Škola, kde je nám dobře

Soukromá mateřská škola se nachází na okraji Mladé Boleslavi v blízkosti lesoparku. Je o ni velký zájem z důvodu bezpečného a vstřícného prostředí pro všechny zúčastněné aktéry. Tento příklad inspirativní praxe se soustředí na prezentaci zajištění jednak reálné fyzické bezpečnosti a ochrany zdraví dětí nastavenými vnitřními předpisykonkrétními činnostmi (systém úrazové prevence; prevence rizikového chování; stabilita kolektivu pedagogických i nepedagogických pracovníků; třídní pravidla chování; monitoring a screening vztahů mezi dětmi apod.), jednak na vytváření zdravého a příjemného prostředí ve škole, které se projevuje kvalitními mezilidskými vztahy mezi všemi aktéry, včetně nastavení dobrých vztahů se spolupracujícími externími subjekty (městská policie, záchranná služba, hasiči, charita apod.). Přílohy obsahují například ukázku elektronického evaluačního dotazníku pro rodiče dětí; dotazník spokojenosti pro nepedagogické pracovníky; ukázky třídních pravidel či náměty na podporu zdravého životního stylu dětí či ukázky zdravotně preventivních programů).

Příklad inspirativní praxe se soustřeďuje na prezentaci zajištění nejenom reálné fyzické bezpečnosti a psychohygieny ve škole nastavenými vnitřními předpisy (příloha č. 1, 2, 3), ale především na vytvoření psychického bezpečí pro děti, zaměstnance i rodičovskou veřejnost. Na konkrétních příkladech budou demonstrovány principy podporující pocit vzájemné důvěry, jistoty, ohleduplnosti, solidarity, spokojenosti a pohody všech aktérů v souladu s cílem mateřské školy – „rozvoj zdravého sebevědomí dítěte, naslouchání jeden druhému a vzájemná pomoc“.

V souladu se zpracovaným funkčním systémem úrazové prevence, včetně průběžného seznamování dětí s nebezpečnými situacemi, má MŠ zveřejněna jasná opatření k prevenci všech forem rizikového chování a formulována pravidla upřesňující vzájemné vztahy mezi dětmi, jejich zákonnými zástupci a zaměstnanci školy, která vychází z konkrétních podmínek školy a dle potřeby jsou aktualizována. Ředitelka MŠ na začátku školního roku seznamuje rodiče s jejich právy a povinnostmi formulovanými ve školním řádu (příloha č. 1) a s pravidly chování dětí (příloha č. 2) a dává prostor pro průběžnou diskuzi k nastavenému systému BOZP (příloha č. 3). Stěžejním kritériem hodnocení je zajištění fyzického zdraví, vytvoření podmínek pro psychohygienu dětí i pedagogů, a to jak na úrovni celé školy, tak na úrovni každé třídy. Dalším důležitým kritériem jsou výsledky vzdělávací činnosti směřující ke zdravému životnímu stylu a doklady podpory příjemného a zdravého prostředí ve škole podporující kvalitní mezilidské vztahy.

Konkretizace kritéria 1.4 školou:

