Je zřejmé, že i využívání dotazníků, jejich vyhodnocování a prezentaci výsledků lze považovat za formální postupy. Je však také možné uvést školní dokumenty, ve kterých je školní klima zmiňováno a v nichž jsou více či méně detailně vyjasněny priority, resp. potřeby týkající se rozvoje školního klimatu. Jde např. o již zmíněné Sebeevaluační zprávy (výsledky dotazníků), Akční plány zpracované vždy na období dvou let (výsledky dotazníků a opatření), Strategie řízení školy (výsledky dotazníků, systém pracovních týmů, popis „image školy“). Mezi další důležité dokumenty školy, které formálně stojí v základech dobrých mezilidských vztahů, je Koncepce řízení lidských zdrojů a promyšlený, s učiteli diskutovaný Vnitřní platový předpis odrážející velké úsilí o spravedlnost v odměňování (příloha č. 13). Součástí posledně zmíněného dokumentu jsou transparentní, s učiteli diskutovaná a asi jednou za tři roky aktualizovaná Kritéria odměňování. Podklady pro odměňování jsou čerpány z podkladů od zástupců ředitele, vedoucích předmětových skupin a pracovních týmů, z hospitačních záznamů ředitele, z různých dokumentů a analýz výsledků i ze sebehodnocení učitelů. Odměňována je snaha o zvyšování kvality výuky (inovování výuky, alternativní metody, výsledky vzdělávání – olympiády, maturity, testy apod.) a také konkrétní činnosti nad rámec výuky, nejpozději do tří měsíců od splnění úkolu. Každý učitel dostává písemný záznam o svém ohodnocení.
Je třeba zmínit i instituce, jejichž dobré fungování významně přispívá k rozvoji partnerství ve škole, k participaci, spoluodpovědnosti a také pocitu sounáležitosti. Jde především o dobře fungující radu studentů, radu školy a Radu rodičů. Tyto instituce neplní ve škole pouze formální funkci, ale velmi aktivně participují na celé řadě akcí, vyjadřují se k mnohým záležitostem školy, přicházejí s náměty. S Radou rodičů spolupracuje zástupce ředitele školy, připravuje pro ni podklady, organizuje „výjezdní zasedání“, na kterém se mohou její členové více poznat a navázat spolupráci. Za komunikaci s radou studentů je odpovědna pověřená učitelka školy, která se stává „mezičlánkem“ mezi vedením a žáky. To však v žádném případě neznamená, že vedení nejedná přímo se zástupci rady studentů. Poslání rady studentů je jasně vymezeno (příloha č. 14), její činnost však řídí sami žáci.
Dobré klima je podporováno tradičními akcemi školy, jako jsou školní ples, adaptační kurzy typu GO! pro nově se tvořící třídy, zájmové kroužky, v nichž se mají možnost setkat žáci napříč všemi ročníky, Street Art, anglické divadlo, maturitní ples, Pecha kucha night, akce Přiveď babičku a dědečka do školy, filmový klub, volby nanečisto, Suit up den, školní galerie, školní akademie, mikulášská besídka apod. (viz web školy). Množstvím různých akcí se tato škola možná nijak zvlášť neodlišuje od jiných, důležité však je, že na organizování všech těchto akcí se významnou měrou podílí rada studentů a ostatní žáci ve spolupráci s učiteli. Také adaptační kurzy pro první ročníky připravují žáci starších ročníků a stejně tak si žáci navzájem pomáhají v případě neúspěchu – doučování je organizováno také radou studentů, ale probíhá i neformálně v rámci tříd. Zájemci se mohou hlásit u zástupců rady studentů, na facebooku apod. Vyučující v hodinách pak motivují šikovné a ochotné studenty, aby si doučování vyzkoušeli. Jde o aktivitu studentů, která je vedením a učiteli podporována, není však vyhodnocována.
… máme takovou komunitu. Vnímáme to proto, že se jako studenti dost často potkáváme na těch akcích, které jsou organizovány jak ze strany vedení, rady studentů… Máme možnost se vídat napříč ročníky (z ohniskové skupiny se žáky).
