V rámci prevence (příloha č. 1, kap. 8) a ochrany před sociálněpatologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí provádí učitelky MŠ metodou pozorování a rozhovorů s dětmi průběžně monitoring a screening vztahů mezi dětmi ve třídních kolektivech s cílem řešit případné deformující vztahy mezi dětmi již v jejich počátcích, a to ve spolupráci se zákonnými zástupci, případně za pomoci školských poradenských zařízení.
Učitelky dětem vysvětlují pravidla chování a jednání srozumitelnou formou poučení, objasňováním, příkladem, pomocí obrázků a piktogramů. S danými pravidly se děti seznamují hned na začátku školního roku, průběžně (před pobytem na zahradě, před vycházkou), při nových situacích (exkurze, výlet, škola v přírodě), při nenadálé situaci, problémech apod. Každá třída má nastavená třídní pravidla, tzv. úmluvy (příloha č. 6), na jejichž formulaci a zveřejnění se ve velké míře podílejí děti, přestože ještě většinou neumějí číst a psát. Pravidla slouží k vymezení způsobů bezpečného chování a zajištění příjemného a zdravého prostředí v mateřské škole. Děti jsou vedeny ke kooperaci, empatii, vzájemnému respektu a pomoci, starší děti pomáhají mladším dětem (příloha č. 7, fotografie č. 6–9). Děti znají základní pracovní postupy (příloha č. 7, fotografie č. 10–12) a základní bezpečnostní pravidla (např. při stříhání, při práci s nářadím atd.). Pro zvýšení bezpečnosti dětí na silničních komunikacích učitelky využívají reflexní vesty (pro první a poslední dvojici dětí). MŠ nabízí rodičům nově přijatých dětí individuální adaptační režim, který je vytvořen na základě dohody s rodiči a učitelkou. Individuální adaptační program umožňuje nejenom postupné zvykání dítěte, ale navozuje pocit jistoty a bezpečí jak pro dítě, tak pro jeho rodiče.
Pro vytvoření optimálních podmínek účinné prevence využívá MŠ spolupráci s externími subjekty zaměřenými na ochranu zdraví, např. městskou policií, záchrannou službou, hasiči atd. (příloha č. 8, fotografie č. 13–16). Děti jsou průběžně seznamovány s pravidly bezpečnosti (příloha č. 8, fotografie č. 17–18) a prevencí úrazů. Bezpečnost a ochrana zdraví dětí je zakomponována do školního řádu a v příloze ročního plánu Bezpečnost a ochrana zdraví v mateřské škole a Naše pravidla. Ve školním vzdělávacím programu Duhový svět si MŠ stanovila dva cíle – „zaměřit se důsledněji na potlačování negativního chování dětí v souladu s metodickým doporučením č. j. MŠMT-5217/2017-1 a preventivně působit proti projevům šikany a jiným sociálněpatologickým jevům“ (ŠVP Duhový svět, s. 5). Učitelky MŠ vytváří podmínky pro psychohygienu dětí, zdravý životní styl, např. prostřednictvím podpory přirozeného pohybu, výchovy ke zdraví (např. jóga, zařazování zdravotněpreventivních cviků) a seznamováním se základy vybraných sportů, např. plavání, bruslení atd. (příloha č. 9, fotografie č. 19–24).
Učitelé jsou pro děti přirozeným vzorem v oblasti zdravého životního stylu a prostřednictvím vhodných herních aktivit či metodou situačního učení děti seznamují s nebezpečnými situacemi, zapojují je do preventivních programů a vedou je ke zdravému životnímu stylu (příloha č. 9, ukázky zdravotněpreventivních programů a fotografie č. 25).
Optimální podmínky pro psychohygienu dětí jsou vytvářeny v pružném režimu dne, kde je prostor pro volné spontánní hry dětí, pro pravidelný odpolední odpočinek (starší děti mají možnost volby, zda chtějí po obědě odpočívat, či si zvolí klidnou aktivitu), učitelky dbají na střídání řízených a neřízených aktivit s ohledem nejenom na věkové zvláštnosti, ale především na individuální potřeby dětí, pravidelně realizují pobyt venku, dbají na pravidelné větrání místností, dohlíží na vhodné oblečení dětí). Při hodnocení převažuje pozitivní hodnocení dítěte, povzbuzení, důvěra v schopnosti dítěte (např. děti zvládnou odloučení od rodičů i náročnější činnosti ve škole v přírodě, příloha č. 7, fotografie č. 7–9), což napomáhá k utváření zdravého sebevědomí dítěte.