  1. Na úrovni školy je zpracován funkční systém bezpečnosti práce a ochrany zdraví prostřednictvím školní dokumentace (školní řád, systém BOZP a systém úrazové prevence u dětí i zaměstnanců, kniha úrazů, zápisy z kontrol hygieny, PO, BOZP) a vytvořeny podmínky pro bezpečnost a fyzické zdraví všech aktérů (propracovaný systém zabezpečení budovy, nábytek, hračky, didaktické pomůcky odpovídající fyziologickým a psychickým specifikám a potřebám dětí).
  2. Funkční správní a dozorčí rada, vstřícné prostředí pro efektivní spolupráci zaměstnanců školy s rodičovskou veřejností a zástupci města (zápisy z jednání správní i dozorčí rady, zápisy ze schůzek s rodiči, zápisy z pedagogických rad).
  3. Učitelky společně s dětmi formulují třídní pravidla chování (fotodokumentace pravidel směřujících k zajištění fyzické i psychické bezpečnosti ve třídě).
  4. Děti prokazují, že si osvojily žádoucí chování při setkání s nebezpečnými situacemi a že dokážou těmto situacím předcházet (fotodokumentace a videozáznamy ze školních akcí).
  5. Všichni aktéři se cítí bezpečně, MŠ poskytuje bezpečné a vstřícné místo pro vzdělávání předškolních dětí, výkon povolání pedagogického i nepedagogického personálu a efektivní spolupráci s rodiči dětí i dalších spolupracujících účastníků (záznamy z hospitací dokládající respektování vývojových a individuálních specifik dětí, videozáznamy a fotodokumentace zpětné vazby zákonných zástupců dětí, evaluační dotazníky atd.).

Povinná dokumentace mateřské školy vykazuje dlouhodobě propracovaný systém úrazové prevence všech forem rizikového chování (příloha č. 1 – kap. 7, příloha č. 3), který je průběžně vyhodnocován a dle potřeby aktualizován, což dokladuje provedená analýza knihy úrazů, kdy za posledních 5 let nebyl zaznamenán žádný úraz dětí.

Ředitelka úzce spolupracuje s Městským úřadem v Ml. Boleslavi, který je majitelem budovy a spolupodílí se na pravidelných rekonstrukcích v souvislosti se zajištěním fyzické bezpečnosti vnitřních i venkovních prostor školy (např. oprava chodníčků na zahradě, podlahové krytiny pod pergolou, výměna dlaždic před vchodem do MŠ atd.). Vedení školy má díky spolupráci s Městským úřadem a ve spolupráci s ostatními MŠ v regionu ošetřeny postupy v souvislosti se zavedením GDPR (příloha č. 1, kap. 10).

Na úrovni školy jsou formulována a zveřejněna konkrétní pravidla bezpečného chování (školní řád, směrnice BOZP, ŠVP atd.). Pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci dodržují postupy zajišťující bezpečnost a mají nastaven systém prevence rizikového chování (kniha úrazů, pravidelná školení zaměstnanců BOZP, PO, školení předlékařské první pomoci, zápisy z porad). Ředitelka MŠ pravidelně informuje své zaměstnance a rodiče o připravovaných změnách (třídní schůzky, porady, informace na nástěnkách a webových stránkách), provádí průběžnou evaluaci nastavených pravidel a jejich dodržování a pravidelně komunikuje se všemi zaměstnanci i s rodiči a neformálními rozhovory získává zpětnou vazbu.

MŠ má nejenom zpracován harmonogramzpůsob zajištění BOZP, ale na základě zmapovaných rizikových míst (např. bazén, zahrada atd.) a opakujících se situací i srozumitelně zformulovaná a zveřejněná pravidla chování pro děti  (příloha č. 2) a směrnice BOZP (příloha č. 3) s promyšleným systémem prevence předcházení rizikům, úrazům a nežádoucího chování. Ředitelka MŠ v souladu s platnou legislativou dle potřeby aktualizuje školní dokumenty na základě zpětné vazby od všech aktérů k nastavení pravidel prevence rizikového chování, zajištění fyzického i psychického bezpečí v MŠ a psychohygieny.

MŠ zajišťuje dětem, zaměstnancům, rodičům i ostatním osobám, které mají oprávněný přístup do budovy, reálnou fyzickou bezpečnost v prostorách školy, neboť má funkčně promyšlen systém zamykání budovy (příloha č. 1, kap. 7.3) v souladu s provozem MŠ (příloha č. 1, kap. 6.) a pravidly vyzvedávání a omlouvání dětí. MŠ má nainstalovaný zabezpečovací systém a vchod do budovy školy je hlídán kamerovým systémem (příloha č. 4).

