Ve škole pracuje tým pedagogických a nepedagogických pracovníků ve velmi přátelské a spolupracující atmosféře, klima školy je pro ředitele školy zásadní. Všechny kroky evaluačního procesu vedení školy projednává na jednotlivých pracovištích s ostatními kolegy, kteří se podíleli na jeho nastavení. Při první pracovní poradě, která se týkala autoevaluace, ředitel informoval kolegy o přínosu pro něj jako vedoucího pracovníka i pro pedagogické pracovníky. Podstatná je také pro rodiče a další spolupracující subjekty. Při poradách, intervizích a dalších aktivitách jsou výstupy z evaluace využity pro možné rozšíření kritérií. Ze zápisů z porad vyplývá, že došlo k vyjasnění pojmů, jednotlivých fází procesu autoevaluace, možností využití evaluačních nástrojů a k prezentaci, jak si tento proces aktéři představují. Pracovníci měli možnost se na kritériích hodnocení podílet a volit jejich důležitost v rámci hodnocení. Osnova byla projednána a schválena na pedagogické radě a následovaly první kroky. Koordinátorka ŠVP tyto dotazníky po třech letech aktualizuje (příloha č. 6, 7, 8).
Plán koordinátora ŠVP s vedením školy je změna některých částí dotazníků a definování přesných kritérií cílů a výstupů. Součástí autoevaluace bude také sebehodnotící zpráva vedení školy. Tato změna by se měla projevit již v autoevalueci v příštím období, tzn. 2020–2023.
Postup a proces zpracování vlastního hodnocení školy:
- plán autoevaluace (kritéria, cíle, plán, organizační zajištění);
- struktura hodnocení školy (kritéria, oblasti evaluace);
- projednání struktury a metodiky autoevaluace školy s pracovníky školy, radou školy;
- skupiny hodnotitelů/organizační zajištění autoevaluace;
- vlastní hodnocení školy zvolenou metodou;
- výsledky hodnocení a zpracování výstupů;
- vypracování zpráv;
- hodnocení výsledků na pracovních poradách a na pedagogické radě školy;
- zpětná vazba na autoevaluaci v systému hodnocení zaměstnanců a zapojení do jejich rozvojových plánů.
Na nastavení autoevaluace se podíleli všichni pedagogičtí pracovníci školy. Stanovili společně časový harmonogram plnění jednotlivých úkolů, jejich rozdělení mezi pedagogy, stanovili zodpovědnost za jednotlivé úkoly, termíny průběžného vyhodnocování a odevzdání úkolů. Společně se dohodli, že v prvním období budou využívat evaluační nástroje, které znají a se kterými mají ve škole zkušenosti. Šlo například o rozbor školní dokumentace, rozbor a sledování realizace ŠVP, sebehodnocení – učitelů a vedení školy (brainstorming, dotazníky s hodnotícím komentářem), sledování klimatu školy (rodiče, žáci, spolupracující subjekty), o dotazníky a elektronickou verzi dotazníku a jeho vyhodnocení. Zásadní roli ředitele školy vnímáme v koordinačním procesu a nastavení kritérií evaluace a ve stanovení cílů a strategie vzdělávacího procesu školy:
- seznámení všech zaměstnanců školy s autoevaluací, jejím přínosu pro školu a pro ně samotné, nastavení bezpečného prostředí (výstupy jsou zejména pro školu);
- zapojení zaměstnanců do systému hodnocení, výběr nástrojů, kritérií a cílů;
- delegování kompetencí na pověřené osoby ve škole (osoba pověřená realizací autoevaluce), průběžné hodnocení a informování o jednotlivých oblastech hodnocení (porady, akce pro rodiče aj.);
- vysvětlení zvolených kritérií, cílů a systému hodnocení;
- diskuze se zaměstnanci k tématu, zmírnění obav z nadměrné kontroly či nepříznivých výsledků;
- využití výsledků evaluace pro rozvoj školy, pedagogů i ostatních zaměstnanců a přínos vnitřní zpětné vazby pro jejich hodnocení.
Prvním nástrojem, který škole přinesl konkrétní výsledky, byla SWOT analýza, kterou vypracovával celý pedagogický sbor. Byly popsány silné a slabé stránky školy, hrozby a příležitosti. Dalšími užívanými nástroji, které si začali pedagogové více uvědomovat jako důležité, byly pozorování, pracovní porady, rozhovory, kontrola plnění harmonogramu autoevaluace, odborné zprávy, skupinová týmová supervize, hodnocení koordinátora ŠVP, pracovníků SPC aj.
Kromě autoevaluace je pro školu důležitá i zpětná vazba – hodnocení ze strany ostatních institucí (externích evaluátorů – zřizovatel, ČŠI), se kterými škola pravidelně a úzce spolupracuje.