Vedení ZŠ Zdice se snažilo výše uvedeným rizikům předejít tím, že se o jednotlivé POPRy pedagogů zajímalo, poskytovalo oporu pedagogické konzultantky při tvorbě plánu osobního pedagogického rozvoje, ředitelka školy vedla s každým pedagogem dva rozhovory – při plánování a vyhodnocování cílů. Pokud to bylo možné, vedení se zaměřilo na vytyčené cíle i při svých hospitacích, nabízelo pedagogům katalogy pomůcek, organizovalo kvalitní vzdělávání pro celou sborovnu, umožnilo požadované vzdělávání jednotlivců, zajistilo suplování při vzájemných hospitacích pedagogů a vytvářelo podmínky pro vzájemné sdílení pedagogů nad plány osobního pedagogického rozvoje.
Pokud pedagog vytvoří kvalitní plán osobního pedagogického rozvoje, který navazuje na cíle plánu pedagogického rozvoje školy, a během roku se snaží o dosažení svých cílů, jeho výuka se zkvalitňuje, dokáže vnímat důkazy o pokroku svém i svých žáků, naučí se v pracích žáků najít důkazy o učení každého jednotlivého žáka, při sdílení obohacuje svými dovednostmi i ostatní kolegy. V tu chvíli je plán osobního pedagogického rozvoje funkční nástroj podporující celoživotní vzdělávání pedagogů, který má vliv na rozvoj celé školy.
Nástroj Plán osobního pedagogického rozvoje (POPR) je maximálně účinný nástroj profesního učení za následujících předpokladů:
a) Pedagogický sbor má sdílenou vizi školy, ke které všichni směřují.
b) V kultuře školy je zakotveno, že učitelé pravidelně participují na plánování kroků, kterými se škola ubírá k naplnění vize, a účinnost těchto kroků se také cyklicky hodnotí.
c) Vedení školy vydává jasné požadavky směrem k učitelům a je ochotno o jejich relevanci vést diskusi.
d) Vedení školy vydává jasné signály o tom, že ho zajímají osobní profesní potřeby všech jednotlivých pedagogů, zabývá se jimi, poskytuje jim podporu při tvorbě i realizaci a vytváří podmínky pro vzájemné učení mezi pedagogy a reflexi.
e) Vedení školy je trpělivé a vytváří prostor pro bezpečné skládání účtů jednotlivých učitelů vzhledem k plnění cílů jejich plánu osobního pedagogického rozvoje, kdy za příznivých podmínek mohou učitelé zažívat radost ze svého pokroku a pokroku svých žáků.
Vedení ZŠ Zdice po 5 letech od zavedení plánů osobního pedagogického rozvoje na škole realizovalo sběr dat a ptalo se učitelů, zda díky vytyčování cílů a plnění plánu osobního pedagogického rozvoje se zkvalitnila jejich výuka a zda se plnění plánu osobního pedagogického rozvoje odrazilo v pokrocích žáků. Z výsledků šetření (příloha č. 12) vidíme, že více než dvě třetiny učitelů zdického pedagogického sboru vnímaly plán osobního pedagogického rozvoje jako užitečný nástroj pro zlepšení výuky. S tím, že se realizace plánu osobního pedagogického rozvoje odráží i na výkonech žáků, souhlasila nadpoloviční většina učitelů. To, že se takto vyjadřovali učitelé ve chvíli, kdy již neměli podporu pedagogické konzultantky, vnímáme pozitivně a jsme toho názoru, že POPR je důležitý nástroj pro rozvoj výuky.