V mateřské škole je vybudováno příjemné a zdravé prostředí, které je dle potřeby pravidelně modernizováno (modernizace školní kuchyně, sociálního zázemí zaměstnanců i dětí atd.), což přispívá k zajištění nejenom reálné fyzické bezpečnosti prostředí školy, ale taktéž k uspokojování základních potřeb všech aktérů školy (např. byla vybudována pracovna pro logopedii).

K vstřícnosti a bezpečnosti prostředí MŠ přispívá stabilita kolektivu pedagogických i nepedagogických pracovníků (což je způsobeno tím, že pracovník, který do této MŠ nastoupí, zde většinou zůstává dlouhodobě, aktivně se zapojuje do dění MŠ), pracovníci si váží klidného nestresového příjemného prostředí, výborného kolektivu (příloha č. 5) a efektivní spolupráce mezi učitelkami a rodiči dětí.

V rámci prevence (příloha č. 1, kap. 8) a ochrany před sociálněpatologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí provádí učitelky MŠ metodou pozorování a rozhovorů s dětmi průběžně monitoring a screening vztahů mezi dětmi ve třídních kolektivech s cílem řešit případné deformující vztahy mezi dětmi již v jejich počátcích, a to ve spolupráci se zákonnými zástupci, případně za pomoci školských poradenských zařízení.


Učitelky dětem vysvětlují pravidla chování a jednání srozumitelnou formou poučení, objasňováním, příkladem, pomocí obrázků a piktogramů. S danými pravidly se děti seznamují hned na začátku školního roku, průběžně (před pobytem na zahradě, před vycházkou), při nových situacích (exkurze, výlet, škola v přírodě), při nenadálé situaci, problémech apod. Každá třída má nastavená třídní pravidla, tzv. úmluvy (příloha č. 6), na jejichž formulaci a zveřejnění se ve velké míře podílejí děti, přestože ještě většinou neumějí číst a psát. Pravidla slouží k vymezení způsobů bezpečného chování a zajištění příjemného a zdravého prostředí v mateřské škole. Děti jsou vedeny ke kooperaci, empatii, vzájemnému respektu a pomoci, starší děti pomáhají mladším dětem (příloha č. 7, fotografie č. 6–9). Děti znají základní pracovní postupy (příloha č. 7, fotografie č. 10–12) a základní bezpečnostní pravidla (např. při stříhání, při práci s nářadím atd.). Pro zvýšení bezpečnosti dětí na silničních komunikacích učitelky využívají reflexní vesty (pro první a poslední dvojici dětí). MŠ nabízí  rodičům nově přijatých dětí individuální adaptační režim, který je vytvořen na základě dohody s rodiči a učitelkou. Individuální adaptační program umožňuje nejenom postupné zvykání dítěte, ale navozuje pocit jistoty a bezpečí jak pro dítě, tak pro jeho rodiče.

Pro vytvoření optimálních podmínek účinné prevence využívá MŠ spolupráci s externími subjekty zaměřenými na ochranu zdraví, např. městskou policií, záchrannou službou, hasiči atd. (příloha č. 8, fotografie č. 13–16). Děti jsou průběžně seznamovány s pravidly bezpečnosti (příloha č. 8, fotografie č. 17–18) a prevencí úrazů. Bezpečnost a ochrana zdraví dětí je zakomponována do školního řádu a v příloze ročního plánu Bezpečnost a ochrana zdraví v mateřské škole a Naše pravidla. Ve školním vzdělávacím programu Duhový svět si MŠ stanovila dva cíle – „zaměřit se důsledněji na potlačování negativního chování dětí v souladu s metodickým doporučením č. j. MŠMT-5217/2017-1 a preventivně působit proti projevům šikany a jiným sociálněpatologickým jevům“ (ŠVP Duhový svět, s. 5). Učitelky MŠ vytváří podmínky pro psychohygienu dětí, zdravý životní styl, např. prostřednictvím podpory přirozeného pohybu, výchovy ke zdraví (např. jóga, zařazování zdravotněpreventivních cviků) a seznamováním se základy vybraných sportů, např. plavání, bruslení atd. (příloha č. 9, fotografie č. 19–24).

