Každá třída měla možnost vybrat si svou specializaci (Začít spolu, Montessori atd.) a v rámci ŠVP vzdělávat ve spolupráci s ostatními svým unikátním způsobem.
V každé třídě je přítomna učitelka s kurzem logopedického asistenta.
Ředitelka zpracovala velmi podrobnou koncepci rozvoje se SMART cíli a pravidelně vyhodnocuje její plnění i pomocí SWOT analýzy.
Ve škole je devět asistentek, děti ve třetím i čtvrtém stupni podpůrných opatření jsou bez obtíží začleněny do tříd. Ve spolupráci s odborníky jsou individuální vzdělávací plány (IVP) vyhodnocovány každý měsíc.
Škola vytvořila vlastní metodiku spolupráce asistenta pedagoga s pedagogem.
Poslední inspekční činnost vyhodnotila většinu kritérií jako výborné, žádné vyžadující zlepšení, osm silných stránek, žádnou slabou stránku, dvě kritéria jako příklad inspirativní praxe (Nastavený systém řízení a podpůrných opatření). Na výborné úrovni jsou hodnoceny celé Rovné příležitosti, většina oblastí Koncepce a rámec školy. Citovat můžeme z IZ ukázky z kapitoly Hodnocení výsledků vzdělávání.
Výsledky vzdělávání dětí a jejich vzdělávací pokroky jsou průběžně monitorovány a zaznamenávány. Škola má nastavený příkladný systém zaznamenávání individuálního pokroku dětí, děti si zakládají svá pracovní portfolia a následně se s těmito záznamy pracuje.
Péči o děti se speciálními vzdělávacími potřebami (dále SVP) včetně začleňování cizinců škola věnuje náležitou pozornost. Ve škole pracují ve třídách asistentky pedagoga. Společně s učitelkami je vytvářen podrobný plán poskytované péče, podle kterého zvládají práci s dětmi se SVP velmi dobře i nekvalifikované asistentky. Dětem ohroženým školním neúspěchem je poskytována podpora školní asistentky, která po vytipování dětí učitelkami ve třídách poskytuje individuální péči těmto dětem a pomáhá tak odstraňovat jejich handicap. Škola také poskytuje podporu dětem z cizojazyčného prostředí. S těmito dětmi je pracováno ve třídách podle plánu pedagogické podpory.
Výborně je nastavena i péče o děti s logopedickými vadami. V době inspekční činnosti byla logopedická péče věnována šedesáti dětem. Devět učitelek má kurz logopedické péče a na základě doporučení odborníků speciálního pedagogického centra Březejc s dětmi pracují, všechny učitelky zařazují pravidelně cvičení s mluvidly. Péči dětem se SVP poskytují dvě speciální pedagožky, které se individuálně věnují dětem, z nichž jedna pracuje i s rodiči.
Nastavený systém prevence sociálněpatologických jevů je funkční (tato oblast je velmi dobře zpracována v ŠVP a také se s ní pracuje ve třídách). Jedna učitelka vykonává činnost metodika prevence, který provádí konzultace s jednotlivými vyučujícími ve třídách. Silná je spolupráce s odbornými pracovišti. (ČŠI (2018). Inspekční zpráva čj. ČŠIJ-1749/18-J. Dostupná v Registru inspekčních zpráv na www.csicr.cz)
Škola nabízí nadstandardní množství doplňkových aktivit a projektů, kterými se snaží do procesu vtáhnout zákonné zástupce, což vede k zintenzivnění a profesionalizaci péče nejen o děti s podpůrnými opatřeními.
Podíváme-li se v souvislostech na to, co činí školu natolik se odlišující od ostatních mateřských škol, kde jsou na výborné úrovni poskytována podpůrná opatření, vidíme, že tato mateřská škola je inspirativní i v systému řízení, a právě stěžejní je ono „škola má vlastní strategii práce s dětmi s potřebou podpůrných opatření“. Strategie je jednoznačně ukotvena v dlouhodobých záměrech a ŠVP a máme-li být schopni předat tento systém řízení, musíme se blíže oběma dokumenty zabývat (vybrané kapitoly z koncepce i ŠVP jsou pak uvedeny jako přílohy č. 1 a č. 2).
Aktuální školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání je platný od školního roku 2017/2018 a je průběžně inovován a doplňován dle potřeb a legislativních požadavků.
Jmenuje se Louka plná kytiček a na jeho vzniku se podílel celý pedagogický sbor.
