Základní škola Lukov, příspěvková organizace, se může pyšnit velmi pozitivními a přátelskými vztahy mezi všemi pracovníky školy. Dominantní roli v celé škole zastává její ředitelka, která dbá o intenzivní rozvoj pozitivních vztahů na pracovišti. Než situace dospěla do stavu, že může sloužit jako příklad dobré praxe, museli pracovníci školy ujít dlouhou cestu naplněnou omyly, neporozuměním, střídáním pedagogů a pracovníků školy, kteří nedokázali nebo nechtěli pracovat pod drobnohledem svých kolegů, nechtěli prožívat jejich každodenní sdílení.
Pro rozvoj další činnosti školy a vzájemných vztahů hledá ředitelka neustále nové impulzy. Ke zjištění klimatu školy využila dotazníkové šetření, pro které použila Dotazník klimatu učitelského sboru (dotazník pro učitele) autorů Petra Urbánka a Martina Chvála, vydaný Národním ústavem pro vzdělávání, 2012. Dotazníkové šetření následně vyhodnotila ve vztahu ke své škole.
Dotazníkového šetření se zúčastnilo všech 12 pedagogů školy. Dotazníky vyplňovali anonymně. Pro zachování anonymity ředitelka nepožadovala žádné bližší informace o pohlaví a věku, jelikož vzhledem k malému počtu respondentů by bylo jednoduché identifikovat autory jednotlivých dotazníků (viz příloha č. 6).
Z vyhodnocení dotazníků jednoznačně vyplývá silná a dominantní pozice ředitelky školy, což pedagogům nebrání, aby byli ve škole spokojení a vážili si přátelského klimatu, který z dotazníku vyplynul.
Pedagogové se v dotaznících jednoznačně vyjádřili, že ředitelka školy usilovně a s plným nasazením pracuje v zájmu školy, je příkladem svým podřízeným, dovede ocenit jejich práci, dokáže jim pomoci v jejich práci pedagoga, ale také dbá na přísné dodržování povinností učitele a režimu školy, sleduje a kontroluje všechno, co učitelé dělají; dokáže ocenit dobrou práci a pochopit jejich osobní situaci a být jim nápomocna, ale také umí použít konstruktivní kritiku a zároveň zdůvodnit, proč práci některého kolegy kritizuje. Pedagogové jednoznačně uvedli, že ředitelka hledí na blaho školy, umí dobře a jasně zformulovat úkoly, které po učitelích vyžaduje, a pevně řídí každou poradu pracovníků školy; velmi často jí neunikne nic, co se odehrává ve škole a mezi učiteli, bedlivě sleduje veškeré jejich aktivity.
Zároveň z dotazníku vyplynulo, že pedagogové vzájemně respektují profesní odbornost a uznávají své kolegy jako odborníky, váží si toho, že mohou na této škole pracovat, navzájem si pomáhají a podporují jeden druhého, jsou mezi nimi přátelské vztahy, převážná většina zná rodinné zázemí svých kolegů. S velkou převahou potvrdili, že je neobtěžuje chování kolegů ani povinná účast na velkém množství schůzí a porad, nezatěžuje je administrativní práce.
Ve vztahu k žákům dotazníkové šetření potvrdilo přesvědčení učitelů, že se k žákům chovají přátelsky a vstřícně, dávají jim důvěru k samostatné práci a podporují jejich iniciativu, jsou ochotni jim pomáhat i mimo vyučovací povinnosti.
Potvrdili také, že občas je povinností mimo vyučování příliš mnoho, ale zároveň výrazně popřeli, že by mimovýukové povinnosti narušovaly jejich vlastní pedagogickou práci.
100% vyloučili možnost, že by se některý z nich choval ke svým kolegům nekorektně nebo že by pedagogický styl některého kolegy komplikoval jejich pedagogickou práci.