Učitelé jsou pro děti přirozeným vzorem v oblasti zdravého životního stylu a prostřednictvím vhodných herních aktivit či metodou situačního učení děti seznamují s nebezpečnými situacemi, zapojují je do preventivních programů a vedou je ke zdravému životnímu stylu (příloha č. 9, ukázky zdravotněpreventivních programů a fotografie č. 25).

Optimální podmínky pro psychohygienu dětí jsou vytvářeny v pružném režimu dne, kde je prostor pro volné spontánní hry dětí, pro pravidelný odpolední odpočinek (starší děti mají možnost volby, zda chtějí po obědě odpočívat, či si zvolí klidnou aktivitu), učitelky dbají na střídání řízených a neřízených aktivit s ohledem nejenom na věkové zvláštnosti, ale především na individuální potřeby dětí, pravidelně realizují pobyt venku, dbají na pravidelné větrání místností, dohlíží na vhodné oblečení dětí). Při hodnocení převažuje pozitivní hodnocení dítěte, povzbuzení, důvěra v schopnosti dítěte (např. děti zvládnou odloučení od rodičů i náročnější činnosti ve škole v přírodě, příloha č. 7, fotografie č. 7–9), což napomáhá k utváření zdravého sebevědomí dítěte.

Mateřská škola má zkušenosti i s integrací dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, v tomto případě velmi úzce spolupracovala s dalšími odborníky (speciálně pedagogické centrum, lékaři atd.). Zajištění psychického bezpečí integrovaného dítěte empatický přístup učitelek dokládají vyjádření učitelek zpracovaná na vyžádání PPP a pochvalná slova ve zprávě PPP (příloha č. 10).

Mateřská škola se v úzké spolupráci s rodičovskou veřejností zapojuje také do charitativních akcí, avšak učitelky uvážlivě vybírají z nabídek, do kterých aktivně zapojují i děti.

ČŠI bylo výrazně pozitivně hodnoceno školní klima, které se projevilo zejména v dobrých prosociálních vztazích mezi všemi zaměstnanci a dětmi, mezi dětmi navzájem i mezi zákonnými zástupci a učitelkami. Pozitivní klima, bezpečné a zdravé prostředí dokladuje např. externí hodnocení vedoucí učitelky odborné pedagogické praxe (příloha č. 11) nebo zpětná vazba od učitelky ZŠ (příloha č. 12), která oceňuje kvalitní spolupráci s MŠ.

Učitelé pravidelně otevřeně komunikují s rodiči o dění v mateřské škole, vzájemně se informují o potřebách a zájmech dětí. Rodiče dodržují školní řád, v případě výskytu rizikového chování se nebojí informovat učitelky či ostatní personál MŠ (např. dodržují očkovací kalendář dítěte, dodržují provozní dobu atd.). Rodiče iniciovali mnohé akce, které se postupně staly tradicí, např. exkurze na pracovišti rodičů dětí (příloha č. 13), nabídky rodičů na zapojení do vzdělávacího procesu, zorganizování výletů, náměty na využití volného času atd.

Rodiče dětí se do MŠ navracejí a přihlašují jejich sourozence, doporučují MŠ svým známým. S učitelkami komunikují nejenom v průběhu docházky jejich dětí do MŠ, ale i po jejich ukončení docházky, obrací se na ně jako na odborníky v oblasti výchovy a vzdělávání, řeší s nimi některé životní situace. O důvěře rodičů k MŠ svědčí bohatá účast na školních akcích, děkovné dopisy, pozdravy a přání (příloha č. 13), např. v podobě vytvořených vzpomínkových fotoknih, videí. Mezi pracovníky MŠ a rodiči postupně vznikají přátelské vztahy, které nekončí ani s odchodem dítěte z MŠ, rodiče mají velkou důvěru v tuto instituci, navrací se, udržují kontakty s personálem i ostatními rodiči, mají potřebu se scházet a jsou ochotni nadále MŠ pomáhat a spoluorganizovat společné akce.

