Vzhledem k filozofii mateřské školy, kterou je společný růst, je snahou mateřské školy vzdělávat také rodiče. Ředitelka mateřské školy připravila pro rodiče semináře s tématy čtenářská pregramotnost (Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D., 2020), nadané děti (doc. RNDr. Eva Trnová, Ph.D., 2020), jak připravit dítě do ZŠ, aby mělo radost z učení (Mgr. Ivana Jelínková, 2020), jak podporovat rozvoj řeči dítěte (PhDr. Zuzana Širmerová, 2019), jak mluvit s dětmi, aby nám rozuměly (Bc. Petra Škrdlíková, 2019), vyjadřování emocí a řešení konfliktních situací (Bc. Petra Škrdlíková, 2019).
Ředitelka seznamuje rodiče se školním vzdělávacím programem na schůzce s novými rodiči vždy v červnu, před nástupem jejich dětí do mateřské školy. Pro rodiče má zpracované video „Den v MŠ SLUNÍČKO“, které přináší průřez aktivitami dětí, tedy co se děje od příchodu dítěte přes pobyt venku, oběd, odpočinek až po rozcházení dětí. Ředitelka má zpracované také tzv. grafické mapy organizace dne, ve kterých se rodiče dovídají nejen to, co děti v kterou dobu dělají, ale také proč, a jak souvisí vzdělávací nabídka se vzdělávacími záměry. Na této schůzce jsou rodiče seznámeni se školním vzdělávacím programem – jeho významem, cíli, principy, obsahem a jeho účelem, tedy k čemu ho mateřská škola potřebuje. V rozhovoru ředitelka uvedla, že této schůzky se účastní všichni zaměstnanci (učitelky, vedoucí ŠJ i provozní), aby i oni slyšeli, co je rodičům sdělováno.
Učitelky pak v září na třídní schůzce s rodiči ze své třídy opět připomínají hlavní body školního vzdělávacího programu tak, aby se příliš s ředitelčinými informacemi nedublovaly. Kromě toho také rodiče upozorňují, že ŠVP mají možnost si celý přečíst na webových stránkách mateřské školy či v šatně dětí jejich třídy. Učitelky pak seznamují rodiče s třídním plánováním ve vztahu ke vzdělávacímu obsahu ŠVP a hodnocení dětí, zvou je na konzultační hodiny a nabízí jim spolupráci a spoluúčast na vzdělávacím programu třídy a školy.
V šatnách jsou pro rodiče k dispozici také tematické plány, jak vyplynulo z rozhovorů s učitelkami i rodiči. Anketa pro rodiče (příloha č. 7) naznačila, že rodiče jsou se ŠVP seznamováni na začátku roku na třídních schůzkách učitelkami, část rodičů uváděla také webové stránky jako zdroj informací o ŠVP. Zajímavé bylo zjištění, že většina odpovídajících rodičů vnímá jako hlavní filozofii vzdělávání dětí v mateřské škole všestranný rozvoj, jen tři rodiče označili jako hlavní filozofii společný růst a čtyři rodiče vybrali jako hlavní filozofii název školního vzdělávacího programu „Tvořivá školička“.
Z ankety také vyplynulo, že rodiče, kteří odpovídali, znají téma, kterému se v mateřské škole aktuálně věnují, neboť je vyvěšeno nejen v šatně, ale také na webových stránkách mateřské školy, a uváděli konkrétní příklady posledního tématu (hygiena, zdraví, koronavirus). Čtyři rodiče uvedli, že jim informace o probíraném tématu chodí e-mailem. Polovina z nich se vyjádřila v tom smyslu, že mají možnost ovlivňovat vzdělávání v mateřské škole, respektive že jsou k tomu vyzýváni a mateřská škola je otevřená návrhům.
Dana v rozhovoru uvedla, že občas rodiče nabídnou díky informaci o tématu vyvěšeném v šatně svoji pomoc. Jako konkrétní příklad uvedla maminku, která v rámci tématu „Doprava“ nabídla možnost prohlédnout si tramvaj, vyzkoušet si např. zavřít a otevřít dveře … Jedna z maminek při rozhovoru řekla, že jí zveřejněné téma umožňuje doma na něj navazovat. Jako příklad uvedla téma „Lidské tělo“, kdy s dcerou mluvila o mozku a lidské kostře.
Anketa přinesla také informace o konzultačních hodinách, o nichž se polovina rodičů vyjádřila jako o zdroji informací o pokrocích svých dětí. Z konkrétních příkladů lze usuzovat, že šlo o informace na základě diagnostické činnosti učitelek, např.: ovládá čísla, hraje si s jinými dětmi, sociální dovednosti, více samostatný, zdokonalení řeči, stříhání, vedení čáry, grafomotorika, paměť, pokroky ve všech oblastech, držení tužky, zapojení do her, komplexní informace, připravenost na ZŠ…
Samotné učitelky mluvily o konzultačních hodinách jako o zdroji informací o dítěti, ale i společném plánování s rodiči: Obě kolegyně jsme účastny konzultačních hodin, které probíhají od začátku školního roku. Pohled rodiče i pohled náš se spojuje. Společně vytváříme plán vzdělávání. A pracujeme i s portfoliem na konzultačních hodinách. Může být přítomno i dítě, což se nám stalo několikrát, že si portfolio samo prezentovalo. To bylo moc pěkné a my jsme vlastně úplně v úžasu sledovaly, jak děti dokážou samy vyzdvihnout svoje pozitiva. Jak jsou hrdé v té chvíli na to, co udělaly, ten produkt, který mamince mohou předvést. Takže myslím, že to je dobrá zkušenost, že na tom budeme dále pracovat.