogické rady 6. listopadu 2018
Výňatek ze záznamu pedagogické rady 29. ledna 2019 – výsledky hospitace
Výňatek ze záznamu pedagogické rady 29. ledna 2019 – mentorské karty
Cíle rozvoje vyučujícího - příklad
Výňatek záznamu z pedagogické rady 10. května 2017 o náslechu
Záznam z pedagogické rady 1. listopadu 2017
Prezentace zkušeností z DVPP
Kritéria pro děti odcházející do ZŠ
Hospitační záznam z výuky na MŠ
Sebehodnoticí formulář Rámce profesních kvalit učitele mateřské školy

Autorka: Zora Syslová

odkaz na kritérium