Rodiče mají možnost se průběžně vyjadřovat k dění v mateřské škole a taktéž se aktivně zapojovat do hodnocení školy prostřednictvím periodického dotazníkového šetření zaměřeného na spokojenost rodičovské veřejnosti s provozem, organizací a vzdělávacími podmínkami MŠ (příloha č. 14). Zpětná vazba od rodičů byla prováděna jedenkrát za dva roky, ale pak se osvědčilo realizovat tuto evaluaci jednou ročně, jelikož se tak daří předcházet kumulaci případných problémů, což přispívá k zajištění pocitu bezpečnosti a vstřícnosti. Jediná vážnější připomínka některých rodičů byla zaznamenána ke zvýšení platby, která však souvisela se zvyšujícími se provozními náklady. Rodiče vyjádřili maximální spokojenost s provozem, bezpečností a klimatem školy, což je podmíněno důvěrou k učitelkám a dostatečným přístupem k informacím i prostorem pro komunikaci. Díky zapojení MŠ do projektu KSH vedení školy zorganizovalo poprvé elektronické dotazníkové šetření (příloha č. 15) hodnocení školy, kdy je překvapila 61% návratnost a dále zjištění, že 38 % rodičů je ochotno dovážet své dítě ze vzdálenějšího bydliště mimo Mladou Boleslav. Vedení školy bylo potěšeno zjištěním, že rodiče mají velkou důvěru ke všem zaměstnancům MŠ, což dokladují pochvalné komentáře rodičů, např.: „Rodinný charakter MŠ, všechny učitelky znají děti a mají k nim láskyplný přístup. Tato školka je opravdu přátelská k dětem i k rodičům. Pro moje dcery to byl druhý domov.“ Vedení MŠ se utvrdilo v zájmu rodičů o aktivní zapojování do dění školy, v čemž by i nadále rádo pokračovalo, přestože je to z hlediska zajištění bezpečnosti náročné, avšak velmi to podněcuje pocit sounáležitosti v oblasti výchovy každého dítěte.

Specifičnost samotného regionu, kde je mateřská škola umístěna, neboť je zde velmi malá nezaměstnanost. MŠ má nadstandardní podmínky z hlediska rodinného zázemí dětí, rodiče mají střední socioekonomický status a ve srovnání s republikovými podmínkami mají nadprůměrné vzdělání. Zastoupení dětí se SVP, cizinců a sociálně znevýhodněných je nízké až nulové. Část úspěchů MŠ je zajisté důsledkem těchto vnějších okolností, ale taktéž padesátiletou historií, kdy provoz MŠ byl díky rodičům a stabilnímu pracovnímu kolektivu zachován i v dobách optimalizace sítě škol. Rodiče i zaměstnanci se museli vypořádat v 90. letech minulého století s ohrožením existence MŠ, což přispělo k vytvoření kvalitních mezilidských vztahů a k efektivní spolupráci, které díky stabilnímu kolektivu především pedagogických pracovníků a díky bývalým i současným rodičům nadále přetrvávají. Mnozí absolventi z řad dětí a jejich zákonní zástupci dosud s MŠ spolupracují a podílejí se na přirozeném PR MŠ. MŠ si vybudovala tradici rodinné, kvalitní a bezpečné MŠ, ke které má rodičovská veřejnost důvěru, nadstandardně se školou spolupracuje a je ochotna za kvalitu platit školné.

