V první fázi zavádění metody CLIL pro nás byla důležitá vzájemná hospitace a následná hospitační analýza, které pomohly k uvědomění si toho, Co se podařilo více a co méně. Vytvořili jsme si jednoduchý hodnoticí formulář, který vyučující vyplňuje bezprostředně po hodině a po lekci rozebere s hospitujícím. V příloze č. 8 je uveden hospitační záznam z návštěvy zástupkyně ředitele v 7. třídě.
Body pro rozbor lekce při vzájemných hospitacích
- Téma lekce
- Stanovené obsahové cíle
- Bylo dosaženo stanovených cílů?
- Jakými metodami a formami práce bylo cílů dosaženo?
- Byly v průběhu lekce využity aktivity, kde se mluvilo pouze anglicky?
- Byli dostatečně zapojeni všichni žáci?
- Jaké bylo celkové klima třídy v průběhu lekce?
- Nejsilnější a nejslabší místo lekce
- Okolnosti, které ovlivnily pozitivně a negativně průběh lekce; celkové zhodnocení
Ukázka pedagogické reflexe
Lekce proběhly ve 4. ročníku s 22 žáky. Z odučených lekcí mám dobrý pocit. Příprava na lekce CLIL je pro mne sice časově mnohem náročnější než na jiné hodiny, ale myslím, že se to vyplatí. Velice mile mne překvapila spontánnost žáků a míra porozumění zadaným úkolům v angličtině. Do připravených činností se všichni žáci aktivně zapojovali, čímž dali najevo zájem o danou věc. Z pozorování v průběhu lekcí jsem měla pocit, že připravené aktivity je baví, a tudíž motivují k další práci. Ze závěrečných rozhovorů s žáky usuzuji, že lekce jsou pro ně zajímavé a těší se na ně. Atmosféra ve třídě byla vždy příjemná. Velmi pozitivní vliv měly tyto lekce i na žáky se SPU. Vzhledem k tomu, že většina aktivit probíhala formou skupinových prací či ve dvojicích, při práci si pomáhali a výrazné rozdíly se mezi nimi zmenšily. Měli tak možnost stát se plnohodnotnými členy týmu.
Názory dalších pedagogů aplikujících metodu CLIL ve výuce
Pedagog – 1. stupeň
Využití metody CLIL na 1. stupni základní školy považuji za jednu z účinných metod, které nenásilně a v bezpečném prostředí nejazykových výukových předmětů vedou děti k pochopení výuky cizího jazyka jako běžné součásti vzdělávání. Metodu CLIL jsem používala při výuce ve 3. a 4. ročníku napříč předměty a domnívám se, že prostředí 1. stupně umožňuje výborné dosažení jazykových a obsahových cílů jednotlivých vyučovacích hodin. Žáci reagovali velmi bezprostředně a aktivně. Bylo možné realizovat i různé formy výuky – práci ve dvojicích, skupinovou práci, projektové vyučování atd. Výhodou metody na 1. stupni je, že nutně nevyžaduje nejvyšší jazykovou úroveň pedagoga. Je výborným motivačním činitelem ve vyučování, přispívá ke zpestření výuky nejazykových předmětů a bezesporu je i výborným podpůrným prostředkem pro výuku anglického jazyka jako takového.
Pedagog – 2. stupeň (vyučující nejazykového předmětu)
Po několikaletých zkušenostech s využitím metody CLIL na ní shledávám veskrze samá pozitiva. Metodou CLIL si žáci ihned na hodině vyzkouší nově získané jazykové dovednosti, které použijí i později. Dochází ke vzájemnému propojení jazykové výuky a vyučovaného předmětu. Mezi další výhody CLIL také patří přirozené prostředí a rozvoj cizího jazyka – žáci tak použijí cizí jazyk v naprosto běžném prostředí, nikoliv v uměle navozených situacích. Důležité jsou mezipředmětové vztahy, kde je možné využít množství znalostí z nejazykového předmětu k výuce slovní zásoby a gramatických jevů jazyka cizího. V neposlední řadě charakter předmětu umožňuje během této metody široké využití rozmanitých forem výuky od individuální přes skupinovou práci, hry, scénky, dramatizace atd., čímž podporuje nejen zapojení všech žáků, ale i formování zdravých vrstevnických vztahů.
Pedagog – 2. stupeň (vyučující cizího jazyka)
Metodou CLIL vyučujeme předmět občanská výchova formou tandemové výuky v 6.–9. ročníku. Zavedení této metody shledávám jako velmi přínosné. Výuka využívá aktivizující a komunikativní metody, rozmanité formy práce, kombinuje strategie nejazykového předmětu a výuky cizího jazyka. Žáci využívají získané znalosti angličtiny v souvislostech a uplatňují je v autentickém prostředí. Rozvoj slovní zásoby, přirozené užití jazyka vede ke zvyšování jazykových kompetencí žáků. Velmi pozitivním shledávám to, že žáci se nebojí jazyk použít, protože není hodnocena jazyková správnost. Tím se odbourává přirozený ostych vyjádřit se v cizím jazyce. Pro žáky je atraktivní, a tedy aktivizující, forma dvou učitelů v hodině. Je navozeno příznivé kooperující prostředí, kdy žáci sdílejí spolupráci učitelů. Důležitá je zpětná vazba nejen mezi oběma učiteli, ale i odezva žáků. Pozorováním a kooperací žáků je výuka touto metodou oblíbená. Získaná zpětná vazba formou dotazníku v pololetí 8. ročníku byla veskrze pozitivní