Hned v úvodu definuje mateřskou školu takto: „Škola vychází z obrazu dítěte předškolního věku jako aktivního jedince, který žije v prostředí malého městečka, všemi smysly vnímá přírodu a její zákonitosti, dění kolem sebe a podle svých možností a schopností se do dění zapojuje, vytváří hodnotový systém. Vše, co děláme, děláme pro děti, aby chodily domů šťastné, plné dojmů, aby měly chuť dívat se kolem sebe, naslouchat, tvořit a přemýšlet, objevovat i získat odvahu ukázat, co všechno už samy umí, zvládají, aby čas prožitý v mateřské škole byl pro ně radostí, příjemnou zkušeností a zdrojem dobrých základů do života a vzdělávání.“
Ředitelka sama při rozhovoru dodává: „Naše mateřská škola není primárně místem, kde bychom se snažili dítě připravit na případný zápis do první třídy. Naši školu chápeme jako místo, kde se snažíme člověka připravit na život – a to formou her a zábavy. Mateřská škola je místem intenzivního styku, a to nejen dětí mezi sebou, ale také dětí a dospělých. Místem, kde kvalifikované učitelky nabídnou nejrůznější materiál k rozvoji potřeb dětí a rodičům pomohou s pochopením vývoje jejich dětí i mezilidských vztahů vůbec.“
Už v počátku tak vidíme odklon od klasického modelu mateřských škol (tedy že mateřská škola slouží primárně k tomu, aby připravila dítě na příchod do základní školy v interakci subjekt-‑objekt), kde si sbor pod vedením ředitelky dobře uvědomuje, že interakce pouze mezi pedagogem a dítětem je nedostačující, že pro dítě (a zvláště dítě s potřebou podpůrných opatření) je nutné začlenit jeho rodiče a být jim pomocníkem a leckdy průvodcem ve společné snaze edukace.
Ředitelka si tedy uvědomuje ukotvení školy v mikroregionu, které ve svém důsledku může přilákat rodiče k vyšší participaci na řízení školy, a nutnost spolupráce s místními partnery.
Vize zmiňované z ŠVP se překrývají s dlouhodobými záměry, které jsou představeny v Koncepci dalšího rozvoje:
„Dlouhodobý záměr
Naše mateřská škola je místem, kde se děti prostřednictvím hry učí a získávají zkušenosti společně s ostatními dětmi, kde učitelky pomocí nejrůznějšího materiálu a zkušeností umožní dětem, aby se rozvíjely podle svých potřeb, kde se dospělí (rodiče) poučí o vývoji dítěte a mezilidských vztazích vůbec. Mateřská škola je střediskem intenzivního styku, a to nejen dětí mezi sebou, ale také dětí a dospělých.
Hlavní cíle
Cílem našeho předškolního vzdělávání je zdravé, sebevědomé a šťastné dítě, které je rozvíjeno po stránce fyzické, psychické i sociální, a vést je tak, aby na konci svého předškolního období bylo jedinečnou a relativně samostatnou osobností, schopnou zvládat, pokud možno aktivně a s osobním uspokojením, takové nároky života, které jsou na něho běžně kladeny, a zároveň ty, které ho v budoucnu nevyhnutelně očekávají.“
I zde tedy můžeme sledovat stejné zaměření MŠ – jako místa, kde je dítě chápáno jako svébytná a šťastná osobnost, která zvládá autonomní fungování ve společnosti.
Základní strategie je definována jako:
- Vytváření podmínek pro vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, cizinců, dětí ze sociálně slabých rodin (asistent pedagoga, osobní asistent, spolupráce s odborníky při tvorbě individuálně vzdělávacích programů a poradenství).
- Individuální přístup při vzdělávání (vhodné formy a metody práce, moderní, ale i osvědčené metody, diagnostika dítěte).
V oblasti řízení lze vybrat strategii:
- Prohlubovat vzájemnou podporu vedení a ostatních zaměstnanců (efektivní komunikace).
- Zkvalitnit informační systém školy (pravidelná aktualizace informační tabule pro provozní a pedagogické pracovníky mateřské školy, zápisy z porad, kolující sešit s informacemi a podpisy, rozdělení činností jednotlivých zaměstnanců dle specifických potřeb školy, e‑mailové adresy pro všechny pedagogické zaměstnance a vedoucí provozní pracovníky).
- Týmová práce (i s rodiči – formou třídního důvěrníka) při rozvíjení vzdělávacího programu.
- Podpora a spoluúčast všech zaměstnanců na zásadních otázkách školního vzdělávacího programu (otevřeně se vyjadřovat o práci ředitelky a ostatních učitelek, prostor pro samostatné rozhodování).
- Podporovat projekty zpracované učitelkami, vytvářet podmínky pro jejich úspěšnou realizaci (ve spolupráci s rodiči).