Mateřská škola (dále jen MŠ) DUHA, o. p. s., vznikla roku 1967 v „akci Z“ jako závodní 10. MŠ AZNP. Prvním provozovatelem a majitelem byla až do 31. 8. 1991 firma Automobilové závody národní podnik Mladá Boleslav (současná ŠKODA AUTO a.s.). Od 1. 9. 1991 MŠ fungovala jako soukromé neziskové zařízení a od 1. 9. 1993 byla zařazena do sítě škol, předškolních školských zařízení jako Soukromá mateřská škola Nadace DUHA. V roce 1999 se transformovala na obecně prospěšnou společnost. Od 1. 1. 2000 se novým majitelem objektu stal Magistrát města Mladá Boleslav. Statutárním orgánem společnosti je ředitelka mateřské školy. MŠ má tříčlennou správní radu. Kontrolním orgánem společnosti je dozorčí rada. Ve správní i dozorčí radě jsou zastoupení rodiče dětí a v dozorčí radě je zástupce Magistrátu města Mladá Boleslav.

MŠ se nachází na okraji Mladé Boleslavi v klidné lokalitě v blízkosti lesoparku Štěpánka. Jedná se o místo s velmi nízkou nezaměstnaností a díky umístění nedaleko od Prahy a sídlu velké firmy se jedná o region, kde převažuje skupina se středním socioekonomickým statusem. 30 % rodičů dětí je zaměstnáno ve firmě ŠKODA AUTO a.s. a 47 % rodičů má vysokoškolské vzdělání.

Škola má přímo v budově umístěnou školní jídelnu, která zajišťuje stravování dětem a zaměstnancům školy. Součástí školy je zrekonstruovaná zahrada. V MŠ jsou všechny učitelky plně kvalifikované a průběžně se vzdělávají. Dvě učitelky mají vysokoškolské vzdělání. Dále v MŠ pracuje hospodářka školy. Další nepedagogický personál (6 osob) zajišťuje stravování, úklid a další nezbytné provozní práce.

Předškolní vzdělávání je realizováno podle školního vzdělávacího programu „Duhový svět“ (https://msduha.estranky.cz/file/55/duha--svp---web---2020-21.pdf). Kvalita předškolního vzdělávání je opakovaně hodnocena ČŠI jako nadstandardní. Ředitelka i dvě z učitelek byly oceněny v rámci regionální soutěže Zlatý Amos 2016, 2017 a 2018 (http://www.mb-net.cz/assets/File.ashx?id_org=9629&id_dokumenty=44021).

Děti nemají problémy s přechodem do základní školy, což pozitivně hodnotí učitelé ZŠ. Škola úzce spolupracuje s ostatními mateřskými školami v Mladé Boleslavi, jak se soukromými, tak zřizovanými obcí. Dále úzce spolupracuje se základní školou, pedagogicko-psychologickou poradnou a dalšími subjekty v Mladé Boleslavi. MŠ nabízí rodičům dětí logopedickou prevenci pod odborným vedením proškolené učitelky. Je zapojena do projektů OP VVV, prostřednictvím kterých učitelky aplikují nové poznatky do pedagogické praxe (např. podpora pregramotností, příprava dítěte na vstup do ZŠ, komplexní systém hodnocení).

Kapacita školy 100
Počet dětí celkem 35 + 1 s povoleným individuálním vzděláváním
Počet tříd v daném stupni vzdělání 4 po 25 dětech
Počet učitelů 9
Počet asistentů 0
Počet vychovatelů 0
Počet dětí s podpůrnými opatřeními 2
Počet nadaných dětí 1
Počet dvouletých dětí 4
Počet dětí s odkladem školní docházky 6
  1. Analýza dokumentace na úrovni školy (školní řád, systém BOZP, kniha úrazů, systém úrazové prevence, zápisy z jednání) a podmínek ke vzdělávání, věcných podmínek a organizace v rámci vlastního hodnocení školy.
  2. Analýza dokumentace na úrovni jednotlivých tříd (třídní vzdělávací program, psychosociální podmínky, fotodokumentace pravidel směřujících k zajištění fyzické i psychické bezpečnosti ve třídě).
  3. Přímé a zprostředkované pozorování (videozáznamy) vzdělávací činnosti se zaměřením na prevenci a zajištění bezpečí (škola v přírodě, plavání, výlety, akce zaměřené na prevenci: návštěva ve stomatologické ordinaci, kontrolní vyšetření zraku – Aby oči viděly, návštěva policie, exkurze v požární zbrojnici atd.).
  4. Zjišťování zpětné vazby od všech aktérů (v rámci autoevaluace MŠ pravidelně realizuje dotazníkové šetření mezi rodiči, průběžné rozhovory s dětmi, existují i zprávy externích aktérů a speciálně pro potřeby příklad inspirativní praxe byly zařazeny i další nástroje: rozhovory se zaměstnanci, s členy správní a dozorčí rady, rozhovor s učiteli ZŠ, elektronické dotazníkové šetření mezi rodiči).

