Pro naplnění tohoto kritéria bylo využito dotazníkového šetření mezi skupinou pedagogů, žáků i rodičů. Byla tak využita jedna z možností, jak zjistit postoj dotazovaných k principům leadershipu a ke způsobům vedení výuky v konkrétní ZUŠ. Výsledky dotazníkového šetření mezi pedagogy byly součástí autoevaluace školy ve školním roce 2018/2019. Výsledky dotazníků je nutno porovnat např. s osobními výpověďmi zúčastněných (autoevaluace školy, osobní rozhovory s žáky, záznamy žáků v ZUŠkovském deníku).
Cílem Autoevaluace školy ve školním roce 2018/2019 (příloha č. 13) bylo zjistit názory pedagogů školy na celoškolní rozvojový program „I ve mně je lídr“ a porovnat míru osvojení, dovedností a postojů. Program je realizován zevnitř ven – tzn. pracovat s nově nabytými poznatky pedagogů a dále je předávat samotným žákům a rodičům. Autoevaluace byla vedena formou speciálních setkání pedagogických skupin určených pro realizaci programu a dotazníkovým šetřením. Cílovou skupinou byli učitelé všech uměleckých oborů, žáci školy a rodiče žáků. Oblastí šetření bylo propojení výuky s celoškolním rozvojovým programem „I ve mně je lídr“.
Z dostupných zjištění uváděných v dokumentu Autoevaluace školy vyplývá, že měřitelná zjištění se opírají především o údaje získané v dotazníku pro učitele (příloha č. 10a, 10b).
Pedagogové se z 90 % snaží ve výuce využívat principy leadershipu, konkrétně se jedná o plánování, spolupráci, sebehodnocení, porozumění, pozitivní a aktivní přístup k problémům výuky a budování vzájemné důvěry.
V pracovních vztazích pedagogové využívají principy leadershipu v rámci spolupráce, vzájemného pochopení a otevřené komunikace v poměru rozhodně ano – 20 %, spíše ano – 50 % a spíše ne – 30 %. Při aplikaci principů leadershipu vychází 72 % pedagogů především z vlastní intuice, 20 % pedagogů nevychází z žádného konceptu.
Jako nejčastěji využívaný princip z konkrétních 7 návyků skutečně efektivních lidí uváděli pedagogové proaktivní přístup, dobré plánování (to nejdůležitější na prvním místě), způsob myšlení (výhra–výhra) a snahu o empatické naslouchání.
Pedagogové přičítají kultuře leadershipu ve škole tyto pozitivní změny: tolerance v diskusi, větší otevřenost v komunikaci, zlepšení vztahů i v mimopracovní oblasti, lepší výsledky a spolupráce žáků při výuce, efektivnější komunikace s žáky i jejich rodiči, důvěra v tým kolegů pedagogů a zlepšení atmosféry ve škole.
Jako komplikovanější oblast při zavádění principů leadershipu do praxe uvádějí pedagogové proaktivní jazyk a vedení žáků k osobnímu plánování.
Dotazník pro žáky (příloha č. 11a, 11b) byl zpracován na základě odpovědí žáků všech čtyř vyučovaných uměleckých oborů. Skladba a znění otázek jsou téměř totožné s dotazníkem pro rodiče a vytváří obraz o osobních postojích a názorech žáků. Dotazník je rozdělen na dvě části: První část dotazníku se zabývá vlastními postoji dětí k plnění cílů, k řešení sporných situací a jejich zapojení do práce v kolektivu. Např. v otázce, zda žák cítí odpovědnost za dobré školní výsledky, vybralo 43 % z nich odpověď rozhodně ano, 39 % spíše ano. V otázce, zda je žák schopen navrhnout takové řešení sporu, které by bylo prospěšné pro obě strany, se 29 % dotázaných přiklonilo k odpovědi většinou ano, 27 % k odpovědi někdy. Velmi dobrou a bezproblémovou práci ve skupině žáci hodnotili odpověďmi 28 % – téměř vždy, 43 % – většinou, 15 % – někdy. V dotazu, zda mají žáci strach z komunikace s dospělými, 36 % žáků uvedlo odpověď vůbec ne, 23 % – málokdy, 18 % – někdy. Účast žáků v obecně prospěšné činnosti byla hodnocena z 27 % – ano, 26 % – většinou, 30 % – někdy, 10 % – málokdy.