- Spolupráce se zřizovatelem a dalšími orgány státní správy, organizacemi a odborníky (konzultovat se zřizovatelem problémy, se kterými se škola potýká, a informace o možnosti zájmových činností).
Velmi důležitá je strategie v oblasti personální:
- Podporovat stabilitu personálu (učitelky ve třídách s dětmi do konce pracovní doby, asistent pedagoga po celou dobu docházky dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami).
- Zachovat stávající úvazky všech pracovníků.
- Podporovat prohlubování odbornosti zaměstnanců (účast na seminářích, kurz pro asistenta logopeda).
- Podporovat samostudium (odběr odborné literatury, publikací, informační techniky do každé třídy a do multifunkční pracovny).
- Využívat odbornosti učitelky s vysokoškolským vzděláním – speciální pedagogika (práce s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami).
Neméně důležité jsou i strategie v oblasti organizace vzdělávání:
- Vzdělání naplňovat dle schváleného školního vzdělávacího plánu (třídní vzdělávací programy, doplňkové programy, projektování).
- Vhodné formy a metody práce (moderní i osvědčené metody – prvky Začít spolu a Montessori pedagogiky, využívání poznatků ze seminářů, individuální schopnosti dětí, rovnováha řízených a spontánních činností).
- Organizaci odpočinku řešit dle aktuálního věkového složení dětí.
Samostatné strategie se dočkalo vzdělávání dětí nadaných a dětí s PO:
- Realizování všech stanovených podpůrných opatření při vzdělávání dětí.
- Směřování k osvojení specifických dovedností na úrovni odpovídající individuálním potřebám a možnostem dítěte zaměřených na samostatnost, sebeobsluhu a základní hygienické návyky.
- Intenzivní spolupráce s rodiči, školskými poradenskými zařízeními i s dalšími odborníky.
- Zajištění asistenta pedagoga podle stupně přiznaného podpůrného opatření.
- Uplatňování individuálního vzdělávacího procesu při plánování a organizaci činností (včetně určování obsahu, forem a metod vzdělávání).
Nutné je také rozvíjet spolupráci s rodiči:
- Pokračování v optimálně nastavené spolupráci s rodinou založené na otevřené komunikaci.
- Sdílení informací o vzdělávacích potřebách (pokrocích a dosažených výsledcích dětí, domlouvat se na dalších postupech ve výchově a vzdělávání).
- Realizování společných aktivit (tematických seminářů a besed pro rodiče).
- Poskytování poradenského servisu (konzultační hodiny).
- Nabízení a organizování aktivit pro rodinu (výstavy a slavnosti).
- Propagování a prezentování mateřské školy (pravidelně aktualizované webové stránky, články v regionálním deníku, účast na kulturních akcích).
Samotná spolupráce s rodiči je rozpracována jako příloha ŠVP (viz příloha č. 1).
Domníváme se, že dané strategie jsou základními stavebními kameny systému, který byl ČŠI vyhodnocen jako inspirativní.
Mateřská škola, která chce vzdělávat v takové míře děti s podpůrnými opatřeními, to nezvládne sama. Klíčová je spolupráce všech aktérů. Úzká spolupráce s rodinou, bezpodmínečné přijetí dětí z vyloučených lokalit, otevřená komunikace mezi všemi aktéry vzdělávání, a to ať MŠ jako organizace ven k ostatním partnerům (ŠPZ, OSPOD, rodina aj.), ale také uvnitř MŠ jako takové. Vidíme otevřenost, která pomůže optimalizovat procesy, ale také dodá sboru pocit osobní pohody, že jejich hlas je slyšet. Zaznamenáváme stabilní sbor, který cíleně pomocí předem promyšleného profesního rozvoje prohlubuje své kompetence. Škola se snaží vybírat při přijímání nových pedagogů ty, kteří mají vysokoškolské vzdělání v oboru a zkušenosti se speciální pedagogikou a s prací dané náročnosti předem počítají. Dbá na psychohygienu sboru a snaží se vyjít sboru vstříc ve všech prvcích, které nemusí být řízeny centrálně (zásada subsidiarity), např. TVP s různými metodami práce (Začít spolu, Montessori, klasické metody). Otisk této filozofie je ostatně vidět i ve výše citované poslední IZ, kdy inspekční tým vyhodnotil 14 sledovaných kritérií jako výbornou úroveň. Jmenovat lze mimo účinné podpory i jasně formulované vize a strategii rozvoje, jasná pravidla komunikace, spolupráci s vnějšími partnery, profesní rozvoj pedagogů i ředitelky, vytváření rovných příležitostí, rozvoj tolerance aj.