Podstatou naplňování sledovaného kritéria je v prvé řadě zapracování preventivních opatření a strategií řešení nebezpečných situací ve škole do školního řádu, směrnic BOZP, systému úrazové prevence atd. Funkční prevencí rizikových jevů v souladu se závěry Výroční zprávy ČŠI (2017) je zajištění bezpečnosti všech vnitřních i venkovních prostor, respektování ochrany osobních dat (v souvislosti s GDPR) a systematická podpora osobnostního rozvoje dětí v oblasti sociálních kompetencí, což se pozitivně promítá do minimalizování výskytu rizikových jevů ve škole. Pro efektivní nastavení a dodržování pravidel se osvědčuje, pokud se na jejich formulaci podílejí kromě dospělých také samotné děti. Důvěru a pocit bezpečí rozvíjí skutečnost, že do příprav, organizace i evaluace činností se mohou zapojit nejenom zaměstnanci, členové správní a dozorčí rady, ale i rodiče a děti. Otevřenou komunikací s rodiči, všemi pracovníky a dětmi škola předchází výskytu rizikových jevů. Velký význam pro vytvoření bezpečného prostředí má respektování potřeb jednotlivých aktérů, podpora přátelské a vstřícné atmosféry na principu kolegiality, přátelství, kooperace a otevřenosti. Osvědčuje se aktivní zapojení rodičovské veřejnosti do života školy, udržování tradičních osvědčených akcí, ale i podpora nových netradičních akcí za předpokladu respektování domluvených pravidel. Škola s příznivým klimatem, kde jsou respektovány psychohygienické podmínky, je pracovištěm, kde pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci setrvávají, neboť si váží pocitu sounáležitosti, podpory, možnosti seberealizace spravedlivého hodnocení, a místem, kde se děti cítí bezpečně (příloha č. 16, video přání dětí) a rodiče k němu mají důvěru.

Školní řád MŠ Duha o. p. s.
Směrnice BOZP
Popis zabezpečení budovy
Dotazník pro nepedagogické pracovníky
Úmluvy jednotlivých tříd ohledně prevence rizikového chování
Fotodokumentace prosociálního cítění
Náměty možné spolupráce s externími subjekty zaměřenými na ochranu zdraví
Náměty podpory zdravého životního stylu dětí a ukázky zdravotněpreventivních programů
Zpráva z psychologického vyšetření
Externí hodnocení MŠ Duha o. p. s.
Video z 1. třídy hodnotící připravenost dětí z MŠ Duha o. p. s. na výuku na 1. stupni ZŠ (po kliknutí na odkaz se video stáhne)
Spolupráce rodičů, prarodičů a bývalých rodičů MŠ Duha o. p. s.
Dotazník pro rodiče a zpětná vazba ředitelky na získaná data
Dotazník - „ŠKOLA, KDE NÁM JE DOBŘE“ pro rodiče
Video - vánoční anketa mezi dětmi MŠ Duha o. p. s. (po kliknutí na odkaz se video stáhne)
Inspirativní text k systému úrazové prevence a rizikového chování dětí

 

Autorky: Jana Kropáčková, Pavlína Šimůnková

odkaz na kritérium