Druhá část dotazníku hodnotila pohled žáků na vzájemnou spolupráci se školou a na uplatnění žáků ve školních aktivitách. Na otázku, zda má učitel zájem o to, jak se žákovi daří, 75 % žáků odpovědělo rozhodně ano, 19 % – spíše ano. K dotazu, zda se učitel snaží, aby se při setkání s ním žák cítil dobře, uvedlo 77 % žáků odpověď – rozhodně ano, 17 % – spíše ano. Pokrok, který žák vidí na své cestě ke vzdělávacím cílům, byl ze 40 % hodnocen jako rozhodně ano, 41 % – spíše ano. Dotaz, zda škola rozvíjí žákovy silné stránky, byl zodpovězen z 34 % – rozhodně ano, 40 % – spíše ano. V této části dotazníku byla vždy jednou z možností i odpověď – nemám jasný názor. Tuto možnost však žáci ve svých odpovědích využívali menšinově.
Údaje získané z dotazníku pro rodiče (příloha č. 12a, 12b) doplňují dotazník pro žáky a přibližují pohled rodičů na jednání a chování svých dětí. Skladba a znění otázek jsou téměř totožné s dotazníkem pro žáky a vytváří obraz o osobních postojích a názorech žáků z pohledu rodičů. Také zde se první část dotazníku zabývá vlastními postoji dětí k plnění cílů, k řešení sporných situací a jejich zapojení do práce v kolektivu. Např. v otázce, zda dítě cítí odpovědnost za dobré školní výsledky, vybralo 27 % rodičů odpověď rozhodně ano, 73 % – spíše ano. V otázce, zda je dítě schopné navrhnout takové řešení sporu, které by bylo prospěšné pro obě strany, se 27 % dotázaných přiklonilo k odpovědi většinou ano, 70 % – někdy. Velmi dobrou a bezproblémovou práci dítěte ve skupině rodiče hodnotili odpověďmi 45 % – téměř vždy, 46 % – většinou, 9 % – někdy. V dotazu, zda mají děti strach z komunikace s dospělými, 36 % rodičů uvedlo odpověď vůbec ne, 55 % – málokdy, 9 % – někdy. Účast dětí v obecně prospěšné činnosti byla hodnocena z 27 % – ano, 27 % – většinou, 37 % – někdy, 9 % – málokdy.
Druhá část dotazníku hodnotila pohled rodičů na práci školy s žáky a na uplatnění dítěte ve školních aktivitách. Na otázku, zda má učitel zájem o to, jak se dítěti daří, 46 % rodičů odpovědělo rozhodně ano, 36 % – spíše ano. V dotazu, zda se učitel snaží, aby se při setkání s ním dítě cítilo dobře, uvedlo 55 % rodičů odpověď rozhodně ano, 36 % – spíše ano. Pokrok, který dítě dělá na cestě ke vzdělávacím cílům, byl z 36 % hodnocen jako rozhodně ano, 55 % – spíše ano. Dotaz, zda škola rozvíjí silné stránky dítěte, byl zodpovězen z 36 % – rozhodně ano, 37 % – spíše ano.
Také v této části dotazníku byla vždy jednou z možností i odpověď – nemám jasný názor. Tato odpověď se objevovala u každé otázky v rozmezí od 9 % do 46 % a naznačuje, že malý zájem některých rodičů o aktivity školy nebo neznalost školního prostředí jsou rezervou, na jejímž zlepšení lze dále pracovat.