Vybrané kritérium hodnocení „Vedení školy klade důraz na vlastní profesní rozvoj“ bylo blíže specifikováno samotným názvem příkladu inspirativní praxe – „Od profesního rozvoje ředitele k profesnímu rozvoji členů vedení školy (a učitelskému sboru)“.
Toto kritérium bylo vybráno proto, že na ně aktuálně vedení školy zaměřuje svoji pozornost, dlouhodobě pracuje s plány rozvoje pro vedení školy a v současné době dochází k jejich inovaci, to vše v návaznosti na potřeby školy a všech jejích aktérů.
Řídící práce je založena na jasné vizi a strategickém plánování (přílohy č. 1, 2, 3). Strategický plán rozvoje školy pro období 2019/2020–2023/2024 je podkladem pro další plánování školy v oblastech její činnosti.
Ředitelka průběžně analyzuje cíle, posuzuje oblasti, ve kterých je dosahováno velmi dobrých výsledků a ve kterých je třeba školní aktivity zlepšit, stanovuje opatření k eliminaci nedostatků, které jsou východiskem pro roční plán školy. Funkčnost přijatých opatření je kontrolována a nastavenými autoevaluačními procesy vyhodnocována.
Analýza cílů a dalších oblastí probíhá nejčastěji formou rozhovorů s vedením školy, ale i s ostatními pedagogickými pracovníky. Výsledky analýzy se shrnují po hodnotící pedagogické radě, která probíhá nejčastěji na konci školního roku, ve výroční zprávě školy. Zápis z hodnotící pedagogické rady obsahuje však více podrobností než závěrečná výroční zpráva, která je zpracovávána podle struktury dané právním předpisem a požadavkem zřizovatele. Závěry hodnotící pedagogické rady jsou východiskem pro plánování dalšího školního roku.
Ředitelka školy (ŘŠ) sleduje nové trendy ve vzdělávání a systematicky podporuje profesní rozvoj pedagogického sboru. Osobně je aktivně zapojena jako lektor, expert, řešitel nebo oponent do projektů realizovaných vzdělávacími institucemi ČR. V současnosti je konzultantem rozvoje školy v projektu SRP (Strategické řízení a plánování ve školách a územích). Vytváří podmínky pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, které je plánováno na základě stanovených priorit (příloha č. 9).
Plánování dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) vychází z analýzy jejich potřeb, které ředitelka školy získává z rozhovorů nad plány osobního rozvoje jednotlivých pedagogů a zároveň z úkolů organizace na daný školní rok, včetně zapojení do projektů. Ředitelka školy má vypracovaný podrobný plán vlastního manažerského a pedagogického rozvoje (příloha č. 4), který dlouhodobě realizuje a který má efektivní dopad na kvalitu řízení školy. Pozitivní dopad na kvalitu školy mají i plány osobního pedagogického rozvoje jednotlivých pedagogů, které se realizují již čtyři roky. Každoročně si pedagogičtí pracovníci školy stanovují cíle, které chtějí naplnit. Jeden cíl si musí vybrat ze souboru cílů, které nabízí ředitelka školy a vedou k rozvoji školy dle nastavených cílů v SPRŠ, a jeden cíl si mohou zvolit dle své potřeby rozvoje. Schváleným cílům osobního rozvoje odpovídá i samostudium pedagogů během školního roku. Vyhodnocení naplnění cílů probíhá individuálně formou rozhovoru v měsících květen a červen.
Vedení školy systematicky vytváří a podporuje podmínky pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, získané poznatky a dovednosti jsou pak využívány ve všech oblastech kurikula, zejména jsou aplikovány ve výuce a v práci se žáky obecně.
Základním předpokladem pro kvalitu vzdělávání je, že pedagogové aktivně přispívají k rozvoji školy. Dle nastaveného plánování školy pedagogové aktivně připravují naplánované akce, které jsou zaměřeny buď na rozvoj klíčových kompetencí žáků, nebo na spolupráci s rodiči a veřejností. Během roku se naplánované akce rozšiřují o další aktivity, které jsou z hlediska rozvoje školy a žáků potřebné, a vhodnou formou doplňují vzdělávací obsah ŠVP.
Vedení školy vytváří efektivně podmínky pro rozvoj spolupráce mezi pedagogy. Učitelé se připravují k využívání tandemové výuky v některých předmětech. Od minulé inspekce se škole podařilo udržet nadstandardní hodnocení personálních podmínek v ZŠ. Kvalifikovanost, stabilizovanost a odborná erudice pedagogického sboru a jeho četné další vzdělávání patří mezi silné stránky školy.