My v prváku jezdíme na adaptační kurz GO!, kde jsou i starší studenti. Tito studenti mají zájem seznámit nás s tím, jak to tady funguje, stmelit náš kolektiv, seznámíme se i s nimi. Řeknou nám třeba i o učitelích, jak kdo učí, na co se připravit... (z ohniskové skupiny se žáky).
Zájmové kroužky jsou zdarma a jako lektoři se na nich podílejí i sami žáci, kteří mají co nabídnout. V rámci badatelského centra školy vedou dva žáci pravidelný kroužek „robotiky“ a za tuto činnost jsou finančně odměněni. Nepravidelně pak probíhají setkání kroužků „teraristiky“ a „optických měření“. Jde o spolupracující skupiny žáků, kteří bezplatně nabízejí své znalosti a zkušenosti spolužákům, návštěvám školy a širší veřejnosti v rámci různých akcí, případně participují na výuce v daném tématu.
Zvláštní pozornost zaslouží osvědčený vzdělávací program s názvem Vzdělávat se lze v každém věku (VKV). Škola podporuje svou otevřenost navenek a dobré vztahy mezi učiteli navzájem a učiteli i širší komunitou tím, že organizuje vzdělávací semináře pro zájemce z okolí. Lektory v těchto seminářích jsou učitelé školy, jednu z přednášek realizují i žáci školy. Přehled vzdělávacích témat v jednom z ročníků je v příloze č. 15.
Mimo tyto tradiční akce podporuje vedení školy celou řadu příležitostných či jednorázových aktivit, na kterých spolupracuje celá škola (např. restaurace sochy před školou, sochařský workshop, charitativní sbírky apod.). Příznivé dopady na školní klima mají i některé další tuzemské i mezinárodní projekty a v jejich rámci (i mimo ně) realizované zájezdy či exkurze, které podporují profesní růst učitelů a propojují mezi sebou nejen učitele, ale i učitele a žáky.
Mezi „organizačně ukotvené“ postupy patří i výběr pracovníků. Vedení školy věnuje výběru a adaptaci nových pracovníků velkou pozornost, neboť věří tomu, že základem zdravého školního klimatu je dobrý pracovní kolektiv. Součástí výběrového řízení je „neformálně vedený“ rozhovor i ukázka výuky, důležité jsou reference. Ne náhodou je 70 % učitelů bývalými žáky školy – mají k ní dobrý vztah a někteří učitelé je už znají. Metodický postup pro výběr a adaptaci pracovníků je v příloze č. 16.
Ve snaze podpořit zdravé klima školy věnuje vedení školy pozornost nejen formálním postupům a akcím stmelujícím kolektiv, ale také fyzickému prostředí školy. Učitelé i žáci vyjadřují spokojenost s vybavením školy (laboratoře, badatelské centrum, výpočetní technika, učební a sportovní pomůcky apod.). Do úprav prostředí ve škole i jejího okolí jsou zapojeni žáci i učitelé. Rada studentů zřídila a stará se o provoz školního klubu, kde mohou žáci trávit volný čas, společně s učiteli se starají o „galerii“ na chodbách školy, „relaxační koutek“, terária se zvířaty umístěná na chodbě školy apod. Fotografie některých zákoutí školy jsou v příloze č. 17. Žáci mají umožněný volný pohyb po škole, mohou ve školním klubu a ve studovně využívat počítače s připojením k internetu, navštěvovat knihovnu a dle slov zástupkyně ředitele školy „děti sem chodí rády, setrvávají ve škole déle, než musí, nechce se jim ze školy, čekají tu na autobusy, mají tady svá místa pro setkávání…“.
Sounáležitost žáků i učitelů ke škole je podporována tradicemi, rituály (některé z uvedených akcí jsou již „ritualizované“) a symboly školy. Mezi ně patří logo školy (viz webové stránky školy), vlajka školy vyvěšovaná po dobu významnějších událostí, příležitostně jsou k dispozici i trička a mikiny školy.